Tittar in i ditt kök, del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Favorit i repris ;) :D Särbon påstår att han tänker börja kräva royalty :rofl:

Saffranssoppa
vitt vin (just nu kör jag med Casas Patronales på box, perfekt till matlagning)
en skvätt rom
strimlad rödlök
kycklingfond
chili (helst någorlunda stark, tex piri-piri)
saffran

I det ovanstående marinerar jag och särbon omoraliska råa jätteräkor (visserligen MSC/ASC) men de går givetvis att hoppa över (fast då bör man toppa soppan med vanliga räkor eller lax).

Koka upp ovanstående rejält (alkoholen ska absolut koka bort). Häll i grädde tills det smakar bra, det kvittar om man använder vanlig eller matlagningsgrädde. Servera med ev räkor (har man råa jätteräkor får de koka med tills de är klara efter man haft i grädden), vattenkastanjer och creme fraiche. Lite bröd till också.

En portion soppa är ju ca 3 dl så man får räkna på det för att få fram mängderna (vi höftar och blir det över funkar det som rester). Ett paket saffran räcker till 3-4 portioner. Man kan ha i andra krispiga grönsaker också, det är trevligt med lite tuggmotstånd. Vi gillar drag i maten så vi använder rätt stark chili. Min favorit är Burmese amber nectar (något starkare än piri-piri) men den går inte att få tag på längre. Jag kan tänka mig att jalapeño skulle gå bra också. Vanlig spansk peppar är enligt min mening för svag men gillar man inte stark hetta kan den fungera också.

Tack! Partner hävdar dock att en portion soppa är minst 6-7 dl. Hur bli man mätt annars?

Hen är ett matvrak. Räknar alltid på 3 vuxna och ett BARN om jag måste.

Favorit i repris ;) :D Särbon påstår att han tänker börja kräva royalty :rofl:

Saffranssoppa
vitt vin (just nu kör jag med Casas Patronales på box, perfekt till matlagning)
en skvätt rom
strimlad rödlök
kycklingfond
chili (helst någorlunda stark, tex piri-piri)
saffran

I det ovanstående marinerar jag och särbon omoraliska råa jätteräkor (visserligen MSC/ASC) men de går givetvis att hoppa över (fast då bör man toppa soppan med vanliga räkor eller lax).

Koka upp ovanstående rejält (alkoholen ska absolut koka bort). Häll i grädde tills det smakar bra, det kvittar om man använder vanlig eller matlagningsgrädde. Servera med ev räkor (har man råa jätteräkor får de koka med tills de är klara efter man haft i grädden), vattenkastanjer och creme fraiche. Lite bröd till också.

En portion soppa är ju ca 3 dl så man får räkna på det för att få fram mängderna (vi höftar och blir det över funkar det som rester). Ett paket saffran räcker till 3-4 portioner. Man kan ha i andra krispiga grönsaker också, det är trevligt med lite tuggmotstånd. Vi gillar drag i maten så vi använder rätt stark chili. Min favorit är Burmese amber nectar (något starkare än piri-piri) men den går inte att få tag på längre. Jag kan tänka mig att jalapeño skulle gå bra också. Vanlig spansk peppar är enligt min mening för svag men gillar man inte stark hetta kan den fungera också.
Chili och saffran är ofta en väldigt bra kombination!

Vego stroganoff ikväll. Brukar göra med halloumi och gröna linser men idag blir det med vegokorv och bönor eller kikärtor beroende på vad jag har i skafferiet.

Blev ingen lunch pga sen frukost men har precis satt i mig en supergod donut :p

@Ariane: Picklad rödlök är löjligt enkelt att göra och beroendeframkallande gott så jag rekommenderar verkligen att du gör det!

När jag gör en större mängd (tex när det är Buke-träff :D) så har jag i den i en gammaldags syltburk med metallåsning och lös gummiring, jag tycker det ser snyggt ut.

Räkmacka.jpg

Dagens middag - hemmagjort är bara godast :d

Jag är på väg hem till en laxbit. Vet inte vad det ska bli av den lille vännen riktigt men mögelost lät intressant så det kanske blir så.

Det lät vansinnigt gott :d
Recept?

Tja jag använder inte direkt recept. :) Men förväll broccoli i önskad mängd. Koka pasta i önskad mängd. Smält Kvibille gräddädel eller annan mögelost i lite mjölk och cremé fraiche (idag använde jag lättkvarg i stället vilket inte blir lika gott, men jag kör typ diet just nu :) ) Hälften av varje ungefär. Krydda med svartpeppar, salt och chili. SÅÅ gott!!!

Nu ni. Grytan blev jättegod!

Nu jävlar ska jag gnälla över livet.

Åt 0,5 dl ris, lika mycket böngryta. 4 minuter senare kaskadkräks jag så jag håller på kissa på mig.
Jag är SÅ JÄVLA LESS. Jag vill äta mat. Jag vill kunna gå på middag utan att ta med skorpor. Jag DRÖMMER på riktigt om att äta mat.
Jag får liksom inte behålla något annat än skorpor och Cola Light om jag har tur. Jag hatar Cola Light. Jag säger upp mig. 21:a feb tas beslut om snittdatum, jag hoppas på snarast möjligt. Jag ska äta mögelost och bröd och sushi och semlor så jag inte kan röra mig. Sådetså:rage:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka