Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
19995DA1-13A3-4F1A-A2A6-9FAB3728204A.jpeg


En überhuslig middag, egenhändigt framvärkt.
Sabla massa squash, röd mangold, palmkål, diverse lök, nån rödbeta, potatis och massa färska kryddor. Råvarorna finns att beskåda i trädgårdstråden. SKORK och BARNET kompletterade med cecvapici-rester.
 
Äter tappert för att hålla jämna steg med rädisbaljorna och försöka begränsa frösådden för nästa år. Stekte dem med salvia. Fyndade lite nötfärs i frysen och gjorde biffar med diverse örter i. Och pasta.
Hur smakar rädisbaljor ungefär? Gott eller typiskt en sån grej man äter för att inte behöva slänga något man mödosamt odlat fram? :D
 
Igår var en sådan där märklig dag då jag åt mest hela tiden utan att någonsin känna mig riktigt mätt, liksom. Jag och ett gäng tjejkompisar i Edinburgh hade bokat vinprovning på eftermiddagen och ägnade därmed 3,5h åt att prova 6 olika viner och mumsa på de tilltugg som serverades till respektive vin. Däribland fanns en underbar hemgjord tapenade som åts med nybakad foccaccia. Efter det gick vi vidare till en trädgårdsbar där vi fortsatte på vin & snacks-temat (nu halloumi fries). På tåget hem stödåt jag sedan lite saltade jordnötter, och när jag kom hem blev det en skål flingor innan läggdags. Jag små-åt alltså i princip konstant mellan 14-23 :angel:

Idag styrde jag upp saker lite mer, och sitter i skrivande stund och väntar på att sambons "chili" ska bli klar. Jag är inte helt på det klara med vad en chili innefattar, men det luktar i alla fall hemskt gott från köket och ska tydligen ätas med pitabröd och yoghurt.
 
Jag har varit sugen på att testa jollofris efter att ha läst ett par romaner som utspelar sig i Västafrika i år men glömt bort det lite, men så dök det upp i en TP-fråga under midsommar och i en podd imorse så nu var det dags! Otroligt gott. Vi hade stekta kycklingbitar till men det hade stått sig som ensam rätt också.

32336DBC-0C9F-4012-8B49-415275EFF724.jpeg
 
Jag har varit sugen på att testa jollofris efter att ha läst ett par romaner som utspelar sig i Västafrika i år men glömt bort det lite, men så dök det upp i en TP-fråga under midsommar och i en podd imorse så nu var det dags! Otroligt gott. Vi hade stekta kycklingbitar till men det hade stått sig som ensam rätt också.

Visa bifogad fil 32746
Vad är det, så där ungefär?
 
Jag har fått storslaget beröm av plastBARNBARNET idag. Jag lagade det godaste han någonsin ätit!

Alltså. Så pannbifflika biffar av formbar färs som någonsin är möjligt. Enorma mängder brunsås-ish, gjord på iMat från Oatly, med mycket svamp i (den lille avstod från svamp). Och penne. Samt morotsstavar och körsbärstomater (för just de grönsakerna äter den lille).

Svindyr, jättegod chokladglass från Alvestaglass. Och jordgubbar och smultron som den lille själv fick skörda och snoppa. Mycket pedagogiskt med just snoppandet.

Måltiden som helhet fick högsta betyg. Vegan husmanskost ftw.

Gode tid. Nu utmattad och hinkar whisky framför Big little lies.
 
Vad är det, så där ungefär?

Jag använde lite olika recept men Zeinas var viktigast idag. Först mixar man ihop grönsaker, idag tomater, paprika, rödlök och färsk chili. Så fräser man en hackad lök med tomatpuré i olja i några minuter och rör sedan ner tomatmixen tillsammans med lite curry, ett par lagerblad och timjan (och andra kryddor man gillar) och puttrar det hela 45 minuter eller så under lock. Under tiden sköljer man och förkokar basmatiris i några få minuter. När såsen känns lagom späder man med ett par deciliter vatten, häller i riset och låter det koka färdigt i såsen i en kvart eller så. Rör om och fluffa upp!
 
Jag har varit sugen på att testa jollofris efter att ha läst ett par romaner som utspelar sig i Västafrika i år men glömt bort det lite, men så dök det upp i en TP-fråga under midsommar och i en podd imorse så nu var det dags! Otroligt gott. Vi hade stekta kycklingbitar till men det hade stått sig som ensam rätt också.

Visa bifogad fil 32746
Jag blev väldigt sugen på att smaka jollofris när jag läste min första roman av
Chimamanda Ngozi Adichie och nu undrar jag om jag inte måste göra slag i saken snart jag också! Vad roligt att du faktiskt kom loss och lagade det.
 
Jag har fått storslaget beröm av plastBARNBARNET idag. Jag lagade det godaste han någonsin ätit!

Alltså. Så pannbifflika biffar av formbar färs som någonsin är möjligt. Enorma mängder brunsås-ish, gjord på iMat från Oatly, med mycket svamp i (den lille avstod från svamp). Och penne. Samt morotsstavar och körsbärstomater (för just de grönsakerna äter den lille).

Svindyr, jättegod chokladglass från Alvestaglass. Och jordgubbar och smultron som den lille själv fick skörda och snoppa. Mycket pedagogiskt med just snoppandet.

Måltiden som helhet fick högsta betyg. Vegan husmanskost ftw.

Gode tid. Nu utmattad och hinkar whisky framför Big little lies.
Brunsås är livet asså.
 
Visa bifogad fil 32764
Tröstar mig med sång och vin. Gud sig förbarme vad jag hatar att städa.
Lyssna på Oingo Boingo istället, så blir det roligare. Det funkar åtminstone för att filtrera bort en ingift, mansplainande släkting som är på besök.

Skriver jag, och dricker riktigt billigt vitvin och knaprar riktigt billiga jordnötter, samt snusar riktigt billigt snus, framför Youtube.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
25 762
Kropp & Själ Ni glömmer väl inte... I år är jag hemma så inga problem med en handduk och de lila syrénerna kommer precis att ha slagit ut. Jag kommer...
Svar
10
· Visningar
456
Senast: Migo
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 342
Senast: Fibusen
·
Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 453
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp