Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Frukostefterrätt? Förmiddagsfika? Efterrätt efter förmiddagsfikat? Det låter som en dag i min smak det!Kokt potatis och ugnsbakad morot och squash till lunch.
Chokladtryffelkaka och vispgrädde till frukostefterrätt.
Mandelkaka med vinbär och vispgrädde till förmiddagsfika.
Ostkaka och glass till efterrätt.
Igår blev det grillning igen, sån korv med jättehög kötthalt. Potatis i ugn, zucchini och gröna vaxbönor, coleslaw med fänkål i.
Dagens middag blev obligatorisk skaldjurskväll i Bohuslän: havskräftor, färska räkor, rökt makrill (dill och chili), pappas aioli, hjortronsås och pain riche. Krustader med skagenröra och caprese hade vi till förrätt. Rosé och sedan vitt vin. Så mätt!
Off topic:
Jag älskar när folk på min egen ålder använder benämningen 'pain riche' om det vi vanliga döda kallar 'baguetter'. Den enda personen jag känner som använder ordet på största allvar är annars min ömma moder och hon är är född på Söööder 1950 och liftade till Paris som 17-åring
.
Sjukt spännande!@hagel
Okej var tvungen att fråga mamma om detta. Tydligen kommer det från min finska sida av släkten (mamma är halvt finsk och halvt italiensk). Min mormor var alltså finsk och hade elva syskon, väldigt fattig uppväxt och flyttade till Sverige för ett bättre liv. Vitt bröd var det absolut finaste man kunde äta när mormor var barn i fattig-Finland (Fiskars hette byn). En gång var hennes familj bjuden på middag hos någon granne, och när alla elva syskon tog för sig av det vita brödet sa grannens lille son väldigt bittert (läs nu detta på BRED bitter Mumin-Finlands-svenska) : "ÄT nu bara så skiiiit komma viiiiit!"
Och mormor har tydligen alltid kallat det pain riche, "det rika brödet". Men personligen säger jag baguette om den är fylld ologiskt nog.
Slut på historieberättandet!
Sjukt spännande!
Mamma har berättat att alla coola katter på knivsöder sa pain riche om vitt bröd när hon var yngling och gick runt i jätte-tighta gulochblå-jeans och för mycket kajal. Tur att hon mötte en hundälskande bonddräng från Mjöölby för att väga upp för all coolhet
.
Hon borde hamnat bland de andra gelikarna i finska kvarteren i Västerås![]()
Haha säkertI hennes ögon var nog Knivsta straff nog![]()
![]()
Den i Majorna?Jag har hjälpt min syster att köra saker till tippen idag och blev belönad med världens godaste fish'n'chips på Red Lion. Jag kräver alltid samma belöning![]()
Den i Majorna?
Revbenen är jättegoda också!Den i Majorna?
Revbenen är jättegoda också!
Har bara hört att deras hamburgare är fenomenala, men de var för några år sedan. Kul att det fortfarande är bra och att det finns fler grejer att äta!Japp!
Har bara hört att deras hamburgare är fenomenala, men de var för några år sedan. Kul att det fortfarande är bra och att det finns fler grejer att äta!![]()
Off topic:
Jag älskar när folk på min egen ålder använder benämningen 'pain riche' om det vi vanliga döda kallar 'baguetter'. Den enda personen jag känner som använder ordet på största allvar är annars min ömma moder och hon är är född på Söööder 1950 och liftade till Paris som 17-åring
.