Tittar in i ditt kök, del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ok. Jag vet ju inte hur du har det, men om du hade saknat matpengar för att du är sjukskriven (vilket jag inte har koll på om du är) så finns det risk att jag hade velat lägga mig i.
Hörrudu, du är en pärla, men något sådant behövs verkligen inte. Jag har inte fett med pengar, men tur tidigare i livet(jag har hunnit jobba rätt mycket innan jag blev sjuk och kunnat ordna något så vuxet som en buffert) och förmåga att leva rätt snålt när det kniper gör att kon sällan står på isen, so to speak. Dessutom är jag begåvad med mycket fina vänner som mer än gärna göder mig om jag låter dem.

Hörrudu, du är en pärla, men något sådant behövs verkligen inte. Jag har inte fett med pengar, men tur tidigare i livet(jag har hunnit jobba rätt mycket innan jag blev sjuk och kunnat ordna något så vuxet som en buffert) och förmåga att leva rätt snålt när det kniper gör att kon sällan står på isen, so to speak. Dessutom är jag begåvad med mycket fina vänner som mer än gärna göder mig om jag låter dem.

Och låt dem;)

Då är jag lugn. Men lägg det på minnet.

Färdigmiddag igår pga slö, dvs ICAs dumplings. Fortfarande deprimerad över att det inte går att uppbringa Menmens dumplings, de är mycket godare.

Idag kommer min bättre hälft så det blir... räkor med plock! :D Jag funderar på att göra lite het saffranssoppa för att värma oss, det är verkligen råkallt här om än inte så kallt enligt termometern.

Vi var hemma hos en kinesisk kollega igår och åt dumplings - och fick vara med och göra några själva också! Oj vad svårt det var men oj vad kul! Och gott :D

img_5628_589c02bc9606ee5257a3f82e.jpg

De i bakersta raden är gjorda av proffset värdinnan (hon är kinesiska men har även bott i Japan i flera år så hon kan en massa olika tricks och tekniker), de andra är en gemensam team effort av oss andra. Jag tror att de tre längst fram i bild är mina (alltså den allra längst till vänster och de två främsta).

Färdigmiddag igår pga slö, dvs ICAs dumplings. Fortfarande deprimerad över att det inte går att uppbringa Menmens dumplings, de är mycket godare.

Idag kommer min bättre hälft så det blir... räkor med plock! :D Jag funderar på att göra lite het saffranssoppa för att värma oss, det är verkligen råkallt här om än inte så kallt enligt termometern.

Kan du ge receptet på soppan igen?

Kan du ge receptet på soppan igen?

Favorit i repris ;) :D Särbon påstår att han tänker börja kräva royalty :rofl:

Saffranssoppa
vitt vin (just nu kör jag med Casas Patronales på box, perfekt till matlagning)
en skvätt rom
strimlad rödlök
kycklingfond
chili (helst någorlunda stark, tex piri-piri)
saffran

I det ovanstående marinerar jag och särbon omoraliska råa jätteräkor (visserligen MSC/ASC) men de går givetvis att hoppa över (fast då bör man toppa soppan med vanliga räkor eller lax).

Koka upp ovanstående rejält (alkoholen ska absolut koka bort). Häll i grädde tills det smakar bra, det kvittar om man använder vanlig eller matlagningsgrädde. Servera med ev räkor (har man råa jätteräkor får de koka med tills de är klara efter man haft i grädden), vattenkastanjer och creme fraiche. Lite bröd till också.

En portion soppa är ju ca 3 dl så man får räkna på det för att få fram mängderna (vi höftar och blir det över funkar det som rester). Ett paket saffran räcker till 3-4 portioner. Man kan ha i andra krispiga grönsaker också, det är trevligt med lite tuggmotstånd. Vi gillar drag i maten så vi använder rätt stark chili. Min favorit är Burmese amber nectar (något starkare än piri-piri) men den går inte att få tag på längre. Jag kan tänka mig att jalapeño skulle gå bra också. Vanlig spansk peppar är enligt min mening för svag men gillar man inte stark hetta kan den fungera också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka