Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår åt vi en vegetarisk chili, sådär imponerande. Dagens mat önskades av svärmor som firade sin födelsedag här, så det blev entrecote, pommes (läs: potatisstavar i ugnen eftersom ingen pallade ställa sig och fritera), pepparsås till mig och bearnaisesås på burk till de två utan smaklökar. Semla till efterrätt.

Da vi har lamnat Oregon med sina manga matstallen ... mycket fantastiskt gott, men mer Asiatiskt, Europeiskt och fran Sydostra USA (:confused:) an Mexicanskt valde vi den lilla lokala mexican affaren med hemlagad mat har i Napa (Californien) Ingen stans utanfor Mexico far man sa mycket fantastisk Mexikansk mat som i den har staten.
I dag blev det Tamales med deras pico de gallo och guacamole. Maken kopte ett IPA Mexikanskt ol till medan jag holl mig till California vin. Det lar nog bli mat darifran i morgon ocksa. Vansinnigt gott och inte kan jag gora det lika billigt ...

Middag på La Neta på Östgötagatan, enkelt men mycket gott. Minus för att det helt saknades desserter. Sen suffragettfilm, mycket sevärd. Önskade lite mer kampsång och fanor, skadad av för mycket Mary Poppins i barndomen.

När jag såg den jublade hela biosalongen vid en viss sprängning :D Kändes lite fint och upproriskt.

@Anna

Jag läser Tio lektioner just nu(som du kanske iofs sett på instagram)! Den är min matbordsbok(inte att blanda samman med väsk- eller sovrumsböckerna, eller för den delen köksbordsboken:D) och jag läser långsamt och med stor njutning.

@Anna

Jag läser Tio lektioner just nu(som du kanske iofs sett på instagram)! Den är min matbordsbok(inte att blanda samman med väsk- eller sovrumsböckerna, eller för den delen köksbordsboken:D) och jag läser långsamt och med stor njutning.
Självfallet läser man olika böcker i matsalen och i köket, hur skulle det annars se ut?!

(Märkte att du diskret gled förbi toalettboken.)

@Anna

Jag läser Tio lektioner just nu! Den är min matbordsbok(inte att blanda samman med väsk- eller sovrumsböckerna, eller för den delen köksbordsboken:D) och jag läser långsamt och med stor njutning.

Visst är den härlig? Jag tog till mig massor - allt ifrån det om vilka köksredskap man "ska" ha till allt avdramatiserande kring mat och kost och grejer. Eller som jag krafsade ner på en post-it igår under lyssningen "Jag är skeptisk till att äta kost och rekommenderar ingen att äta det." - hon menar alltså att "kost" oftast är sådant man äter för att man vill gå ner i vikt eller liknande. Mat är roligt, kost är tråkigt ;)

Älskade även citatet där hon läser ur korrespondens - som kanske är helt påhittad - där någon ställer en fråga kring om matlagning är feministiskt och hon svarar något i stil med "om inte annat måste feminister äta ordentligt om de ska orka sparka patriarkatet i RÖVEN". Det njöt jag av ;)

@Hyacinth

Torskryggen blev prima i micron och till den blev det citronzest och kallpressad rapsolja över grönsakerna och lite parmesan på riset. Helt okej som snabbmat betraktat. Nästa gång får jag testa med apelsin, vilket jag inte gjorde igår eftersom jag såg ditt svar för sent.

Kryddar du på något särskilt sätt med apelsin och använder du både saft och zest? Jag har fin ekoapelsiner hemma och blev sugen på att testa.

Självfallet läser man olika böcker i matsalen och i köket, hur skulle det annars se ut?!

(Märkte att du diskret gled förbi toalettboken.)

Åh, toalettboken! Så olika det kan vara med toalettböckerna! Jag frekventerar varje vecka ett ställe där ett stort antal personer, anställda som besökare, använder toaletten. Där ligger en katalog från en kontorsgrossist - och inte den roliga sorten, med anteckningsböcker och häftapparater i glada färger, utan vagnar och postfack och sånt. Mycket välläst och vältummad. Och platsen har visserligen kontor, men definitivt inget lager eller liknande.

Själv har jag just nu ingenting liggande på toaletten, men i mina föräldrars fritidshus finns ett helt bibliotek med kåserisamlingar av Gits Olsson och Torsten Ehrenmark. Ja, och Cecilia Hagens bok om systrarna Mitford som jag har lyckats placera där. Det är fantastisk läsning till alla badrumsaktiviteter utom kanske själva duschandet.

Oj, vad jag halkade OT. Det är för tidigt på morgonen!

Visst är den härlig? Jag tog till mig massor - allt ifrån det om vilka köksredskap man "ska" ha till allt avdramatiserande kring mat och kost och grejer. Eller som jag krafsade ner på en post-it igår under lyssningen "Jag är skeptisk till att äta kost och rekommenderar ingen att äta det." - hon menar alltså att "kost" oftast är sådant man äter för att man vill gå ner i vikt eller liknande. Mat är roligt, kost är tråkigt ;)

Älskade även citatet där hon läser ur korrespondens - som kanske är helt påhittad - där någon ställer en fråga kring om matlagning är feministiskt och hon svarar något i stil med "om inte annat måste feminister äta ordentligt om de ska orka sparka patriarkatet i RÖVEN". Det njöt jag av ;)

Jag har ännu bara läst en liten del, men ser framemot att fortsätta. Den är underbar och välgörande befriande. Vem fan vill äta kost, liksom? Mat är roligt och lustfyllt, kost är torrt, tråkigt och funktionellt.

Jag har ännu bara läst en liten del, men ser framemot att fortsätta. Den är underbar och välgörande befriande. Vem fan vill äta kost, liksom? Mat är roligt och lustfyllt, kost är torrt, tråkigt och funktionellt.
Jag kunde inte instämma mer! Samma sak med det här nuförtiden så vanliga, förbannade, pratet om att äta "kolhydrater", "proteiner" och så vidare. Jag äter mat, tack så mycket!

Det intressanta med mat är hur den lagas, hur den ser ut, hur den presenteras, hur den smakar och hundra andra aspekter - men att omtala den som proteiner, fett och kolhydrater och värdera den utifrån det är att degradera den till futil näring. Mat är mycket mer! (Näringen får man ju i sig ändå, det är oundvikligt.)

Jag kunde inte instämma mer! Samma sak med det här nuförtiden så vanliga, förbannade, pratet om att äta "kolhydrater", "proteiner" och så vidare. Jag äter mat, tack så mycket!

Det intressanta med mat är hur den lagas, hur den ser ut, hur den presenteras, hur den smakar och hundra andra aspekter - men att omtala den som proteiner, fett och kolhydrater och värdera den utifrån det är att degradera den till futil näring. Mat är mycket mer! (Näringen får man ju i sig ändå, det är oundvikligt.)
Ja, men eller hur? För mig är det superviktigt att fokusera på det lustfyllda i att äta och laga. Nu mer än någonsin och efter att under en månads tid ha ätit skittråkig kost njuter jag nu av att laga och äta kreativ, enkel, rolig och välsmakande mat. Alla tankar om allsidig, varierad och näringsrik kost ska bort, bort, bort för min del. Lotta Lundgrens Tio lektioner... ser hittills ut att vara en god följeslagare.

@Hyacinth

Torskryggen blev prima i micron och till den blev det citronzest och kallpressad rapsolja över grönsakerna och lite parmesan på riset. Helt okej som snabbmat betraktat. Nästa gång får jag testa med apelsin, vilket jag inte gjorde igår eftersom jag såg ditt svar för sent.

Kryddar du på något särskilt sätt med apelsin och använder du både saft och zest? Jag har fin ekoapelsiner hemma och blev sugen på att testa.

Jag skulle bryna lite smör, sen blanda i saft och zest samt rostade hasselnötter och lite salt (kanske rosmarin, salvia eller annat snyggt grönt).

Beroende på hur pryd och äckelmagad du är kan du behöva bereda dig på en utmaning. Men också på en mycket välskriven, fin bok.:)

Jag ser framemot rapport sen.

Mmm, varken pryd eller äckelmagad, men nu är jag förberedd efter att ha läst recensionen på Bokhora! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka