Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag gjorde någon sorts ghormeh sabzi-inspirerad sås, dock utan både lamm och bönor men med lite nedsmält labneh och valnötter. Sedan la jag aubergineskivor som lasagneplattor i en form med såsen emellan. Serverade med granatäpple. Riktigt gott!

Oh herregud... jag håller på att göra jalapeño poppers inför särbons studs här. Jag testade att göra ett par på röd spansk peppar... munjubbe! :d :love: :d

Det är lite pilligt och fritera är ju alltid lite bökigt men det är totalt värt det:

12276906_1684280581805516_677152978_n.jpg

Plus att jag måste ju fjäska lite för honom så jag får ligga ;)

De allra godaste Jalapeno poppers gor man genom att skara jalapenon i halften pa langden, fylla den med nagon god ost i stil med philadelphia och sedan linda en halv bacon skiva runt. In i ugnen tills backonet ser ut att vara fardigt. Himmelskt gott!
Ar man kanslig for att det kan bli starkt rensar man bara ut allt det vita ur jalapenon ... om man vill ha lite hetta sparar man lite, eller kanske lamnar lite fron. :d

Jag testade de vegetariska sillsubstituten på julbord med jobbet häromåret, men jag tyckte nog inte att det var så lyckat. Jag älskar både aubergine och sill, men att slå ihop dem symboliskt - nja. Jag har tänkt på mer som italienskinspirerade grillade och marinerade grönsaker, men då stämmer de i gengäld inte alls med jultemat.

Jag leker med tanken på att göra saker av de asiatiska vegetariska "räkorna" och vad som annars kan finnas, men än så länge utan riktig övertygelse. Kanske kan jag servera diverse alger på exotiska vis?!
Det beror på vad med sillen du vill ha tänker jag. Jag gillar inte klara inläggningar utan vill mest ha krämig senapsinläggning. Den är enkel i smaken och blir t ex god att lägga bönor i. Men då har man ju rört sig en bit bort från sillbordet. Alger låter trevligt.

Det beror på vad med sillen du vill ha tänker jag. Jag gillar inte klara inläggningar utan vill mest ha krämig senapsinläggning. Den är enkel i smaken och blir t ex god att lägga bönor i. Men då har man ju rört sig en bit bort från sillbordet. Alger låter trevligt.

Auberginelöksill-ish tror jag jag ska testa. Låter riktigt gott!

Igår; Lammgryta med aprikoser, couscous och myntayoghurt.

Idag; morotsbiffar med stenhårt pitabröd (det gick lite väl länge i vedugnen :D), hoummus-ish på blandade vita bönor samt fetaost.

Båda rätterna har typ mest smakat spiskummin till min stora lycka (och sambons stora sorg?! :eek: :D)

Jag har forsokt att lasa i kapp ... verkligen forsokt, men jag blir sa himla hungrig att jag fick ge mig och "bladdra" fort.:p

I gar at vi en 'flank steak' som jag marinerat over natten och till det gjorde jag chimichurri, en avacado/tomat/lok sallad och sotpotatis pomes frites.
Det festligaste ar att sonen (pa vars mark vi har parkerat var jattelika 'husvagn' medan vi letar efter ett hus har) har en relativt ny hobby, att brygga ol. Han har nyligen kopt en ny "leksak" som haller temperaturen och skoter tidtagningen nar han gor mindre satser ... den kan ocksa fixa viss mat.:crazy:
Forst vakumforpackade vi flanksteaken och sedan la han in den i sin maskin och den korde bade temperaturer och tid automatiskt. Det blev helt fantastiskt gott. Perfect medium rare och min marinad var hel lyckad fast jag inte riktigt gillade den innan jag la in kottbiten.
Det borjar faktiskt bli kul att laga mat igen.:)

Efter att ha ätit mina nybakta saffransbullar fyllda med vaniljsmörkräm är jag nu förstörd för alla typer av framtida saffranssmakande mjuka bakverk. Skamligt goda blev de.

Jag gillar safran, men tycker att lussekatter blir for torra ... jag behover recept!:d

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka