Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Snabblagad middag: Smörstekt fänkål/lök/äppleblandning, några bitar lax, rikligt med curry och en slatt matlagningsgrädde för att koka upp och gojsa ihop alltsammans. :d Och så ris.

Bihustrun bangade som vanligt ur när det var hens tur att laga mat. Vi åt meze på libanesisk restaurang. Nyttigt och gott!
Vad finns det för libanesiska restauranger i Göteborgsområdet? Jag har bara koll på Chateau Beirut, men vore himla kul att hitta fler ställen om möjligt :)

Vad finns det för libanesiska restauranger i Göteborgsområdet? Jag har bara koll på Chateau Beirut, men vore himla kul att hitta fler ställen om möjligt :)
Nu var det där vi var. Sen finns det en som jag tror kallas för saudisk på Sveaplan, men den passerar som libanesisk/mellanöstern för min del. Och så finns ju Silvis på Nordhemsgatan. Den sägs vara palestinsk, men man får ha mycket hög kulturkompetens för att se de nyanserna. Och så Meza Mix på Burgårdsgatan. Det är de jag kommer på på rak arm. På Tredje Långgatan finns YallaYalla. Jag har inte varit där, för den känns inte så förtroendeingivande.

Nu var det där vi var. Sen finns det en som jag tror kallas för saudisk på Sveaplan, men den passerar som libanesisk/mellanöstern för min del. Och så finns ju Silvis på Nordhemsgatan. Den sägs vara palestinsk, men man får ha mycket hög kulturkompetens för att se de nyanserna. Och så Meza Mix på Burgårdsgatan. Det är de jag kommer på på rak arm. På Tredje Långgatan finns YallaYalla. Jag har inte varit där, för den känns inte så förtroendeingivande

Tack för de andra namnen! Silvis har jag typ koll på egentligen, men de andra två var nya så dit får jag verkligen ta mig någon gång. :)

Angående YallaYalla så är det trist och rätt dåligt (och jag är inte någon person med orimliga krav tror jag). Jag har varit där några gånger och har bara upplevt det som sämre och sämre :( Så jag tror inte du missat något :D

Jag bakade brödet till julens skinksmörgåsar idag och om jag får säga det själv blev det väldigt bra (resultatet när jag bakar bröd brukar bli... varierat :D).

Jag utgick ifrån receptet på rågsiktsbröd på baksidan av mjölpåsen men modifierade lite. Mindre med fett och en del av smöret böts ut mot rybsolja, honung istället för sirap samt att rågsikten räckte inte så jag fyllde upp med en kvarvarande slatt vetemjöl special och rökt mjöl från England. Mer kryddat än originalreceptet också, jag har i anis, fänkål och kummin som jag mortlar själv.

Lutar åt att röra ihop pasta med lök, svartkål, citronzest, valnötter och parmesan till middag. Rött vin och svarta oliver till. Lagom ambitionsnivå en mörk fredagkväll. Men nu haglar det så jag drar mig för att gå ut och köpa parmesan (trodde det fanns hemma).

Vad är rökt mjöl rgenigen @athena_arabians Eller ja, hur lyckas någon röka mjöl utan att typ få in massa fukt och skapa klumpar?! :D

Själv har jag festat loss på rågbröd med smör + ost till middag, följt av B&J till efterrätt :D

Jag har köpt det här:

http://www.bacheldremill.co.uk/shop/details/?q=57

Jag gillar ju allt som är rökt (älghjärtat igår blev :d) så jag kunde inte låta bli att prova mjölet. Det är enormt svårbakat (förmodligen för att det är ekologiskt och utan en massa tillsatser som vanligt mjöl) så jag blandar det med annat mjöl. Väldigt gott och ger en lite annorlunda touch.

Lutar åt att röra ihop pasta med lök, svartkål, citronzest, valnötter och parmesan till middag. Rött vin och svarta oliver till. Lagom ambitionsnivå en mörk fredagkväll. Men nu haglar det så jag drar mig för att gå ut och köpa parmesan (trodde det fanns hemma).

Va, har du inte parmesan hemma?! O_o Vart är världen på väg? :cautious:

/hon med en och en halv förpackning i kylen :D

Min mor kom på besök igår - hon är en utmärkt gäst eftersom hon har med sig middagsmaten! Så det blev moussaka med mycket aubergine och zucchini, och till det feta- tomat- och äpplesallad med rödlök. Gott och mycket! Granatäppelkärnor och hembakade pepparkakor till efterrätt.

@athena_arabians kul att älghjärtat blev bra, jag är inte avundsjuk:crazy:

I dag har jag lagat viltgryta på kronhjort, kantareller, banancharlottlök, grädde, creme fraiche och viltfond. Skall serveras med potatismos, rönnbärsgele och brysselkål i morgon.

Haft julbak med mina fina vänner; knäck, ischoklad, saffranskaka, pepparkakor till förbannelse, brända mandlar, Mozartkulor och pepparkakshus. En luciacurry till middag med god julöl, lunchen var vörtbröd med massor av senap och julskinka samt en julmust. En lång men rolig dag, BARNET somnade som en klubbad säl.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka