Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Pastasallad med fetaost och soltorkad tomat, hembakt bröd, rabarberlemonad. Det var riktigt gott efter lång bilresa, jordgubbsplockning och ridtur.
På hemvägen italiensk glass (jordgubb) i Ryfors.
Hemma vegansk burgare med bröd, tomat, gurka och jumbo frites och Felix tomatketchup och Ica bearnaise.
Jordgubbar. Godis från Ryfors.

Rekommendationer för bra vin till gryta? I princip alla försök att göra något vettigt av högrev har strandat och i ett sista desperat försök ska det görs gryta med balsamico vinäger och rött vin. 2 dl ska det vara och behöver därmed inte någon stor flaska, iofs beroende på hur långt det håller sig som öppnat?
Jag brukar ta matlagningsvin, sån finsmakare är jag :D:o

Och även min fredagsmiddag gick i finsmakarens tecken - färdig falafel från Ica, bönpasta och ost. Lyxigt värre :D avslutade dock kvällen med tårta hos några vänner (den jag påbörjade igår). Chokladbottnar, smörkräm med mjölkchoklad, chokladglasyr och hallon. Toppad med mer hallon, jordgubbar, smultron och biggaråer.

Bifogade filer

• 09F95D3E-4888-4843-AA63-C6FEEB09AE80.webp
    09F95D3E-4888-4843-AA63-C6FEEB09AE80.webp
    203,9 KB · Visningar: 17
Tårtan blev mycket god, misslyckade bottnar och köpemaräng till trots. Jordgubbar, lemon curd och grädde, svårt att misslyckas med. Födelsedagsrisotton blev också mycket god. Adderade saffran samt en bit getost och rostade körsbärstomater. Delikat! Födelsedagsbarnet åt tre portioner.

Det där strömavbrottet orakades mig grav jefvla KRIS ty jag var på en spårvagn och fick promenera från Klippan till Högsbo i ösregnet. Blev tvungen att trösta mig med kalkonpastrami och borgmästarost när jag kom hem. Sen var jag glad igen.

Ikväll hade jag tänkt mig nån sorts tacos i salladsblad med räkor och sånt men salladsbladen var alldeles för små så det blev något annat. Men gott!

BF809F0F-EA9E-4318-97A5-65386464F38D.webp

Mango, platt persika, rödlök, gurka, räkor. Röd chili, massor sv lime och färsk koriander.

Svenska jordgubbar och pyreneisk (?) fotboll till efterrätt!

Vad passar basmatiris bäst till? Jag kör bara på jasminris normalt men fick en påse basmatiris i en prova på-låda så nu måste jag ju göra något med det :D

@Hyacinth: Jag kokar sushiris i riskokaren enligt beskrivningen på paketet. Jag upplever att det blir allra bäst om man sköljer det ordentligt och låter det stå och dra ett par timmar i vattnet innan man kokar det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 734
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
353
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Hejsan hej! Nu börjar jag bli trött och orolig på alla lösa hundar som helt plötsligt finns här. Jag är en sådan person som absolut...
Svar
4
· Visningar
1 024
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Hemma igen, utan Focus.. torsdag, april 20, 2006 Pjuh! Imorse hade Focus fortfarande feber. 39.6 och var allmänt slö och hängig. Vi...
Svar
17
· Visningar
1 518
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama