Tittar in i ditt kök, del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kära experter, jag har fyndat kycklingfärs. 2 kilo för en hundralapp! Svenskt och ekologiskt och allting, förstås.

Har nog aldrig lagat mat med kycklingfärs förut och undrar därför vad ni har för tips? Jag förstår såklart att jag kan göra som med vilken färs som helst, men ni kanske har något tips som är extra gott just på kyckling? Tänkte eventuellt göra små köttbullar ikväll, om jag orkar ta mig samman såpass, men vad mer? Gärna sådant som blir bra att frysa in då jag nästan inte har några matlådor kvar!

(Obs - jag ska inte laga alltihop idag, jag har fryst in 1,5 kg ;))

Jag tror jag struntar i kladdkaka idag, måste ändå till ICA imorgon och handla så då kan jag lika gärna köpa en billig springform där om jag hittar en. Så det blir kyckling stir fry, jo jag vet, hädelse men Uncle Ben's sweet and sour, grillad kyckling och frysta wokgrönsaker, de brukade ha en mycket godare Szechuan men den har de tydligen slutat sälja, typiskt. :meh:

Heja! Hittade att man kan köpa den på nätet, noll kronor i frakt. Yay! Ska beställa en rejäl sändning så jag har den hemma när jag vill ha. :D :up:

Köper idag och väntar med stir fry tills den kommer hem. En till tre leveransdagar.

Kära experter, jag har fyndat kycklingfärs. 2 kilo för en hundralapp! Svenskt och ekologiskt och allting, förstås.

Har nog aldrig lagat mat med kycklingfärs förut och undrar därför vad ni har för tips? Jag förstår såklart att jag kan göra som med vilken färs som helst, men ni kanske har något tips som är extra gott just på kyckling? Tänkte eventuellt göra små köttbullar ikväll, om jag orkar ta mig samman såpass, men vad mer? Gärna sådant som blir bra att frysa in då jag nästan inte har några matlådor kvar!

(Obs - jag ska inte laga alltihop idag, jag har fryst in 1,5 kg ;))
Sambon gör kyckling-kofta (gud vad roligt det blev i skrift på svenska, kanske får förtydliga att han inte stickar med kycklingfärs...) ibland. Jag är inte helt övertygad om receptet, men jag tror mest att han blandar färsen med ägg, lök, vitlök och en massa dill. Den formas till små korvar (eller bullar, för all del) och tillagas i en ugnsfast form, liggandes i en "sås" på krossade tomater, lök, kummin och mera dill.

Till detta brukar vi äta ful medames (värm upp ett gäng burk-favabönor, mosa dem lite grann och blanda med kummin och olivolja) samt pitabröd. gott! Dill är den viktigaste ingrediensen, det gifter sig enormt bra med färsen och tomatsåsen.

Vi brukar frysa in till lunchlådor och det går hur bra som helst.

Dina matvanor har tagit en intressant vändning å sistone! Du kräks av allting som kostar mindre än 200 kr/kilot?

:angel:
Alltså, man kan ju inte begära att jag ska både laga mat och äta den:D
Av någon märklig anledning är det lättare att äta kall dyr färdigmat än hemlagat. Hatar lukt.
Än så länge är partnern glad så länge jag äter något annat än skorpor, så jag passar på:o

:angel:
Alltså, man kan ju inte begära att jag ska både laga mat och äta den:D
Av någon märklig anledning är det lättare att äta kall dyr färdigmat än hemlagat. Hatar lukt.
Än så länge är partnern glad så länge jag äter något annat än skorpor, så jag passar på:o
Ja, det är mycket inspirerande!

Jag funderar på vilket lidande jag skulle kunna hävda att jag har drabbats av, som kan få liknande effekter.

Jag har varit på flykt undan vardagen och haft helg mitt i veckan ute på landet. Vi har ätit strålande gott, jag och min medflykting, men i vanlig ordning ganska enkel och snabblagad mat.

Till lunch igår ängschampinjoner(de sista av sommarens skörd ur frysen i stugan) i grönkåls-, lök- och paprikafräs med vitlök och timjan till en lins- och matvetesallad. Fika på medhavd mandelmjölskaka med mörk choklad(vansinnigt god, inte jag som bakat...) och sinnesjukt gott kaffe. Det är något med vattnet som gör kaffet himmelskt.

Efter en långpromenad gjorde jag biffar med chili och spiskummin på linserna som blev över från lunchen och dessa åt vi sedan med rödbeta, rotselleri, lök och morot i ugn och en liten yoghurtsås. Jag slängde in en klyfta spetskål i ugnen också och det blev ju fantastiskt gott!

Idag mixade jag rotfruktsresterna till en soppa som jag piggade upp med fryst persilja, citron och rostade cashewnötter. Rågsurdegssmörgås med hemgjort mandelsmör till.

Senast ändrad:
Jag sitter och äter middag och den är jäkligt god! I förrgår kväll hade jag gäster över på soppmiddag och bjöd på rotfrukts- och pumpasoppa med rätt mycket hetta och nu värmde jag det som blev över av soppan, rostade några kikärtor och lite pumpafrön, smulade i varmrökt lax och tunnhyvlade i en stump morot. Med en klick turkisk yoghurt, flingsalt och pressad citron blev det fantastiskt gott, kanske det godaste jag ätit på länge! Rester, alltså, det är bra grejor.

Som av en händelse tillagades det just kycklingkofta när jag kom hem, så nu ligger jag på soffan och väntar på att de små underverken ska bli klara medan karlarna slavar i köket. Det är bara vinet som saknas, men jag är för lat för att hämta... Undrar om det erbjuds bordsservice på detta ställe?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka