Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu står pottan och kokar, det blev lite sent så den blir klar sen, men den går väl alltid att frysa in. Tyvärr såg jag lite för sent att man skulle skära morötterna på längden innan man skar dem i bitar, men det är väl en baggis. Ska bli intressant att se vad som händer när jag lägger till bacon, creme fraiche, äpple och svamp. Det enda jag funderar på är att det står att man ska koka upp grytan när man lägger i creme fraiche men man kan kanske sätta den på högt ett tag.

Igår gjorde jag tacos. Det blir rester och repris idag. Gjorde asgod Guacamole som jag ska vräka i mig av! Har förvaranat sambon för ev vitlöksstank när han kommer hem inatt och ska krypa ner i sängen.

Hmm, står att man ska fräsa äpple, fläsk och svamp tillsammans. Men svampen ger ut mycket vatten så ingenting fräser utan kokas. Kanske börja med fläsk, lägga i äpple och sist svampen så den bara får lite färg?

Kan ju säga vad jag åt också... De har alltid helt fantastisk bakad potatis, ibland små hela potäter med skal, ibland klyftpotatis som idag. Lite som såna där salta kanariska potatisar. Spenatsoppa. Vegetarisk shepherds pie (här fuskade jag lite för det var ost på men den var underbar!). Grön ärtpesto. Bönsallad. Några oliver. Ville egentligen introducera sambon för en vanlig, underbar chokladboll till efterrätt, men fick andnöd och orkade bara kaffe. Nu lagar syrran vegansk curry med filébitar från Hälsans kök, men jag får nog passa på den. Sippar kolsyrat vatten tills vidare. 😵

Mat för en ledsen mage idag: torskrygg i foliepaket med smör, morotshyvel, salt och svartpeppar (jag har aldrig riktigt lärt mig uppskatta vitpeppar), ångade sockerärtor, vitvinssås och kokt potatis. Snällt, milt och mycket gott, särskilt såsen och sockerärtorna. Jag har inte lagat så mycket sås i min dag, men jag börjar lära mig och den här var, om jag får säga det själv, fenomenal.

Andrum får även pluspoäng för denna Ernst-temugg. Fotad enbart för den här tråden. :angel:
IMG_20180913_183322.webp

Hur jäkla mycket är 200 g svamp??? Hällde i vad jag tycker är massor men några 200 g tror jag inte att det blev

Åt buffé på Andrum i Gbg idag. Tre timmar senare är jag fortfarande så mätt att jag inte kan djupandas. Lär mig aldrig, samma varje gång! :laugh:
Icke-andrum, med andra ord? :p
Hur jäkla mycket är 200 g svamp??? Hällde i vad jag tycker är massor men några 200 g tror jag inte att det blev
Mycket! Men typ hälften försvinner ju när man tillagar den.

Jag orkade inte fräsa mer svamp och eftersom svampen inte hunnit släppa ifrån sig någon vätska så blev det bra, även om det kunde varit lite till. Mycket gott var det! Och köttet (högrev) för en gångs skull riktigt mört :d

Åt buffé på Andrum i Gbg idag. Tre timmar senare är jag fortfarande så mätt att jag inte kan djupandas. Lär mig aldrig, samma varje gång! :laugh:
Åh! Är det gott där nu?

Jag var där för första gången förra veckan, vilket givetvis är en travesti eftersom jag tänkt gå in under alla år. Nu blev det i alla fall av och herregud, så gott det var! Dagen jag var där var de varma rätterna moussaka och så en indisk gryta med paneer, och blomkålssoppa tror jag. Och alla dessa fantastiska sallader och röror... ja, det var ljuvligt!

Jag vet faktiskt inte, det är svårt att säga! Jag planerar att göra en egen variant ikväll och då tänkte jag nog inte förvälla den rivna blomkålen, utan bara låta det marinera i citronjuice och lite annat gott i ett par timmar innan jag blandar ner det andra.

När jag har lagat blomkålsris själv någon gång har jag rivit först och förvällt (mycket hastigt för jag vill ha tuggmotståndet) sedan.

Detta blev mycket bra!

mobiluppladdning_5b9b5115ddf2b35686ba59a4.jpg

Rev ner ett ganska litet huvud och droppade ner citronolja samt en försvarlig mängd citronsaft och så fick det stå i kanske en och en halv timme. Ner med en tetra svarta bönor, en liten burk majs och en ganska fint hackad grön paprika. Salt och svartpeppar och mer citronsaft.

Som ackompanjemang till matlådan stekte jag upp en halv zucchini och ett par nävar kvartade champinjoner i oanständigt mycket vitlök. Längtar nu hysteriskt mycket till lunch.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
756
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med... 53 54 55
Svar
1 098
· Visningar
52 811
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 094
Senast: Thaliaste
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 040
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka