Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, jag har liksom svårt att förstå varför maten ska smaka tvål :cautious: Vill jag äta tvål är det enklare och billigare att gå ut i badrummet och ta en tugga :meh:
Eller låta tandläkaren göra en tillfällig lagning av ens trasiga tand. Jag smakar tvål i munnen sedan igår morse. (Iofs inte på något påfallande billigt sätt.)

Åt precis lunch (för ovanlighetens skull) i form av resterna av en linssoppa jag gjorde i helgen. Blev seriöst imponerad av mig själv för soppan var kanongod (ännu godare än jag mindes den)! Spanar samtidigt efter jordnötssopperecept och dreglar. :d

Hur ser du på det här med en klumpsked av jams?

Jag tror inte alls att det är särskilt gott, men det tilltalar mig att göra en klump av 100% kolhydrater i dessa tider av kolhydratskräck. (Lite som att det är kul att göra klumpar av 100% gluten i dessa tider av trendande glutenintolerans.)

Till lunch åt jag stuvade makaroner med bacon- och currysås. Okej men ingen kulinarisk sensation.
Desto godare nu ikväll, ångkokt potatis och broccoli med sesampanerad kolja och en gudomlig mangosås :d

Blev tyvärr inget av era Göteborgs-tips, en av kollegorna hade bott i stan på 90-talet och ville absolut till sitt favorit-thai-ställe där hen för första gången åt thaimat. Så jag åt en nr 94 med tofu, Singha till. Gott och bra priser. Nu har jag badat takpool och ligger nedbäddad i ett fluffigt täcke, ser på GW Persson. 9 timmar till hotellfrukost....

Hur ser du på det här med en klumpsked av jams?

Jag tror inte alls att det är särskilt gott, men det tilltalar mig att göra en klump av 100% kolhydrater i dessa tider av kolhydratskräck. (Lite som att det är kul att göra klumpar av 100% gluten i dessa tider av trendande glutenintolerans.)
I min länk stod inget om jamsklumpar men heter det fufu så måste det vara gott tänker jag!
Inte fuskvarianten med pulvermos dock. :wtf: Frågade precis sambon vad han tror om fufu och han svarade blixtsnabbt "åh, det är jättegott!". Jag hade tänkt baka bröd men nu är jag våldsamt nyfiken!

Blev tyvärr inget av era Göteborgs-tips, en av kollegorna hade bott i stan på 90-talet och ville absolut till sitt favorit-thai-ställe där hen för första gången åt thaimat. Så jag åt en nr 94 med tofu, Singha till. Gott och bra priser. Nu har jag badat takpool och ligger nedbäddad i ett fluffigt täcke, ser på GW Persson. 9 timmar till hotellfrukost....
Låter underbart alltihop! GW-programmet är det enda jag ser på tv, min man och jag ligger i soffan varje tisdag och fnissar åt hans oneliners. Hoppas frukosten levererade!

Förresten, undrar om det är samma ställe som första gången JAG åt thaimat? Det fanns en bil mitt i rummet där man kunde sitta. Det är det enda jag kommer ihåg, förutom den helt otroliga smaksensationen av grön curry med tofu. Jag hade aldrig upplevt något liknande och var helt i chock.

Senast ändrad av en moderator:
I min länk stod inget om jamsklumpar men heter det fufu så måste det vara gott tänker jag!
Inte fuskvarianten med pulvermos dock. :wtf: Frågade precis sambon vad han tror om fufu och han svarade blixtsnabbt "åh, det är jättegott!". Jag hade tänkt baka bröd men nu är jag våldsamt nyfiken!

Hela fufu och jordnötssoppegrejen känns väldigt överkurs för mig. Men rapportera gärna eventuellt resultat!

Jag har två frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

1. Jag funderar på om jag behöver en mixer/blener. Jag är väldigt nyfiken på att göra eget nötsmör och mandelsmör, men det känns inte helt motiverat att köpa en mixer endast för detta (jag har presentkort på Cervera så det blir ingen utgift iofs). Vad använder ni era mixers/blenders till? När jag mixar soppor använder jag min stavmixer.

2. Jag är nyfiken på påsarna med olika torkade chilifrukter som finns (santa maria?). Det brukar finnas 1-2 per påse. Vad gör man med dem? Och hur används de? Istället för färsk chili i t ex chili? (alltså rätten).

1. Jag funderar på om jag behöver en mixer/blener. Jag är väldigt nyfiken på att göra eget nötsmör och mandelsmör, men det känns inte helt motiverat att köpa en mixer endast för detta (jag har presentkort på Cervera så det blir ingen utgift iofs). Vad använder ni era mixers/blenders till? När jag mixar soppor använder jag min stavmixer.

2. Jag är nyfiken på påsarna med olika torkade chilifrukter som finns (santa maria?). Det brukar finnas 1-2 per påse. Vad gör man med dem? Och hur används de? Istället för färsk chili i t ex chili? (alltså rätten).

Svar på nr 2: De är tråkiga och dyra. Jag tvivlar också på att den ena är äkta chipotle eftersom det är förbjudet att importera dem till EU (de hittade ett otrevligt ämne i dem, skitsamma att man måste äta ca 1,5 kg ren chipotle för att ens komma upp i gränsvärdet). Man använder dem som vilken krydda som helst (de kan absolut ersätta färsk chili). Jag brukar smula sönder dem i en mortel innan jag har i dem i maten.

Vill du testa rolig torkad chili till vettigt pris kan jag pm:a en länk.

Jag har en stavmixer och en matberedare och tycker att det täcker upp allt. Mixa nötter gör jag i matberedare. Skulle inte klara mig med bara en stavmixer!

1) Jag hade fram till helt nyligen en kaffekvarn och en stavmixer. Båda har jag lyckats döda, den första genom att försöka göra kikärtsmjöl i den(det gick bra första gången, andra gången brände motorn och jag kan nu leta i stjärnorna efter nymalt lyxkaffe om morgnarna) och den andra helt nyligen när jag skulle göra nötsmör. Eftersom jag således står helt utan köksmaskiner går jag i funderingar lika dina. Stavmixer blir det nog oavsett en ny av eftersom det är så sjukt smidigt. Jag skulle alltså använda en mixer/matberedare till sånt som tog kol på min fina kvarn och min stavmixer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka