Alltså den här:
http://borgenport.se/2018/09/24/kramig-italiensk-kycklinggratang/
Den kommer göras snart igen. Mums
http://borgenport.se/2018/09/24/kramig-italiensk-kycklinggratang/
Den kommer göras snart igen. Mums
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Själv har jag det från min FAR. (Men min FARFAR var mycket mer kriminell, så det går ändå åt rätt håll för FAMILJEN som helhet.)Precis som min MOR. Hon är vår ständiga pallare när familjen är samlad. När vi var små utomlands: ÅH en mandelodling, här stannar vi! Jag ska bara klättra över den här stenmuren och känna lite... *fickorna fulla* ÅH ett fikonträd! Vänta inte på mig... osv osv.
Varje riktig kvinna har sådana ständigt till hands.Klassisk utrustning.
Jag lider av svår plockmani och tänker att pallartendenserna i mitt fall bara är en förlängning av det (och en grav övertolkning av allemansrätten, utomlands är jag harigare, även om ett och annat fikon och mullbär slank ned i Grekland härom månaden). Det är helt enkelt så otroligt tillfredsställande att plocka och samla ätbarheter!Själv har jag det från min FAR. (Men min FARFAR var mycket mer kriminell, så det går ändå åt rätt håll för FAMILJEN som helhet.)
Jag är också harigare utomlands. Jag plockade ju också rätt få av varje sort. Och fikonkaktuskaktusen växte i vad jag ändå tolkade som Ingenmansland, frånvaro av Allemansrätt till trots. Persimonerna och qumquatsarna växte kanske i trädgårdar som jag passerade, men jag plockade mycket hänsynsfullt.Jag lider av svår plockmani och tänker att pallartendenserna i mitt fall bara är en förlängning av det (och en grav övertolkning av allemansrätten, utomlands är jag harigare, även om ett och annat fikon och mullbär slank ned i Grekland härom månaden). Det är helt enkelt så otroligt tillfredsställande att plocka och samla ätbarheter!
Den där potatispizzan, hur gjorde man den?
Ingen smördeg. Följande behövs:@Myrten är auktoritet på det området. Men jag tror inte att det var smördeg.
Ingen smördeg. Följande behövs:
- Vanlig pizzadeg
- Rå potatis, skuren i mycket tunna skivor
- Riven ost, parmesan eller Västerbotten (som faktiskt blir bättre än originalet).
- Färsk rosmarin
- Salt
Tumregel: måttlighet! Den här pizzan ska inte överlastas.
1. Fixa ihop pizzadeg en.
2. Riv ost, skala och skär potatis.
3. Sätt ugnen på ca 225 grader. Stoppa in en plåt så den blir riktigt varm.
4. Baka ut degen tunt. Se till att ha alla grejor klart.
5. När ugnen är varm, ta ut den varma plåten och stryk på lite olivolja. Lyft över den utbakade degen.
6. Lägg på riven ost i ett tunt (!) lager.
7. Lägg på potatisen. Skivorna ska inte överlappa varandra.
8. På med färsk rosmarin och salt. Sen in i ugnen.
9. Grädda till potatisen är klar och osten lagom smält.
Å, du har tillgång till kök? Härligt!Laddar för att göra fylld pasta på @Hyacinth s vis. Jag har köpt pasta fylld med kronärtskockor. Ska laga den tillsammans med tomater, lök och vitlök och så fylla på med lite lupinbönor och oliver vid sidan av.
Kök eller "kök". Det är ganska, ska vi säga, italienskt romantiskt på ett mycket trångt och ofunktionellt vis. Men kaklet är fint och det finns en spis och en ugn och en del köksutrustning. Och kylskåp. Inget skafferi, inser jag just nu. Och fint kakel är ju det viktigaste.Å, du har tillgång till kök? Härligt!
Fint kakel är ALLT.Kök eller "kök". Det är ganska, ska vi säga, italienskt romantiskt på ett mycket trångt och ofunktionellt vis. Men kaklet är fint och det finns en spis och en ugn och en del köksutrustning. Och kylskåp. Inget skafferi, inser jag just nu. Och fint kakel är ju det viktigaste.
Exakt min mening!Fint kakel är ALLT.
Snygg fläktkåpa!Exakt min mening!
Utrymmet bakom skynket raktfram är grytskåp och sånt. Till höger städskåpet. Mycket pittoreskt. Till vänster kylskåpet, bekvämt i golvhöjd.