Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lunch blev samma som i går, nämligen spaghetti bolognese på älgfärs. Den hade stått till sig och var ännu godare i dag.

Middag blev barndomsklassikern korv stroganoff. :D Det gäller att passa på när jag har flytt sambon och hans ris- och korvstroganoffsaversioner och sover över med dottern hemma hos mamma. ;)

Åh, jag har faktiskt en flaska Facile i kylen och har ännu inte smakat den. Tänkte prova att göra drinkar på den (men ska smaka den som den är också!).
Den måste du smaka på, betydligt friskare och mindre söt än andra sorter!:d Passar som dessertvin också till chokladdesserter på mörk choklad.

Hur gör du dom?/QUOTE]

Här är receptet, kommer från en annan bukefalist Em79 tror jag det var. Jättegott! som Tina säger:d

Jag steker mina i plättjärn, blir så fint frasiga i kanten.

Zucchiniplättar (ca 20 st) 4 pers

2 medelstora zucchini (750 gr)

1 tsk salt

5-6 salladslökar

150 gr fetaost eller 1 dl färskriven parmesan eller peccorino

2 ägg

1 ½ dl vetemjöl

Svartpeppar ur kvarn

Oliv- eller rapsolja + smör till stekning

Grekisk eller Turkisk yoghurt smaksatt

med torkad mynta och flingsalt

citron

Skär av yttersta ändbitarna. Riv zucchinin grovt och blanda med salt. Låt stå ca 15 min. Ansa salladslöken, strimla fint. Skölj evnt av fetaosten och smula den fint.

Krama ut överkottet av vätska ut zucchinin. Blanda zucchini och ost med övriga ingredienser i en bunke och rör smetensmidig.

Värm en stekpanna eller plättpanna, häll i lite olja och smör. Stek små plättar av smeten ca 2 minuter på varje sida.

Servera helst direkt med myntayoghurt och citron.

Kallrökt lax, klyftpotatis eller bulgur som tillbehör

I dag tog sonen med oss till ett mikrobryggeri med mat servering. Medan sonen och maken drack ol drack jag kaffe :eek: ... men jag at den absolut basta elk (kronhjort, INTE alg. Alg ar moose) burger EVER. Det var himmelskt god med sot potatis fries till.

Jag har lagt kyckling (vad heter det? lar? inte "drumstick" utan ovre delen) i en apelsin juice/balsamic/basel/mint/+ mer marinad for middagen i morgon. I morgon gor jag 'glazen' till och en rodbets salad som ser fantastisk ut. Det ska bli spannande.:cool:

Här blev det kylskåpsrens till middag- bondomelett med potatis, rökt skinka, purjolök och lite riven cheddar. :d

24 januari är årets värsta dag, vilket jag lutar åt att fira med hämtindiskt från den vegetariska kvartersindiern.

Jag hoppas det blir bättre! Hämtmat låter som ett bra val.
Det är statistik! Årets pankaste dag, den dag flest skilsmässor anmäls, med mera. Just därför gifte sig min mest älskade kusin den dagen. Och hon är död sedan snart tre år.

Comfort food: palak paneer och en rejäl dos lactas.

Jag ar ledsen @Petruska :(

Jag har nu "petat ihop" en super fin sallad med arugula i botten (tossed in a dressing) med rodbettor, gulbettor och apelsin skivor ovanpa. Fin och ser riktigt god ut.:d Kycklingen ar marinerad och glazen som den ska penslas med ar sa god att jag garna skulle ata den med sked:p Ris blir det till och en Baguette ... Kanske med garlic butter ... Det blir nog mums tror vi. Jag har inte lagat sa "ordentlig" mat pa evigheter. :cool:

Yep:cool: Den blev "divine" och den kommer jag att gora igen.

Kycklingen (lar den har gangen men nasta gang anvader jag kyckling brost) var marinerad i
3/4 cup (177 ml) pressad apelsin
2 matskedar apelsin zest (skalet fint hackat/skrapat eller vad man sager)
1 tesked salt
2 teskedar nymalen svart peppar
1 tesked finskuren mint
1 1/2 matsked finskuren basilika
3 matskedar vit balsamic vinager
1 tesked selery fron
3 matskedar finhackad shallot lok
Latt i forslutningsbar plastpase i 6-8 timmar (jag hade det lite langre, och det gick bara bra)

satt in i ugnen pa 175*c och stall in kycklingen i en ungssaker form i 45 minuter.

GLAZE
Under tiden varm en matsked olivolja i en sas kastrull
Nar oljan ar varm hall i
1 matsked finhackad shallot lok
1 tesked (jag hade nog mer 1 1/2 och det blev super) fint riven ginger
Nar det frast i ett par minuter hall i resten ...
1/2 cup (lite mer an en deciliter) apelsin marmelad med sma apelsinskal i
1/4 cup (lite mer an 1/2 deciliter) cilisas
1 matsked vit balsamic vinager
1/2 deciliter av marinaden, silad.
Koka ihop glazen

Nar kycklingen statt inne i 45 minuter borja pensla med glazen var 7de minut tre eller fyra ganger.

Jag serverade over vild ris med en fantastisk salad med apelsin, rodbettor, gulbettor och arugula till.
:d

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka