Tittar in i ditt kök, 17

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Koltrast
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 002
  • Visningar Visningar 84 284
Status
Stängd för vidare inlägg.
Eller hur!! Dåligt kokt potatis borde vara straffbart! :angel: (om du någon gång ger dig in i politiken med sikte på att bli typ statsminister eller justitieminister så kommer jag stötta dig helhjärtat om du driver den frågan ;) :D)
Men antyder du att all potatis jag har ätit har varit dåligt kokad och att det är det som är problemet? Hur kokar man i så fall potatis på rätt sätt? Det tycks vara världens mest svårkokta livsmedel?

Men antyder du att all potatis jag har ätit har varit dåligt kokad och att det är det som är problemet? Hur kokar man i så fall potatis på rätt sätt? Det tycks vara världens mest svårkokta livsmedel?
Antingen det, eller att du helt enkelt bara vägrar förstå storheten ;) :D

(Angående kokningen - det kanske är en medfödd talang? Jag vet faktiskt inte?! Jag bara kokar och det blir typ alltid bra, men jag vet att min mormors kokta potatisar typ aldrig var ätbara.)

Sexrätters på en söndag minsann! Jag är fortfarande mätt. Vi var på en ny restaurang som öppnat i våra kvarter, och som kör någon slags budget-variant på gourmetmat (300 kr för sex rätter, 600 kr med vin). Smakmenyn är det enda de erbjuder, och var sjätte vecka byts den ut till ett nytt tema.

Temat just nu var "Route 66" och gick alltså ut på att vi skulle äta oss genom USA. Det var ett tema som väl kanske bjöd mer på underhållning än fantastiska kulinariska upplevelser (sorry USA), men de jästa kikärtspannkakorna med rotselleri-remoulade, kamben och lönnsirap var något alldeles vansinnigt goda. Vi fick även en fish taco gjord på havsbrax som var väldigt god.

Ser fram emot att gå tillbaka om någon månad när de bytt tema; nästa skulle tydligen heta Back to Childhood och innehålla en vuxenversion av klassiska barnrätter.

Ikväll blir det soppa tror jag, min mage har som sagt inte riktigt återhämtat sig efter gårdagen än... I morgon vill jag göra lasagnen du tipsade om @Killaloe, den såg hemskt god ut!

Tror det beror mer på potatissort än själva kokandet kanske? Eller så kan vi börja sous vid:a potatis till perfekthet nu :idea:
Kanske en liten kurs i potatiskokning skulle kunna vara en bra idé? Jag känner att hipsterkulturen skulle kunna utvecklas avsevärt tillsammans med potatiskokningenn, jämte då givetvis val av sort, odlingsförhållanden, redskap för skrubbning/skalning och inte minst, tillagningstemperatur! Jag får erkänna att jag har missat att använda matlagningstermometer vid potatiskokning hittills.

Kanske en liten kurs i potatiskokning skulle kunna vara en bra idé? Jag känner att hipsterkulturen skulle kunna utvecklas avsevärt tillsammans med potatiskokningenn, jämte då givetvis val av sort, odlingsförhållanden, redskap för skrubbning/skalning och inte minst, tillagningstemperatur! Jag får erkänna att jag har missat att använda matlagningstermometer vid potatiskokning hittills.
Potatisbar kommer bli det nya innedtället i Majorna och långgatorna där du kommer kunna välja mellan (minst) 100 olika sorter från lokala mikrobönder (och även ställets egna sort som dom tagit fram i samband med en lokal bonde).

Och på tal om hipstrig mat med potatistema så såg jag ett recept som sannerligen får många hipsterpoäng, typ riven potatis som doppas i surdeg och sen friteras. :D

Sexrätters på en söndag minsann! Jag är fortfarande mätt. Vi var på en ny restaurang som öppnat i våra kvarter, och som kör någon slags budget-variant på gourmetmat (300 kr för sex rätter, 600 kr med vin). Smakmenyn är det enda de erbjuder, och var sjätte vecka byts den ut till ett nytt tema.

Temat just nu var "Route 66" och gick alltså ut på att vi skulle äta oss genom USA. Det var ett tema som väl kanske bjöd mer på underhållning än fantastiska kulinariska upplevelser (sorry USA), men de jästa kikärtspannkakorna med rotselleri-remoulade, kamben och lönnsirap var något alldeles vansinnigt goda. Vi fick även en fish taco gjord på havsbrax som var väldigt god.

Ser fram emot att gå tillbaka om någon månad när de bytt tema; nästa skulle tydligen heta Back to Childhood och innehålla en vuxenversion av klassiska barnrätter.

Ikväll blir det soppa tror jag, min mage har som sagt inte riktigt återhämtat sig efter gårdagen än... I morgon vill jag göra lasagnen du tipsade om @Killaloe, den såg hemskt god ut!
Vilket roligt initiativ med en sån restaurang! Jag och sambon pratar om att ta oss till Skottland/Glasgow nästa år så hoppas den lever kvar tills dess :D

Hoppas både du och @VLMF gillar lasagnen så ni inte känner er lurade av mig :o :D

Potatisbar kommer bli det nya innedtället i Majorna och långgatorna där du kommer kunna välja mellan (minst) 100 olika sorter från lokala mikrobönder (och även ställets egna sort som dom tagit fram i samband med en lokal bonde).

Och på tal om hipstrig mat med potatistema så såg jag ett recept som sannerligen får många hipsterpoäng, typ riven potatis som doppas i surdeg och sen friteras. :D
Du är närmare verkligheten än du tror! När jag var på Syster Marmelad i Majorna för några veckor sedan, fick vi utan kostnad provsmaka några potatisrätter som de just höll på att utveckla! Lokal microodlad potatis från urbana odlingssystem - tex vertikala odlingar eller odlingar på hustaken - kunde ju verkligen vara något!

Idag började min ambitionsnivå på matfronten väldigt högt för att sedan störtdyka, vilket resulterade i skagenwrap från Lilla Laxen vid havet tillsammans med @Ceta (istället för att försöka orda någon form av picknickmat på egen hand). Så hyffsat hög låg nivå ändå :D Provade deras pannacotta till efterrätt, där själva pannacottan var väldigt trevlig men där hallonsåsen på toppen hade utsatts för lite väl mycket gelatin. Men gott i det stora hela och framförallt väldigt trevligt sällskap och fin utsikt.

Åter i HIPSTERMECKAT med wifi och kallt rosé. Middagen intogs på Max i Uppsala, en rätt deprimerande men nödvändig paus på vägen. Valde nån halloumivariant, halloumi är ju gott.
Imorgon ska jag äta råbiff med saknad vän, vilken lycka!

Åter i HIPSTERMECKAT med wifi och kallt rosé. Middagen intogs på Max i Uppsala, en rätt deprimerande men nödvändig paus på vägen. Valde nån halloumivariant, halloumi är ju gott.
Imorgon ska jag äta råbiff med saknad vän, vilken lycka!
Råbiff på lokal eller hemma? Om hemma, hur gör man egentligen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
756
Senast: Liten
·
IT & mobiler Jag känner mig helt blåst, men vi får inte igång TV:n i husvagnen med vagnens antenn (dålig mottagning) utan funderar i stället på att...
Svar
3
· Visningar
313
Senast: Snubbelfot
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med... 53 54 55
Svar
1 098
· Visningar
52 762
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver... 2
Svar
37
· Visningar
2 164
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Akvarietråden V
  • Alternativ till försäkring