Tittar in i ditt kök, del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gillar du kirskål? Jag har tyvärrr lite svårt för det. Annars är det ju föredömligt lättodlat.
Ja det är väl det bästa med kirskål, att det inte är så svårt att odla :D

Men jag tycker väl inte att det är fantastiskt på egen hand, men i bröd eller ihop ned nässlor, spenat och annat i ex paj så du gerar det förvånansvärt bra.

Men är du säker på att du inte har nässlor? Min trädgård är full med små fina blad nu, perfekt med andra ord :)

Ja det är väl det bästa med kirskål, att det inte är så svårt att odla :D

Men jag tycker väl inte att det är fantastiskt på egen hand, men i bröd eller ihop ned nässlor, spenat och annat i ex paj så du gerar det förvånansvärt bra. Men är du säker på att du inte har nässlor? Min trädgård är full med små fina blad nu, perfekt med andra ord :)
Ganska säker. Men jag hinner inte kolla före söndag. Min jord är extremt lertung även för trakten och är därför lite blöt och kall ännu.

Det finns alltid plats för en till grill... :o
Ditt grillintresse är SÅ exotiskt! I vanliga fall uppfattar jag att grillning har NOLL OCH INTET med vettig matlagning att göra, men i ditt fall har det ju det. Jag träffar aldrig på den kombinationen annars.

I mitt eget liv är grillning mest en sorts rätt trevlig sällskapslek för barn och vuxna.

Och numera möter jag ju även det där trista testosteronstinna grillandet där män grillar, kvinnor gör allt det andra och männen skryter och väntar sig beröm.

Men du lagar mat på riktigt på grillen! Det är så exotiskt! :)

Ditt grillintresse är SÅ exotiskt! I vanliga fall uppfattar jag att grillning har NOLL OCH INTET med vettig matlagning att göra, men i ditt fall har det ju det. Jag träffar aldrig på den kombinationen annars.

I mitt eget liv är grillning mest en sorts rätt trevlig sällskapslek för barn och vuxna.

Och numera möter jag ju även det där trista testosteronstinna grillandet där män grillar, kvinnor gör allt det andra och männen skryter och väntar sig beröm.

Men du lagar mat på riktigt på grillen! Det är så exotiskt! :)

Jag brukar göra hela måltiden (det som ska vara varmt då) på grillen... bara för att du sa så där måste jag klura ut något käckt sätt att göra en varm sås på grillen också :D

Det är verkligen tillfredsställande att laga mat på grillen. Det blir verkligen inte lyckat jämt men det är ju en del av det roliga, just att lära sig hantverket. Det är mycket kemi inblandat också, hur olika kryddningar beter sig i olika temperaturer tex.

Jag brukar göra hela måltiden (det som ska vara varmt då) på grillen... bara för att du sa så där måste jag klura ut något käckt sätt att göra en varm sås på grillen också :D

Det är verkligen tillfredsställande att laga mat på grillen. Det blir verkligen inte lyckat jämt men det är ju en del av det roliga, just att lära sig hantverket. Det är mycket kemi inblandat också, hur olika kryddningar beter sig i olika temperaturer tex.
Min PARTNER skulle möjligen kunna fås intresserad av att baka på grillen. Är det något tex du gör?

Min PARTNER skulle möjligen kunna fås intresserad av att baka på grillen. Är det något tex du gör?

Bakning är mer eller mindre ett blankt blad för mig, följer jag Roy Fares recept till punkt och pricka blir det ätbart typ.

Det jag misstänker är att det inte blir tillräcklig temperatur för de flesta bröd. Helst ska man ju grädda dem i 150-200 grader och det är för högt för bbq-grillning. Småbröd kanske skulle gå, speciellt om man driver upp till lite högre temperatur först för att verkligen värma upp grillen och sedan när man gräddat låter den gå ner till bbq-temperatur, dvs ca 125 grader.

Hmm... :idea: :sneaky:

Bakning är mer eller mindre ett blankt blad för mig, följer jag Roy Fares recept till punkt och pricka blir det ätbart typ.

Det jag misstänker är att det inte blir tillräcklig temperatur för de flesta bröd. Helst ska man ju grädda dem i 150-200 grader och det är för högt för bbq-grillning. Småbröd kanske skulle gå, speciellt om man driver upp till lite högre temperatur först för att verkligen värma upp grillen och sedan när man gräddat låter den gå ner till bbq-temperatur, dvs ca 125 grader.

Hmm... :idea: :sneaky:
Jag tänker på småbröd. I Danmark snurrar man gärna en enkel deg runt grillpinnarna typ när man grillar över öppen eld vid vårbrasor och på utflykt, med barnen. Det är ju också som småbröd (och blir väl ofta precis som korvarna svart utanpå och kallt inuti).

Sen tänker jag på platta bröd, stekpannebröd, att baka dem på en stenskiva kanske?

Till skillnad från mig, är min partner också fullt möjlig att intressera för sådant som har med kemi och temperatur att göra. :p

Jag tänker på småbröd. I Danmark snurrar man gärna en enkel deg runt grillpinnarna typ när man grillar över öppen eld vid vårbrasor och på utflykt, med barnen. Det är ju också som småbröd (och blir väl ofta precis som korvarna svart utanpå och kallt inuti).

Sen tänker jag på platta bröd, stekpannebröd, att baka dem på en stenskiva kanske?

Till skillnad från mig, är min partner också fullt möjlig att intressera för sådant som har med kemi och temperatur att göra. :p

Jo, pinnbröd har jag ju gjort på friluftsgrillning. Pitabröd och andra närbesläktade bröd lär gå bra också. Pizzasten är säkert bra men det lär gå med stekpanna till sådana bröd också.

Nu var jag mer tänd på att testa något i bbq-stil med röksmak :D

Jag har bakat lite på grillen. Man behöver en baksten, den hjälper till att få upp värmen. Det funkar med småbröd, pitabröd motsv. Men jag har ännu inte nått en nivå där jag tycker att det blir bättre på grillen än i ugnen. Det har inte tillfört något. Jag har också bakat äppelpaj med recept från Niklas kokbok på grillen. Det blev otroligt bra.

Jag har bakat lite på grillen. Man behöver en baksten, den hjälper till att få upp värmen. Det funkar med småbröd, pitabröd motsv. Men jag har ännu inte nått en nivå där jag tycker att det blir bättre på grillen än i ugnen. Det har inte tillfört något. Jag har också bakat äppelpaj med recept från Niklas kokbok på grillen. Det blev otroligt bra.
Nej, jag kan också rätt lätt tänka mig saker som blir i bästa fall lika bra på grillen. Och då kan det ju vara värt det för nöjet, men det vore roligt om man kunde få någon ytterligare kulinarisk dimension.

Med lite tur, tar @athena_arabians itu med det inom kort. :)

Den boken gillar jag, man får en massa inspiration men inte hysteriskt uppstyrda recept :up:

Jag vill ha något underbart gott, lättlagat och billigt!
Mycket anspråkslöst.

Till lunch idag åt jag något ganska gott, lättlagat och billigt. Lättlagat var det i och för sig främst för att flera av ingredienserna var tillagade igår, så jag behövde bara värma och montera ihop: En ljummen sallad på kokt rödbeta och blomkål, ramslök, rostade kikärtor, parmesan, ruccola, valnötter, olivolja, salt, svartpeppar och balsamico. Enkelt, vårigt, gott.

Och nässlor har det stuckit upp massor av här; det märkte jag när jag plockade ramslök häromdagen. Jäklar vad jag brände mig på händerna på de små otäckingarna! Du ska veta att det var mycket smärta bakom den löken, @Killaloe Hoppas du njuter den med stor andakt:D

Jag var förresten på ett matlagningsevent på Swedish Taste. Där visade kocken hur de tillagade tunna rödingfiléer direkt på ett glödande vedträ och serverade det som "varmrökt". Det måste jag absolut testa.

Åh! Hur var det?
Jag var sugen på att köpa en kväll där till maken, men de hade bara grillkvällar framöver och vi äger en pyttegrill samt bor på femte våningen, så...grillning är väl inte vår grej riktigt.

Slutade med att jag köpte liknande på Aveqia. Ytterst oklart om det är något att ha dock, men jag hoppas det! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka