Tittar in i ditt kök, del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den suröl ni pratar om - är det typ lambic/gueuze? För det ÄLSKAR jag, men känner inte igen att det skulle vara folkölssvagt.

Japp, det är det. Den behöver inte vara folkölssvag, men den går att göra alkoholsvag utan att tappa i smak. Brekeriet gör bra folksuröl, och Dugges. Sakiskiu Alus är min favorit, de gör en fantastisk hallonöl, den bästa jag har druckit.

Japp, det är det. Den behöver inte vara folkölssvag, men den går att göra alkoholsvag utan att tappa i smak. Brekeriet gör bra folksuröl, och Dugges. Sakiskiu Alus är min favorit, de gör en fantastisk hallonöl, den bästa jag har druckit.

Hallonölchar jag testat, den var super till falafel!
Riktigt rolig smak, passar nog bra till många vegetariska rätter och klarade mat med mycket syra tycker jag.

Hallonölchar jag testat, den var super till falafel!
Riktigt rolig smak, passar nog bra till många vegetariska rätter och klarade mat med mycket syra tycker jag.
Det här var högintressant! Jag gillar hög syra i mat och äter som bekant mest vegetariskt. Folkölsstyrka är ju toppen, dessutom. Hoppas den går att få tag på även i min landsände.

Alltså, jag måste bara berätta om dagens bästa mathändelse. Det var när min trevliga brevbärare kom och lämnade ett paket till mig som ingen mindre än den fenomenala @Koltrast hade skickat och som var fyllt med RAMSLÖK! :love: jag är typ hur glad som helst och går och luktar på bladen konstant.

Dock tänkte jag att jag skulle försöka mig på att frysa lite inför senare användning - men eftersom trasten säkert är vilse i ramslökslandet så kan jag inte få några bra svar därifrån och tänkte därför rådfråga er som vet härinne. Hur gör jag? Förväller och sen fryser? Hackar och fryser? Fryser in dom det är? Eh hjälp typ?! :o :D

(resten av min matdag kan nog sammanfattas i tråkigt kaffe, yoghurt och frukt och lär fortsätta så pga möte ikväll så ingen tid att laga middag :down: Men saksamma, jag har RAMSLÖK hemma! :D )

Igår åt vi lax med potatis. Kryddade laxen med salt och peppar, hade lite färsk dill på och la en tunn skiva smör ovanpå allt och bakade in i folie och satte i ugnen. Potatisen pressade vi (gudars vad gott det är!) och svängde ihop en aioli med mycket vitlök i och förvällde ärtor och haricots verts som vi hade till. Jäklar vad gott det blev!

Alltså, jag måste bara berätta om dagens bästa mathändelse. Det var när min trevliga brevbärare kom och lämnade ett paket till mig som ingen mindre än den fenomenala @Koltrast hade skickat och som var fyllt med RAMSLÖK! :love: jag är typ hur glad som helst och går och luktar på bladen konstant.

Dock tänkte jag att jag skulle försöka mig på att frysa lite inför senare användning - men eftersom trasten säkert är vilse i ramslökslandet så kan jag inte få några bra svar därifrån och tänkte därför rådfråga er som vet härinne. Hur gör jag? Förväller och sen fryser? Hackar och fryser? Fryser in dom det är? Eh hjälp typ?! :o :D

(resten av min matdag kan nog sammanfattas i tråkigt kaffe, yoghurt och frukt och lär fortsätta så pga möte ikväll så ingen tid att laga middag :down: Men saksamma, jag har RAMSLÖK hemma! :D )
Jag kan inte svara på dina frågor, men jag köpte häromdagen torkad ramslök.

Det funkar inte med den ramslök jag har försökt etablera på landet, pga lerjord, så det var lite kul att hitta en romantisk påse med torkad ramslök i. Du kanske kan testa att torka den? Min är finhackad.

Jag kan inte svara på dina frågor, men jag köpte häromdagen torkad ramslök.

Det funkar inte med den ramslök jag har försökt etablera på landet, pga lerjord, så det var lite kul att hitta en romantisk påse med torkad ramslök i. Du kanske kan testa att torka den? Min är finhackad.
Spännande! Vart hittade du den ramslöken?

Och ehm, jag har lite dålig erfarenhet av allt som innebär att torka saker men det kanske är dags att övervinna det :o :D

Du, det ska nog gå bra att frysa den. Om den såg ledsen ut när den kom fram kan ett litet bad pigga upp den. Jag brukar förvara mina blad i kylen(men då håller de ju inte så jättelänge, men längre än i rumstemperatur).

Jag kom på att jag ju också ska ställa till med kalas, för att fira mig själv gubevars!

Det blir öppet hus på lördag mitt på dagen, så jag har tänkt fokusera på olika typer av söta och salta bakverk då folk kommer droppa in lite oregelbundet.

Jag har tänkt baka nån form av muffins, kanske med tosca på och nån typ av bär i, och så några små citronsmakande mördegskakor, chokladbollar till barnen, mackor på hemgjort bröd med god ost, skinka och grönsaker, en fejkvariant på larb (isbergsblad fyllda med kyckling, lime, fisksås, chili, vitlök, ingefära och schalottenlök och rostat ris), och så en matpaj av något slag. Men vad ska jag göra för paj? Gärna något vårigt men inte sparris då de inte är särskilt fina i vår lilla butik tyvärr (än). Har varit inne på matmuffins/omelett i muffinsformar, mest för att det är lite enklare att äta på stående fot, men har aldrig gjort det förr så jag upplever ett visst motstånd mot den idén. Jag var också ett tag inne på en sallad med tunnhyvlad lättförvälld blomkål, broccoli, fetaost och granatäpple, men det är ju lite svårt att äta med en hand..

Kort sagt, jag behöver er input! Det ska gärna gå att förbereda idag eller imorgon också.

Jag kom på att jag ju också ska ställa till med kalas, för att fira mig själv gubevars!

Det blir öppet hus på lördag mitt på dagen, så jag har tänkt fokusera på olika typer av söta och salta bakverk då folk kommer droppa in lite oregelbundet.

Jag har tänkt baka nån form av muffins, kanske med tosca på och nån typ av bär i, och så några små citronsmakande mördegskakor, chokladbollar till barnen, mackor på hemgjort bröd med god ost, skinka och grönsaker, en fejkvariant på larb (isbergsblad fyllda med kyckling, lime, fisksås, chili, vitlök, ingefära och schalottenlök och rostat ris), och så en matpaj av något slag. Men vad ska jag göra för paj? Gärna något vårigt men inte sparris då de inte är särskilt fina i vår lilla butik tyvärr (än). Har varit inne på matmuffins/omelett i muffinsformar, mest för att det är lite enklare att äta på stående fot, men har aldrig gjort det förr så jag upplever ett visst motstånd mot den idén. Jag var också ett tag inne på en sallad med tunnhyvlad lättförvälld blomkål, broccoli, fetaost och granatäpple, men det är ju lite svårt att äta med en hand..

Kort sagt, jag behöver er input! Det ska gärna gå att förbereda idag eller imorgon också.

Har tyvärr ingen input men jädrar vad gott allt lät! :d

Paj med diverse grönt(bladspenat, vårlök/ramslök, hyvlad squash), valnötter nedtryckta i botten, äggstanning och getost, kanske?

Jag ska strax äta en tidig middag bestående av farfalle, rostade blomkålsskivor, ramslök, valnötter, ruccola, parmesan och citronzest. Med lite svartpeppar, flingsalt, olivolja och balsamico på toppen kommer det bli hur fint som helst, tror jag. Det var verkligen länge sedan jag åt pasta!

Jag har funderat på salladsblad med grönsaksfyllning. Frågan är om min (över)civiliserade mor klarar det utan stol, bord, tallrik, kniv, gaffel och servett? (Servettring, kan hon antas klara sig utan, för den här gången.)

Jag har ibland gjort en valfri dipsås, fyllt i små glas och satt i blandade grönsaksstavar. Gott (tycker jag )men kanske inte så snitsigt.

Sist på bollen har jag lagat bakad spetskål idag, penslad med smält smör med citronzest (ekologiskt, glöm inte det alla som zestar saker..) och flingsalt. Till det en vegansk sötpotatis-kokosmjölk-jordnötssmörsgryta och rött ris. Gin&fläder till pga matgäst som "behövde en torsdagsdrink". Hejdå matmisär!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka