Tittar in i ditt kök, del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gaaah, vet inte vad jag ska ge mig på till middag. Dessa kval och val. Dessutom gick jag för långt på förmiddagen-ish så nu är jag typ bunden vid hemmet. Vindruvor och guldnougat? Glass?

Är renröran slut? Inte för att jag förstår varför man vill äta ren när det finns älg :cautious:

Idag blir det spaghetti med köttfärssås från frysen. Måste göra en stor laddning till eftersom det här är sista burken. Så vansinnigt enkelt att koka pasta och hälla på när man är trött och har noll inspiration. :down:

Väntar på att sambon ska komma hem så ska vi fixa middag, kycklingfajitas :d.
Har övermogna bananer i en skål så funderar på om jag ska göra banankaka, eller om vi ska äta det med vaniljglass och chokladsås.

Dagen blev allt bättre efter förmiddagens bottenkänning igår och efter utefika(bra kaffe och himmelsk kardemummabulle) med gamla vänner gick jag hem och improviserade en middag till mig och en god vän. Att placera en fåtölj i köket var banne mig ett genidrag! Nu sätter jag helt enkelt min gäst där(när jag har bara en) med ett glas vin och så får jag laga mat på egen tass, utan inblandning och utan att behöva delegera - jätteskönt när jag som så ofta lagat mat utan att ha en färdig plan.

Jag har varit lite smådålig på att bjuda på middag de senaste åren, delvis pga att min ekonomi inte tillåter EXTRAVAGANGS för ofta och jag gillar att få bjuda ordentligt, men nu på sistone har jag struntat i det och bjudit på vad jag har. Igår åt vi jättegott: en rotfruktsgryta(lök, stjälkselleri, morot, vitlök, sambal oelek, timjan, fintärnad palsternacka, butternutpumpa och lite potatis) med en linssallad(finmandolinad blomkål marinerad i citron, delikatesslinser, citronzest och dijonvinägrett), spiskumminrostade kikärtor, snabbstekt grönkål med god olivolja och svartpeppar, grekisk yoghurt och bröd.

Skönt att dagen blev bättre @Koltrast ! Tycker också det låter kanongott. Jag bjuder ofta på vegetariska grytor när jag har gäster, och blir bjuden på det också. Så gott ju!

Igår blev det halloumiburgare på lokal för min del. Fin-IPA och sen På spåret, blev bjuden på cuban coffee (Irish fast med rom :D )och GT och sen hamnade vi på klubb i industriområde till fyra imorse. Närapå dygnade men nu är jag vaken och känner mig som 23 bast :rofl:

Dagen blev allt bättre efter förmiddagens bottenkänning igår och efter utefika(bra kaffe och himmelsk kardemummabulle) med gamla vänner gick jag hem och improviserade en middag till mig och en god vän. Att placera en fåtölj i köket var banne mig ett genidrag! Nu sätter jag helt enkelt min gäst där(när jag har bara en) med ett glas vin och så får jag laga mat på egen tass, utan inblandning och utan att behöva delegera - jätteskönt när jag som så ofta lagat mat utan att ha en färdig plan.

Jag har varit lite smådålig på att bjuda på middag de senaste åren, delvis pga att min ekonomi inte tillåter EXTRAVAGANGS för ofta och jag gillar att få bjuda ordentligt, men nu på sistone har jag struntat i det och bjudit på vad jag har. Igår åt vi jättegott: en rotfruktsgryta(lök, stjälkselleri, morot, vitlök, sambal oelek, timjan, fintärnad palsternacka, butternutpumpa och lite potatis) med en linssallad(finmandolinad blomkål marinerad i citron, delikatesslinser, citronzest och dijonvinägrett), spiskumminrostade kikärtor, snabbstekt grönkål med god olivolja och svartpeppar, grekisk yoghurt och bröd.
När jag var student brukade jag ersätta lammet i mellanösternrecept med kålrot. Funkar även i grytor som boeuf bourguignon. Det "lurar" ingen, men blir mycket gott.

God vardagsmat ftw! De flesta är ändå så dåliga på att laga mat att god vardagsmat duger mer än väl.

Idag blir det lunch på stan. Jag tänker mig någon sorts salladsbuffé på fik.

Middag, eller istället för middag, blir det som SONEN som liten kallade för "oststund", inspirerad av ett dagis i Paris där barnen hade oststund istället för fruktstund på förmiddagen.

Döm om min lycka när @Miran häromdagen gav mig en påse som innehåller allt det som en lyckad oststund kräver! Till oststunden serveras rött vin.

Var det några bra sorter? Köpte några jag inte testat själv... Den källarlagrade alposten gillar jag skarpt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka