Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ingen större matinspiration idag, men var typ nära-döden-hungrig efter stallet, då är det bråttom. Så två såna där förkokta majskolvar 3 minuter i kokande vatten, med sjuka mängder smör och salt på omnomnom och ett antal rostade brödskivor med oförsvarliga mängder tapenade som jag hade kvar efter en kräftskiva häromdagen. Isvatten till. Och mellanrumstandborste till efterrätt.
 
Forst ... forkokade majskolvar ar en styggelse ... prova att ata en farsk majskolv ra, precis som den ar nar den skordas ... SA HIMLA GOTT!

Sedan ... i dag gjorde jag en ordentlig frukost, (appropa majskolvar) allt jag visste att jag hade hemma var agg och bacon. Jag gick igenom kylskapet och hittade ett par sma paprikor, en halv lok, en farsk majskolv inslagen i sina blad lite persilja, nagra korsbars tomater som var okay och en bunt spenat.
(Medan jag holl pa satt Princess Diva utanfor troskeln till koket -pa min uppmaning- och sag valdigt depremerad ut. Jag gav henne en mycket skrynklig liten korsbars tomat och hon blev genast sa mycket gladare.:rofl: Hon fick en ny skrynklig korsbars tomat med jamna mellanrum och hon var mycket nojd:grin:)
I alla handleser blev det en helt vansinnigt god omelette, och majsen skar jag av kolven (Princess Diva at upp kolven) och hade i omelletten i slutet sa den inte hann bli for mjuk. Majs ar sa himla god nar den kommer direkt ur landet.

Dagen's middag bestod av Hawaiian kyckling. Kycklingen fick en marinad med annanas och lite allt mojligt ... sedan hade jag farsk ananas och la kyckling och ananas pa grillen samt asparagus lindade i bacon. Jag gjorde ocksa en nave med radisor i stekpannan med balsamic vinegar och lite olja (samt kryddor). Sa himla gott!
 
Ikväll grillade vi kycklingklubbor. Sambon trodde det var 2 st per förpackning när han handlade och köpte och öpnnade 2 förpackningar. Så det var bara att grilla 6 enooorma klubbor. Han fick i sig 3 st och jag tog tre för att skala av det goda skinnet och äta typ 1 st klubbas kött. :laugh:
Till det grillades också färska majskolvar, bifftomater, gemsallad och halloumi. Serverades med grillsås också. Så gott!
 
Mätt efter två kakor till förmiddagsfikat, så föräldrarna fick äta lunch på Gästgiveriet utan mig. Jag köpte en banan på Willys.
Fralla, coleslaw och sourcream & onion chips hemma.
 
Blomkålsris, blandat med strimlade soltorkade tomater, salladslök och små tomathalvor från landet, stora kapris som jag hittade längst in i kylskåpet och halvade kalamata, salt peppar och färsk dragon, och till detta en ugnsrostad zucchini (också från trädgårdslandet) med parmesan och en snabbtzatziki som blev ganska smaklös, vill annars gärna att tzatziki ska stå ocg gotta till sig något dygn mellan tillredning och servering nu blev det lite smaklöst.. Vatten till!
 
Senast ändrad:
Jag hade ju lunchgäster igår och jag lyckades verkligen med maten måste jag säga. Grillad kycklingfilé som marinerats i min egen grillolja, krossad potatis a la @Lillgrådis (kokt färskpotatis som krossats lätt, penslats med smält smör med vitlök i, kryddade med Herbamare samt riven ost ovanpå och sedan gratinerad i ugnen), en balsamvinägersås samt grönsallad. Det blev inga rester, även de två barnen åt rejält :D

Efterrätt blev smulpaj på blåbär och deras lilla dotter gjorde mig mycket glad för hon tyckte att hon gillar ju inte paj men att den här var god :heart
 
Namnamnam. Lite honung på toppen. Att äta det som är i säsong är fasen ingen utmaning så här års - möjligen är utmaningen att det är så jäkla mycket jag vill äta så det knappt ryms och hinns med allt!

B1D188AE-FE0A-4365-B592-9CF168670A95.jpeg
 
Hittade ganska mycket kantareller under min hundrunda igår så middagsplanerna styrdes om och det blev kantarelltoast med ciabatta, kantarellstuvning med karamelliserad lök, grädde, lite creme fraiche och sherry, och så gratinerat i ugnen med cheddar och lite mozzarella. Älskar svamp!
 
Kombinerad frukost/lunch/middag, en sprattelfärsk rökt aborre potatismos med brynt smör, en äggröra och en dillpesto på solrosfrön & citron. En 100-knäcke och vatten i glaset. Potatisen var gränsfall till att passa som mos, lite för färskpotatisig ännu men det blev skapligt bra konsistens med en skvätt grädde istället för mjölk.
 
Sambon avskyr pastasallad. Så har aldrig gjort det åt oss. Men nu kände jag att jag ville ha och han får fan äta och vara glad eller göra en macka. :laugh:
Jag gjorde tonfisksallad med ägg, grönsaker, pasta etc. Gjorde en dressing/gucka med gräddfil, en sked majonäs, vitlökspeppar, massor med kapris, lite kapris-spad, rödlök, gräslök och herbamare typ. Och det blev såååå jäkla gott!
Sambon var lyrisk och sa att det var första gången han gillat en pastasallad. Bra betyg iom att det är han som är super-kocken av oss och han själv aldrig lyckats.
Enda dåliga var att det tog slut för fort. :laugh:
Men tänkte göra liknande med kyckling inom kort.
 
Min mage blir sa upprord av pasta ... MEN @tuaphua pasta sallad ovan paminner mig om den enda tonfisk pa burk jag ater ar en typisk "Amerikansk tonfisk salad" (tonfisk, relish -gurkmojs till varmkorv- mayo, sour cream, kapris, garna oliver ocksa, salt lok, och hot pepper flakes, och farska finhackade kryddor som persilja, basil, etc.)
Det ar jatte gott pa brod, men jag maste nu fundera pa vad jag kan ha till istallet da brod inte passar min mage och nu efter 4 dagar av "fair mat" som ar super dalig for mig ar det dags att ata ordentligt igen.
 
20210812_183445.jpg


Gårdagens husmanskost. Idag blir det en variant på pissaladière men med surdegspizzadeg, brynt smör och creme fraiche i den karamelliserade löken, och så tunt skivad potatis och riven parmesan ovanpå. Ser sjukt mycket fram emot detta tillsammans med en citrondressad sallad och bubbel ikväll.
 
Vi hade skåptömning igår och gjorde falukorv provencale på Ernst Falukorv. Skar jack i korven som vi hade rödlök, färsk basilika och romanticatomater i. Penslar med olivolja med pressad vitlök. Sen på med manchego och in i ugnen. Serverades med pasta och oliver. Gott!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp