Tittar in i ditt kök del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är sämst på att äta vegansk mat men idag så hände det nästan (jag fuskade med en tesked honung :o ) Färgglad var den också (för jag vågar vägra säsongsbetonade råvaror som den miljöbov jag är :cool: ) och jag är sådär lite lagom nöjd med mig själv :D
Middagen blev alltså en pokébowl med svart ris, gulbetor, kimchi (köpt och god!), avocado, gurka, tomat, salladslök, mango, cashewnötter och så två sorters såser. En med kokos och sesam samt en med lime, chili och ingefära. Så gott och väldigt snyggt alltså :D

FFAE23D6-7C91-4522-BC22-04056BE9EF3A.webp

Bacon, Lettuce, Tomato, amerikansk klassiker, inte nyttigt. Majonnäs, bacon, tomater och sallad, kan varieras med tex ost, avokado och liknande. @hastflicka vet bättre än jag :up:

Yep, en BLT ar Bacon, Lettuce, och Tomato. Sedan finns en massa varianter, en Californian BLT har formodligen avocado ocksa, en Mexicansk har med all sannorlikhet jalapenos, och sa vidare. Skillnaden ar att om det ar nagot annat an en traditionell BLT sa star det pa menyn, eller man sager, "En BLT med "whatever" pa. Pa ett av vara favorit frukost stallen tar jag ofta en BLT med stekt agg (over easy) :d Det ar himmelskt gott nar gulan rinner ner i sjalva smorgasen.

Noll inspiration och aptit men om det inte regnar blir det nog grillat ikväll. Jag ska också koka en massa glaze (både min och särbons är slut), göra Memphis dust (sans paprika) och koka päronmarmelad på de sista svenska päronen jag har i frysen för den marmeladen är slut. Jag ska kolla men jag tror rabarbermarmeladen är slut också så då får jag göra slut på de sista i frysen vilket blir perfekt, säsongen kommer ju igång snart.

Jag lever i mer eller mindre ett singelhushåll och mina 5! frysar är nästan fulla... :cautious:

Kom hem sent igår efter frissan och var mycket hungrig och trött. Borgmästarost och gallerrökt skinka på surdegslantbröd (det där färdigskivade) gick alldeles utmärkt. Borde ha smetat på lite av den grova dijonsenapen jag hittade i helgen men det glömde jag i min hunger. Lite avslagen cola zero till ;)

Gjorde en sådan där begåvad "hungrighandling" på väg hem och fick med mig två burkar mangoraja, som jag hört så mycket gott om här under åren. Även två paket färska hamburgare som jag älskar högt och rent på "extrapris", säger en fortfarande så? Får se vad jag hittar på med dem, äter dem sällan i bröd faktiskt utan snarare som en sorts pannbiff med grönsaker och sånt. Mangorajan kanske funkar där med.

Kom hem sent igår efter frissan och var mycket hungrig och trött. Borgmästarost och gallerrökt skinka på surdegslantbröd (det där färdigskivade) gick alldeles utmärkt. Borde ha smetat på lite av den grova dijonsenapen jag hittade i helgen men det glömde jag i min hunger. Lite avslagen cola zero till ;)

Gjorde en sådan där begåvad "hungrighandling" på väg hem och fick med mig två burkar mangoraja, som jag hört så mycket gott om här under åren. Även två paket färska hamburgare som jag älskar högt och rent på "extrapris", säger en fortfarande så? Får se vad jag hittar på med dem, äter dem sällan i bröd faktiskt utan snarare som en sorts pannbiff med grönsaker och sånt. Mangorajan kanske funkar där med.
Jag köper några frysta lammburgare ibland, som jag också äter som vilka lammbiffar som helst. Med tex rostade grönsaker eller i nån mellanöstern-ish gryta eller så.

Hamburgare med bröd etc hemma, är inte riktigt min grej, tror jag.

Jag kämpar för att hitta hamburgare på stan med GOTT bröd, men det går sådär. Brödet är uppenbarligen hamburgares svagaste länk.

Jag köper några frysta lammburgare ibland, som jag också äter som vilka lammbiffar som helst. Med tex rostade grönsaker eller i nån mellanöstern-ish gryta eller så.

Hamburgare med bröd etc hemma, är inte riktigt min grej, tror jag.

Jag kämpar för att hitta hamburgare på stan med GOTT bröd, men det går sådär. Brödet är uppenbarligen hamburgares svagaste länk.

Jag håller med. Dock finns det ett strålande undantag, hamburgervagnen i centrala Falun har ett enormt gott surdegsbröd till sina burgare. De har också lokalt producerade råvaror samt lokalt producerade burgare och korvar. Det är inte billigt men det är det bästa hamburgerstället jag vet.

Jag håller med. Dock finns det ett strålande undantag, hamburgervagnen i centrala Falun har ett enormt gott surdegsbröd till sina burgare. De har också lokalt producerade råvaror samt lokalt producerade burgare och korvar. Det är inte billigt men det är det bästa hamburgerstället jag vet.

Surdegsbröd saknar jag i sammanhanget! De ställen som har lite ambitioner har ofta ett väldigt trist bröd som de av obegripliga skäl kallar fär "brioche".

GOD lunch, @Hermelin och alla andra!

Dagens vegetariska på Kometen: sparrisrisotto. Galet god! Med mycket och god parmesan! Och gott bröd till och till och med salladsgrönsakerna var goda, trots att säsongen inte riktigt är framme ännu. Sparrisen var perfekt knisprig.

Lite för dyrt, men mycket gott. Och det är ju bara torsdag en dag i veckan!

Spartansk matlagning idag pga intensivt tentaplugg (varför börjar jag aldrig i tid?) form av pasta där broccoli fick koka med sista minuterna, och en burk pesto rördes ner när det var färdigt. Till middag tror jag att det får bli Icas vegetariska vårrullar från frysen. Däremellan kaffe med Anthon Berg och Ferrero Rocher som min far försett mig med.

Ser jättegott ut @Killaloe ! :d Blir också sugen på polébowl, har massa japanska pickles som behöver ätas upp..
Låter som en perfekt anledning till att göra någon typ av pokébowl (eller för all del, ris och grönsaker i en skål!? :D ) Själv funderar jag på vad jag ”måste” laga för att äta upp kimchi, det är ju så trist om en behöver äta saker som bibimbap eller så :angel:

Orkade inte släpa mig iväg till ICA åh vad jag saknar min lilla Tempo just nu :arghh: utan det får bli något annat, kanske resten av icke brända bacon och BLT idag istället. Men nu vill jag ha våfflor igen!!!! Det är farligt att upptäcka just hur mycket våffelpulver man har hemma. :meh:

Låter som en perfekt anledning till att göra någon typ av pokébowl (eller för all del, ris och grönsaker i en skål!? :D ) Själv funderar jag på vad jag ”måste” laga för att äta upp kimchi, det är ju så trist om en behöver äta saker som bibimbap eller så :angel:

Väldigt rimligt!
Av kimchi kan man även göra kimchimayo, det passar väl till allt?

@MJLee Min käre far hade köpt 2 paket av den där 5-kr-våffelmixen på Hemköp. Mamma bara suckade åt honom, de äter ALDRIG våfflor. Och i sådana fall hade i vart fall mamma inte tänkt göra smeten av halvfabrikat :D
BARNEN kanske får förbarma sig vid nästa besök..

@MJLee Min käre far hade köpt 2 paket av den där 5-kr-våffelmixen på Hemköp. Mamma bara suckade åt honom, de äter ALDRIG våfflor. Och i sådana fall hade i vart fall mamma inte tänkt göra smeten av halvfabrikat :D
BARNEN kanske får förbarma sig vid nästa besök..

Inga barn och katten stenvägrar att äta våfflor :meh: Det är ett snäpp över Hemköp, Ekströms som är gula och röda. Men nu vill jag verkligen ha våfflor!!! :nailbiting:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 042
Senast: Mineur
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 049
Senast: LenaH
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 302
Senast: Heulwen
·
Äldre Egentligen skulle den här tråden ligga på kropp&hälsa, för det ger mig nervsammanbrott. :angel: Meeen... Jag hörde en låt på radion...
Svar
5
· Visningar
754
Senast: Anna-panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17