Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Falafelsallad
BC063DB0-A8C5-4A87-9697-190FDE13D48E.jpeg
 
Vad gör man av grillad paprika i burk? Jag behöver en paprika och den minsta burken var 370g. Kan man frysa dem i plastpåsar? De ligger i spad men jag har inga lådor som går in i mitt extremt lilla kylskåp så tänkte stoppa de i dubbla fryspåsar istället. :idea:
 
Tomat-och lökpaj med cheddarost och basilika. :d Ibland känns det som att minskningen på grönsakskontot pga allt hemmaodlat nästan tas ut av ökningar på ostkontot.

Ricotta och mozzarella till tomater och squash, nu cheddar, snart chèvre till betorna, ofta parmesan, ibland ädelost och ibland västerbotten till alla pajer och gratänger och pastarätter. Synd att det är lite mer omständligt att odla ost!

Du får köpa en ko eller två till menageriet. Samt en get :D
 
Vad gör man av grillad paprika i burk? Jag behöver en paprika och den minsta burken var 370g. Kan man frysa dem i plastpåsar? De ligger i spad men jag har inga lådor som går in i mitt extremt lilla kylskåp så tänkte stoppa de i dubbla fryspåsar istället. :idea:
Grillad paprika i burk?Vad för spad ligger den i, du menar inte olja? Kanske bättre att tillaga i någon rätt?
 
Igår gjorde jag pankopanerade broccoli och blomkålsbuketter i ugn. Jag doppade i uppvispat ägg och vände i panko som jag blandat med rökt paprika och herbamare, la buketterna på bakplåtspapper, rev över parmesan och stoppade in ugn tills det blev bra färg på dem. Panngrillad halloumi och en liten sallad på tomater, rödlök och persilja, samt tuppketchup/majonäs till.
 
Igår gjorde jag pankopanerade broccoli och blomkålsbuketter i ugn. Jag doppade i uppvispat ägg och vände i panko som jag blandat med rökt paprika och herbamare, la buketterna på bakplåtspapper, rev över parmesan och stoppade in ugn tills det blev bra färg på dem. Panngrillad halloumi och en liten sallad på tomater, rödlök och persilja, samt tuppketchup/majonäs till.

Jag åt friterade blomkåls- och broccolibuketter på Jureskogs (snabbmatskedja längs vägen) på resa idag. Väldigt gott och konsistensen var helt annan än vad jag tänkt att det blir om man friterar dem. Så pankopanerat i ugn låter som att det ska provas.
 
Jag åt friterade blomkåls- och broccolibuketter på Jureskogs (snabbmatskedja längs vägen) på resa idag. Väldigt gott och konsistensen var helt annan än vad jag tänkt att det blir om man friterar dem. Så pankopanerat i ugn låter som att det ska provas.
Men du kan ju inte skriva sådär bara.. Hur var konsistensen då? 🙂
Har varit sugen på att testa länge, men inte vetat riktigt hur just konsistensen blir.
 
Men du kan ju inte skriva sådär bara.. Hur var konsistensen då? 🙂
Har varit sugen på att testa länge, men inte vetat riktigt hur just konsistensen blir.
De var frasiga - men inte mjuka inuti heller, utan att ha minsta ”rå-grönsak”-konsistens. Det var ingen panering, utan bara lätt friterade buketter med salt o peppar på. Mycket goda.

(Min farhåga/förväntan var att de skulle vara lite soggiga och oljiga, ibland ska man utmana sina förväntningar.)
 
De var frasiga - men inte mjuka inuti heller, utan att ha minsta ”rå-grönsak”-konsistens. Det var ingen panering, utan bara lätt friterade buketter med salt o peppar på. Mycket goda.

(Min farhåga/förväntan var att de skulle vara lite soggiga och oljiga, ibland ska man utmana sina förväntningar.)
Låter bra!
Jag har haft samma farhåga som dig, men nu känns det rimligt att prova. Har broccoli hemma så kanske ska testa ikväll då. Tack! 👍
 
Vad gör man av grillad paprika i burk? Jag behöver en paprika och den minsta burken var 370g. Kan man frysa dem i plastpåsar? De ligger i spad men jag har inga lådor som går in i mitt extremt lilla kylskåp så tänkte stoppa de i dubbla fryspåsar istället. :idea:
Du kan göra en paprikaröra/dipp om du gillar det. Mixa med chili, lite vitlök, salt, citron, kanske någon sked creme fraiche. Ät med ugnsrostade rotsaker och stekt halloumi! Eller dippa grönsaksstavar och chips.
 
Jag kom ur duschen medans sambon ilade ut till grillen. Han var hungrig och det skulle grillas.
Människan har då alltså preppat 2 långa rader spare ribs, 2 sorters halloumi och en massa potatis. Han hittade den salsiccias som gick ut och behövde göras idag.
Jag trodde han glömt tomaterna han lagt fram. Så jag fixade dem. Men han hade också gjort tomater.
Vi lämnade inte bordet hungriga kan man lugnt säga. Sjukt impad över allt han fick i sig. 😳😅
Det var väldigt gott!
 
Bakad spetskål med citronolja, balsamico, ost, padrones, cashewnötter och en klick creme fraiche. Resten av familjen värmde färdiga rester, jag körde mer på spåret ”laga på restråvaror”. Supergott men ingen ville ens smaka.

Visa bifogad fil 75593
På temat inte alls ovanligt så började jag hungrigt äta en stund innan bilden kunde tas…..
Ser ju görgott ut! Spetskål är underskattat :p:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp