Tittar in i ditt kök, del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag förstår såklart att jag kan göra som med vilken färs som helst, men ni kanske har något tips som är extra gott just på kyckling?
Jag är generellt inget fan av kycklingfärs men tycker att det fungerar bra i lasagne :) Har även ätit kycklingbullar som kokades i en sås baserad på typ jordnötssmör. Påminner rätt mycket om satay och var väldigt enkelt att göra :)

Dagens middag blev lax tillagad i ugnen tillsammans med purjolök, lite blomkål, några salladslökar och klyftor av spetskål. Allt kryddat med soja, citron och sesamfrön.

Till det blev det även risnudlar samt Srirachamajonäs. Så imponerad ändå dels av mig själv som dels äter kål på det sättet (det hände liksom inte för några år sedan) men även av receptet som gick så fort och ändå var så gott. Det är kanon verkligen att hitta sådana recept tycker jag :)

Dagens middag blev lax tillagad i ugnen tillsammans med purjolök, lite blomkål, några salladslökar och klyftor av spetskål. Allt kryddat med soja, citron och sesamfrön.

Till det blev det även risnudlar samt Srirachamajonäs. Så imponerad ändå dels av mig själv som dels äter kål på det sättet (det hände liksom inte för några år sedan) men även av receptet som gick så fort och ändå var så gott. Det är kanon verkligen att hitta sådana recept tycker jag :)
Visst är spetskål i ugn en höjdare? Jag blev glatt överraskad!

Alltså vad ni andra äter god mat! :arghh: Kom hit och laga lite åt mig, annars blir det banne mig mikro-ångade dumplings och pak choi även i lunchlådan imorgon! (Visst borde man kunna lägga allt "rått" i samma låda, mikra och sen toppa med dippsås? Ja?)

Apropå så greps jag plötsligt av stor lust att finhacka sån där saltinlagd citron från mellanöstern och blanda med nötfärs och göra små färsbiffar. Men vad kryddar man mer med då? (Det blir på lördag eller söndag i så fall.)

Apropå så greps jag plötsligt av stor lust att finhacka sån där saltinlagd citron från mellanöstern och blanda med nötfärs och göra små färsbiffar. Men vad kryddar man mer med då? (Det blir på lördag eller söndag i så fall.)

Vitlök och persilja? Kanske inte jätteinnovativt men borde funka. Spontant känner jag att örtkryddor generellt skulle passa bra.

Jag kommer att bli jättefet(are)! :arghh:

Just nu bor jag alltså granne med en av Sveriges bästa ostmakare och det är alldeles för lätt att slinka in i gårdsbutiken och köpa något roligt (och dyrt @Hyacinth ;)). Detta kommer inte att sluta bra... :cautious:

Till middag blev det kex och Oviken Osts Svartbränna :love: pga den gigantiska älgfärsbiff jag fick till lunch av en av våra lokala entreprenörer (vilken heller inte bättrade på min form). Seriöst, Ovikens produkter är bara helt underbara plus att de smakar SÅ mycket mer än Skärvångens som görs på pastöriserad mjölk. Jag köpte också en löjligt krämig yoghurt från dem på 1%! fett som är nästan lika tjock som den turkiska. Syrlig och fin fyllig smak. Och deras smör...

Jag tror jag får arrangera om hela förrådet imorgon för att jobba av mig lite.

Digestivekex med hushållsost till kvällen. Blev bjuden på semla hos barnets farmor när jag hämtade henom och den lämnade efter sig ett diffust illamående så aptiten försvann...

Det lät alldeles underbart att ha en ostmakare som granne @athena_arabians

Det är en så vansinnig lyx. På våren/sommaren brukar en del av råvaruleverantörerna (fåren :D) beta utanför mitt fönster (vi hyr huset av Oviken ost). De använder också komjölk som de köper in från en gård ett stenkast (ok, några stenkast då) härifrån.

De levererar faktiskt till Nobel Nightcap :up:

Igår blev middagen två smörgåsar. En med Pärsons vegoskivor och en med naturell Philadelphia.
Idag kommer middagen serveras i en matlåda på jobbet - Tikka Masala baserad på quorn med ris som jag lagade i förrgår.
Till lunch idag blir det en ostpirog jag precis köpte på bageriet i närheten.

Idag blir det lunch på stan. Jag tänker mig någon sorts salladsbuffé på fik.

Middag, eller istället för middag, blir det som SONEN som liten kallade för "oststund", inspirerad av ett dagis i Paris där barnen hade oststund istället för fruktstund på förmiddagen.

Döm om min lycka när @Miran häromdagen gav mig en påse som innehåller allt det som en lyckad oststund kräver! Till oststunden serveras rött vin.

Dagens fråga: Vad ska jag göra med alla mina bananer? Vi fick av misstag hem dubbel uppsättning bananer och har nu cirka 7 stycken som ligger och blir bruna. Jag hade tänkt skiva och frysa en del för att använda till smoothies och bakning i framtiden, men sedan då? Har ni några bra bananrecept?

Dagens fråga: Vad ska jag göra med alla mina bananer? Vi fick av misstag hem dubbel uppsättning bananer och har nu cirka 7 stycken som ligger och blir bruna. Jag hade tänkt skiva och frysa en del för att använda till smoothies och bakning i framtiden, men sedan då? Har ni några bra bananrecept?

Näpp, jag hade gömt dem i soppåsen och smugglat ut dem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka