Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eftersom jag är förkyld och mina smaklökar inte är i toppkondition pga det så får det bli något färdigt från frysen. Det är dock hemlagat iaf.

Okreativ slömat blev det idag: en morot, en bit kålrot, ett par potatisar och två vitlöksklyftor som jag slängde in i ugnen (gick sedan och la mig i soffan under ett täcke). Till det mosade jag lite gröna ärtor med kapris, basilika, olivolja och nämnda vitlöksklyftor.

Efter en stressig tid med mycket bilande och skräpmat har jag lagat ärtsoppa med fläsklägg med klassisk kryddning med timjan och mejram och resterna av farfars skånska senap (jag gjorde en sats till jul).

Givetvis med varm flaggpunch till.:d
Synd på fläsklägg och fel sorts punsch men jag gillar ditt inlägg ändå. :D

Igår åt vi en massa spännande mat för att fira makens födelsedag. En charkbricka som var den bästa jag någonsin ätit, med tillhörande getostsmör :d Därefter braxen med någon form av gurksoppa till och så vildsvin med bla blåbärspulver(!) och andra spännande tillbehör. Gräbbla till efterätt.
Idag blev det lite mer basic med fläskkotletter, en enkel sås, färdigköpt potatisgratäng och ungsrostad blomkål och broccoli.

Testade idag "pasta" gjort på enbart röda linser! Var ganska skeptisk men de var jättegoda!! Spiralformad pasta, som bleknade till svagt rosa vid kokningen. HELT okej, nä, mer än okej! Mer än dubbelt så mycket protein som i vanlig pasta. Dvs bra för dottern som vill äta vegankost :-D

Ha! När sambon kom hem påminde han mig om att vi ju hade sagt att vi skulle pankopanera fisken. Och det var torskfilé, inte -rygg. Och när jag skriver "vi" menar jag "jag", som oftast när något ska paneras. Men han fick stå för tillagandet medan jag stack ut och tränade iaf.

Till slut blev det alltså pankopanerad torskfilé med ugnade potatisklyftor. Jag hade ett berg med kokt broccoli till och dottern och sambon åt gröna ärter.

Hmmmmmm....

Två alternativ;

1: köttrester med morötter och fänkålsfrön, rödbetor, getost och 12 år gammal Bordeaux.

2: smörgåstårta med leverpastejfluff, kräftstjärtar, skinkrosor, konserverad sparris och mimosasallad. Ljummen Starköl på burk till.

Jag känner att jag är på väg att bli inskränkt och borde vidga mina vyer. Höja blicken över horisonten. Omfamna fler typer av matkultur.

Hittade lite pulled beef med bönor i frysen så jag ger mig på att baka bröd på filspadet och gör någon form av hamburgare av det. Vispar ihop lite aioli till också, vitlök är aldrig fel :d

Hmmmmmm....

Två alternativ;

1: köttrester med morötter och fänkålsfrön, rödbetor, getost och 12 år gammal Bordeaux.

2: smörgåstårta med leverpastejfluff, kräftstjärtar, skinkrosor, konserverad sparris och mimosasallad. Ljummen Starköl på burk till.

Jag känner att jag är på väg att bli inskränkt och borde vidga mina vyer. Höja blicken över horisonten. Omfamna fler typer av matkultur.

Tar du alternativ 2 sätter jag dig på ignore! :mad:

Det finns matvyer man inte behöver vidga... :cautious:

Hmmmmmm....

Två alternativ;

Jag vill jättegärna höra din utvärdering av alternativ 2 :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka