Tittar in i ditt kök, del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ätit gratisluncher både igår och idag. Igår bjöd facket på matig rödbets- och chevre-sallad mot att man dök upp på årsmötet. Eftersom jag är sammankallande i valberedningen var det bara att casha in :D Och idag bjöd jobbet på vegetarisk wrap med fetaost och diverse godsaker mot att man lyssnade på ett lunchföredrag. Min plånbok som tömdes på proseccopengar förra veckan nickade vänligt.

Är på tjänsteresa till Hallands pärla Halmstad. Betalat överpris för lunch på stan där kocken borde pryglats. Dagens var isterband. Om man som jag bad om ett vegetariskt alternativ serverades en bit ugnsstekt kål till den kokta potatisen som de slagit vit sås över. Ser nu fram emot kvällens middag. Jag förutsätter att det går på chefens konto.

Jag försöker som bäst vänja mig vid livet utan pain au chocolat till frukost, mojito med fruktsallad till förmiddagsfika och diverse Mellanöstniska delikatesser samt vattenmelonsjuice till lunch. Det går sådär.

För att övergången inte skulle bli allt för traumatisk hade jag idag bokat in en lunch på omtalat tårtcafé samt middag på favorit-indiern. Lunchen är intagen (sötpotatissoppa med chili och kokos, följt av kardemumma, pistasch och granatäpple-tårtbit) och jag jobbar nu på att få upp aptiten lagom till kvällens middag.

Imorgon åker jag till Sverige och lever på semlor och mammas hemlagade mat i några dagar.

Om jag inte har gått upp minst 5 kilo efter dessa två veckor blir jag nästan lite besviken tror jag.

Jag kunde ha varit på KONFERANGS i morgon och på torsdag men den fantastiska, välsignade, kroppen sade "glöm det" så jag får sörja här hemma och äta rester av dagens vegetariska lasagne istället.

Vaniljglass med varm hjortronsylt. Vad mer kan man önska?

Middagen som jag ratade blev krossad potatis grillad i ugn med vitlök och olivolja samt rikligt med flingsalt. Jag snodde en kokt potatis som var himmelsk.
Till det lax och en sås med fint tärnat äpple, pepparrot, salt och peppar samt rysk yoghurt.
Lite halvtrista grönsaker i en skål också, priserna är ju tyvärr ohemula av förståeliga skäl.

Jag gjorde någon sorts tortilla igår. Förkokade potatiskuber lite, fräste snabbt med salladslök och ett par sardellfiléer, på med äggsmet, lite ost och in i ugnen. Det blev gott! Hade kunnat äta upp hela alltet men insåg mina begränsningar ;) Sallad till, på strimlad salladskål, sugarsnaps och gurka.

Vi ska på middag hos en kollega ikväll, det blir all möjliga sorters dumplings all over the place, och på något vis blev jag ansvarig för sallad. (Såhär gick det till: chefen frågade om han skulle göra något, en efterrätt eller något annat? Han är jätteduktig i köket. Då vände sig värdinnan till mig och sa "Nej tack, men Anna, du kanske kan göra en sallad?" Burn.) Så ja, jag gjorde ju en sallad. Ovan ingredienser, några rädisor (75% av knippet var kassa), rostade tomater, fetaost, granatäpple, gröna sojabönor. Det blir säkert bra.

Annars har jag lagt gula ärter i blöt för plantering så att jag får ärtskott. Ska bli kul.

Ärtskott är bäst! Man behöver inte ens blöta dem först, bara jorden är blöt så kan man peta ner dem torra. :)

Jo, jag vet. Men konfererade med en kompis som har gjort båda och hon upplevde att de "sköt" bättre när hon blötlade. Och jag var för trött för att rota fram något att plantera i igår kväll så det passade bra att blöta ner dem ;)

Fråga dock - måste det vara ett kärl med hål i botten om man är försiktig med vattningen så det inte blir vattensjukt så att säga? Har sett flera som har planterat typ i ugnsformar nämligen och tänkte själv använda en låg, vid matlåda, men vill ju helst inte misslyckas ;)

Jo, jag vet. Men konfererade med en kompis som har gjort båda och hon upplevde att de "sköt" bättre när hon blötlade. Och jag var för trött för att rota fram något att plantera i igår kväll så det passade bra att blöta ner dem ;)

Fråga dock - måste det vara ett kärl med hål i botten om man är försiktig med vattningen så det inte blir vattensjukt så att säga? Har sett flera som har planterat typ i ugnsformar nämligen och tänkte själv använda en låg, vid matlåda, men vill ju helst inte misslyckas ;)
Hålen är ju till för att undvika just att det blir vattensjukt, men det kan man så klart åstadkomma även genom försiktig vattning. Om du har du har något dräneringsmaterial hemma - lecakulor, akvariesand - så kan du ju också bottna med det under jorden i kärlet.

Hålen är ju till för att undvika just att det blir vattensjukt, men det kan man så klart åstadkomma även genom försiktig vattning. Om du har du har något dräneringsmaterial hemma - lecakulor, akvariesand - så kan du ju också bottna med det under jorden i kärlet.

Ja, det var det jag tänkte, man kanske kan "dänka" jorden med sprayflaska varje dag istället för att vattna ordentligt? Några lecakulor eller liknande har jag inte men jag kan ju skaffa, dock hinner jag inte idag och jag vill ju plantera ikväll ;)

Men jag kan säkert hitta en lösning. Jag planterade ingefära förra helgen i en urdiskad kräftstjärtsburk som jag högg hål i och ställde i en skål:

img_5520_588dd1d59606ee4968aab596.jpg

Och kan säkert hitta en liknande burk som jag kan offra till ärtskotten istället för matlåda :) Tack för tips!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka