Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag jobbar hemifrån idag, vilket har många fördelar - en av dem är såklart att man hinner göra annat samtidigt. Tvätta och sånt - och göra vegetarisk lasagne med ratatouille och keso!

image3_56ab3bbfe087c32ea66b5c1c.jpg

Blev åtta matlådor av den, inte alls dumt :)

Vi fortsätter på temat hosta och snor så vi orkar inte med någon större ansträngning i köket. Det blir bakad potatis med klet till. Kleten kommer att innehålla räkor, sedan ser vi om vi hittar något mer skoj i kylen.

Ska på ostbrickeknytis ikväll vilket kommer bli både gott (blandad kompott med vegetabiliska och animaliska ostar) och trevligt. Men jag bör äta någon middag innan och där är min inspiration på noll. Funderar på något med champinjoner men vete fanken vad.

@Trani: Fylla champinjonerna med något och köra dem i ugnen? Jag har noll koll på vad man kan använda som är veganskt men har totalt snöat in på fyllda champinjoner. Jag har tom ätit dem till frukost några gånger :o

@Trani: Fylla champinjonerna med något och köra dem i ugnen? Jag har noll koll på vad man kan använda som är veganskt men har totalt snöat in på fyllda champinjoner. Jag har tom ätit dem till frukost några gånger :o
Kanske fylla dem med röda linser? Men till dem då? Måste ha något mer och det enda mitt huvud säger just nu är "rotmos". (Misstänker att min hjärna har förvandlats till det.)

Kanske fylla dem med röda linser? Men till dem då? Måste ha något mer och det enda mitt huvud säger just nu är "rotmos". (Misstänker att min hjärna har förvandlats till det.)

Öh, gör man tillräckligt många behövs det inget mer... :o

Allvarligt, diverse tuggigare grönsaker i stil med broccoli och tofu kanske?

Öh, gör man tillräckligt många behövs det inget mer... :o

Allvarligt, diverse tuggigare grönsaker i stil med broccoli och tofu kanske?
Det låter gott! Men då måste jag handla igen, har redan varit och handlat med min rotmoshjärna och det gick sisådär. Kom hem med champinjoner och inte mycket mer.

Kanske om man fyller dem med linser, koriander och chili och sedan har curryris och lite grönsaker till?

Det låter gott! Men då måste jag handla igen, har redan varit och handlat med min rotmoshjärna och det gick sisådär. Kom hem med champinjoner och inte mycket mer.

Kanske om man fyller dem med linser, koriander och chili och sedan har curryris och lite grönsaker till?

Det borde ju fungera. Jag älskar konsistensen svampen får av att ugnsbakas (och grillas givetvis).

Rationaliserade ner det till champinjoncurry med kikärtor. Lite tandoorikryddor och diverse grönsaker, ris till.

Jag kom på en sak nu i duschen, champinjoner borde väl kunna bli bra med en kikärtsröra som fyllning, kanske inte så finfördelad som hummus. Finns det något veganskt som smälter lite som ost? En sådan fyllning och sedan "ost" som får smälta ovanpå :d man kan förmodligen krydda med vadsomhelst.

Tyvärr skulle jag inte kunna äta det, min mage vill ju inte ha kikärtor längre :(

Champinjoner fyllda med creme cheese i ugn är jättegott! Finns ju vegansk också. Krydda färskosten med sambal :d

Ofta så mosar jag ihop en röra med Philadelphiaost och grönmögelost (kvittar vilken sort, det har blivit gott med alla jag provat). Inte veganskt men vegetariskt iaf (och vansinnigt gott).

Jag har trillat små köttbullar, gjort muskotdoftande potatismos, ömt tinat småjävlagrönaärtor, rört ihop lingon med varsam hand och kärleksfullt vispat ihop en liten sås på steksky.

BARNET fick välja middag:meh::cautious:

Nu dricker jag rödvin och kollar på superlördag på BARNkanalen.

Jag blev dödssugen på potatisgratäng igår (gjorde fransk rostbiff på fransyska i torsdags) men hade ingen grädde, som jag brukar använda. Googlade lite och provade till slut tipset som jag tidigare slagit ifrån mig då det verkade meckigt - att koka potatisen i mjölk några minuter och sedan varva ner med vitlök i en form och så ost på och gratinera i en halvtimme. Och så himla bra det blev! Superkrämigt och såklart mycket lättare, då fetthalten väl sjönk med en 90% mot om jag hade använt vispgrädde (vilket jag inte alltid gör, det går ju bra med kaffegrädde rentav men det har hänt).

Just nu puttrar en gryta med någon sorts köttfärssås på spisen, med mycket chipotle i. Ska ha i paprika också och lite överbliven aubergine. Tyvärr hade burkchampinjonerna (i glasburk) jäst, eller något annat äckligt, så jag får klara mig utan :(

I början av veckan gjorde jag falafel på gula ärtor och myntadressing. Sen åt jag det resten av veckan och förstår egentligen inte varför jag någonsin ska äta något annat. Men idag gjorde jag jordärtskockssoppa på lite jordärtskockor som min syster grävde upp på nyårsafton. Nu hade de tinat upp lite :D Var kanske lite väl frikostig både med vinet och vispgrädden, men gott blev det!

Just nu äter jag väldigt lite mat som är värd att skriva om, så därför låter jag bli :D, men idag var jag hemma hos mina föräldrar och käkade middag (jag är ensam och det är såååå synd om mig som bara har sällskap av katten, så jag lyckades guilta mina föräldrar till att bjuda mig på middag fast de hade andra matplaner. Jag är ond :sneaky: )

Hur som, så bjöd min fantastiska pappa på chilikryddad lax gjord i ugn (och den var sådär perfekt som jag aldrig lyckas få den) ihop med någon sojasås och sallad gjord på fänkål, blodgrape och avokado. SÅ GOTT! Jag tror jag ska flytta hem igen och alltid kräva lagad mat (det är väl ett rimligt mål att ha som snart 30-åring?) för de äter mycket roligare middagar sedan jag flyttade hemifrån de jäklarna :mad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka