Tittar in i ditt kök, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hastade i mig en mycket trevlig räksallad till lunch, med mango-chili-dressing som är så god att man dånar. Räkorna är dessutom "äkta" räkor och inte sådana i lake, vilket jag uppskattar. Tror faktiskt inte ens att de varit frysta, men det kan vara önsketänkande förstås.

Det finns massor av lunchställen omkring mitt jobb, men just detta är ett kafé, rätt och slätt. Mycket okaraktäristiskt för området, men jag är glad åt dem för de har goda pajer, lasagne, baguetter, mindre smörgåsar, sallader, hemgjorda bakverk av alla de sorter... dessutom kvällstidningar, godis, dricka, nikotinprodukter osv. - en mycket bra affärsidé, tror jag, att vara lite kafé-kiosk mitt i alla brickluncher.

Vet inte vad som hänt med mig på sistone, men jag har såna köttcravings :o :o
Idag blev det tacos (med köttfärs) till lunch och sen hemmagjord kebabtallrik till middag..

Jag och sambon äter vanligtvis mycket vegetariskt/fisk/skaldjur.. aldrig haft dessa cravings. Kan jag ha nån brist av något :crazy: känns inte bra att trycka i sig så mycket kött, magen protesterar lite också.

Impnerad av mig själv, som efter ett tufft badmintonpass cyklar hem i regn och snålblåst, duschar och sen ställer mig och lagar creme ninon. Piffar tallriken med gräddfil och gräslöksstrån som "before it was cool". Sen är väl inte creme ninon någon tretimmarsanrättning med massa olika tillagningssteg, men min ambitionsnivå på matlagning efter träning brukar vara matlåda i mikron eller falafelrulle... så franskt tema check! Blev varma mackor till också, dock inte med chèvre utan med någon vanlig riven prästost jag hade i frysen :p

Har jag skrutit om mina spenatcanneloni? Det har jag säkert, men jag åt dem till lunch idag så då blev jag påmind om deras förträfflighet. Himla gott. Middag blev digestive med jordnötssmör och jordgubbssylt, Maltesers, bondkakor och två koppar te. Transkriberingsrelaterad misär.

Vet inte vad som hänt med mig på sistone, men jag har såna köttcravings :o :o
Idag blev det tacos (med köttfärs) till lunch och sen hemmagjord kebabtallrik till middag..

Jag och sambon äter vanligtvis mycket vegetariskt/fisk/skaldjur.. aldrig haft dessa cravings. Kan jag ha nån brist av något :crazy: känns inte bra att trycka i sig så mycket kött, magen protesterar lite också.

Jag är likadan (jag och särbon kör ju på mycket fisk och skaldjur också) men ibland måste jag bara ha kött. Jag ser det som att kroppen säger åt mig att den behöver det och när den är nöjd är jag inte sugen på kött längre :)

Min kropp är tämligen väl undersökt :p och mina värden ser bra ut så jag är inte orolig över att få köttcravings ibland.

Då tycker jag det här ungefärliga receptet är trevligt: @Andromedae
Grodda linserna 3-4 dagar innan tillagningen
Mixa en liten gul lök (som först hackats), finhackad vitlök och linserna med mixerstav, några får gärna vara ganska hela.
Blanda i kryddning (sambal oelek, pressad lime/citron, salt, peppar, koriander/persilja/basilika).
Ha i ett par matskedar mjöl (jag brukar använda kikärtsmjöl eller sojamjöl).
Forma biffar om smeten håller ihop (annars lite mer mjöl).
Valfritt: vänd biffarna i polenta eller ströbröd.
Stek antingen i stekpanna eller på bakplåtspapper i ugn (det brukar lata jag göra, men i så fall, pensla dem med olja på båda sidor innan "paneringen").

Jag kämpar på med det franska temat. Brioche, marmelad, omelett och café au lait till frukost. Nu en liten andrafrukost på espresso och croissant de almand eller vad det heter och hur det nu stavas. Sagolikt gott. Vi fokuserar på bröd och andra bakverk här.

Har just ätit en gudomlig Caesarsallad från sagda kafé-kiosk-place. SÅ GOD.

Tyvärr ligger bilden ner, antagligen för att symbolisera att jag nu skulle VILJA ligga ner.

2016-03-31-1324_56fd08ef9606ee29278e291c.jpg

Gud vad ni är ambitiösa med era olika teman.

Här blev det laxfilé i ugn med stekt zuccini och broccoli samt färdig bearnaise både till kvällsmat igår och lunch idag. Jag har upptäckt att jag behöver fundera lite på vad jag stoppar i kakhålet eftersom mina kläder börjat spänna lite här och där, en helt ny upplevelse för mig. Min strategi är att utesluta kakor, bullar, godis, chips etc, bara ta en frukt till mellanmål (inte fil o flingor eller en påse nötter) samt ingen kvällsfika.

Jag tror det går bra. Försöker tänka att ingen har dött av att inte vara mätt exakt hela tiden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka