Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Svärmor på besök och till ikväll hade hon lagat en fantastisk köttfärslimpa med sås, potatis och lingon. Rioja till. Igår lagade jag färsk lax (ekologisk ajaj vad dyr) i saffranssås med basmatiris och brysselkål. Riesling till, jag har äntligen lärt mig tycka om riesling.

Jag undrar verkligen hur den här granatäppletrenden uppkommit. Jag ser recept med granatäpple överallt! Måste vara en pr-grej.

Jag undrar verkligen hur den här granatäppletrenden uppkommit. Jag ser recept med granatäpple överallt! Måste vara en pr-grej.
Ja, det är ju både gott och snyggt, men en sådan väldig ökning de sista par åren. En massa erbjudanden med två stycken för 15 kronor och sådant.

Igår gjorde jag och några vänner egna dumplings. Två fyllningar; chili-tofu-grönkål och vegfärs-rödlök-persilja. Två dippsåser, sjögrässallad och ångade edamame till.
När dumplingsdegen tog slut men inte fyllningen, gjorde vi några i rispapper och stekte i olja, mycket gott det med!

Idag ska jag på julknytis, tar med mig linsbiffar. Linskastrullen står på balkongen för avkylning nu. Funderar på kryddningen, kanske saffran?

Julens kryddor gör sig bra i curry. Är ju snart sagt samma sak.[/QU
En curry är aldrig fel, vi har en juldagscurry också.
Min man skulle ungefär falla på knä av lycka om vi fick äta curry som julmat! I hans hemland England blev det alltid en himla massa kalkon över efter julmiddagen, som sen skulle användas i alla tänkbara rätter för att inte gå till spillo. Det enda han tyckte om var när den fick åka med i en curry. Vi la fram curryförslaget lite försiktigt till dottern igår, men det gick inte hem riktigt. Däremot blir det inledningen till en helt ny jultradition med veganskt julbord - jag har lyckats hitta massor med (till synes) underbara recept som vi ska prova.

Dessutom är den brittiska julmiddagen, sånär som på kalkonen och ev toad-in-the-hole, ganska vegansk med massor av ugnsrostade grönsaker, myntasås, brödsås etc etc så jag längtar redan!

Min man skulle ungefär falla på knä av lycka om vi fick äta curry som julmat! I hans hemland England blev det alltid en himla massa kalkon över efter julmiddagen, som sen skulle användas i alla tänkbara rätter för att inte gå till spillo. Det enda han tyckte om var när den fick åka med i en curry. Vi la fram curryförslaget lite försiktigt till dottern igår, men det gick inte hem riktigt. Däremot blir det inledningen till en helt ny jultradition med veganskt julbord - jag har lyckats hitta massor med (till synes) underbara recept som vi ska prova.

Dessutom är den brittiska julmiddagen, sånär som på kalkonen och ev toad-in-the-hole, ganska vegansk med massor av ugnsrostade grönsaker, myntasås, brödsås etc etc så jag längtar redan!
Min son har en av sina återkommande vegetariska faser, så jag funderar på om vi ska köra vegetariskt julbord. Det är ju lätt att komma på god vegetarisk mat, men inte riktigt lika lätt att komma på god vegetarisk mat som så att säga framstår som JULmat. Jag tycker ändå att om man nu ska fira jul, så får maten gärna likna julmat. Detta trots att jag ju i stort sett inte är särskilt förtjust i vanlig julmat. :p

men inte riktigt lika lätt att komma på god vegetarisk mat som så att säga framstår som JULmat
Risgrynsgröt, kål, rotfrukter och nötter! Jag åt en underbar nötpaté nyligen. Vete tusan hur den var gjord men den såg ut som sylta, innehöll hela hasselnötter och smakade fantastiskt. Och all denna fantastiska kål; långkål, rödkål, surkål, brunkål, brysselkål med valnötter och citron, grönkålspaj, stuvad vitkål... :d Jag längtar efter julmat!

Risgrynsgröt, kål, rotfrukter och nötter! Jag åt en underbar nötpaté nyligen. Vete tusan hur den var gjord men den såg ut som sylta, innehöll hela hasselnötter och smakade fantastiskt. Och all denna fantastiska kål; långkål, rödkål, surkål, brunkål, brysselkål med valnötter och citron, grönkålspaj, stuvad vitkål... :d Jag längtar efter julmat!
Ja, det är ungefär i den riktningen mina funderingar går. Det är egentligen ganska liten skillnad från den icke-vegetariska julmaten.

Men det här med sill! Det kräver lite mer kreativitet som jag hoppas att jag lyckas uppbringa i tid.

Ja, det är ungefär i den riktningen mina funderingar går. Det är egentligen ganska liten skillnad från den icke-vegetariska julmaten.

Men det här med sill! Det kräver lite mer kreativitet som jag hoppas att jag lyckas uppbringa i tid.
Aubergine (kokad i kraftigt saltat vatten) istället för sill är min favorit och det brukar få tummen upp även av silluppskattande blandkostare.

Aubergine (kokad i kraftigt saltat vatten) istället för sill är min favorit och det brukar få tummen upp även av silluppskattande blandkostare.
Jag testade de vegetariska sillsubstituten på julbord med jobbet häromåret, men jag tyckte nog inte att det var så lyckat. Jag älskar både aubergine och sill, men att slå ihop dem symboliskt - nja. Jag har tänkt på mer som italienskinspirerade grillade och marinerade grönsaker, men då stämmer de i gengäld inte alls med jultemat.

Jag leker med tanken på att göra saker av de asiatiska vegetariska "räkorna" och vad som annars kan finnas, men än så länge utan riktig övertygelse. Kanske kan jag servera diverse alger på exotiska vis?!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka