Titta på hund utställning?

Tack för svaret! Det låter kul men svårt att vara ring sekreterare!
Och tack för svaret om champion klass också! Men jag fattar inte riktigt hur det skulle vara en större för del för dom som är jätte bra när dom är ung hundar? Alltså dom måste ju ändå få ett cert efter dom är två om jag har fattat och det är bara den bästa han hunden och den bästa tiken som får cert? Så det blir väl ändå samma för dom som var bra även när dom var unga? Eller jag kanske inte fattar.

Cert går till bästa hane/tik som har rätt att tävla om cert. För att komma i fråga måste hunden oftast vinna sin klass. I min ras (och många andra) är öppenklassen ofta störst. Juniorklassen kan vara stor, unghundsklassen är vanligen rätt liten. Naturligtvis beror det på kvaliteten men det brukar ändå vara lättare att vinna en klass på tre hundar än en på femton. En hund som är fin som ung kan vinna klassen i konkurrens med kanske 3-4 hundar. Sen ska den vinna av kanske 10-15 i öppen klass. Har den tagit två cert behöver den göra det minst en gång. Har den inga cert minst tre gånger. Det är svårare.
 
Good är i jämförelse med Very good eller Excellent inte lysande, men inte dåligt. Det betyder att hunden ser ut att tillhöra rätt ras och bristerna är inte jättestora ungefär. Men du kommer ingenvart resultatmässigt med ett good. Så i mitt fall var det ingen vits att visa honom förrän han hade mognat i kroppen.

I vår ras är öppenklassen oftast störst och det delas väldigt sällan ut mer än kanske 2 ck, medan junior och unghundsklasser har färre starter, så kan vara lättare att bli placerad och kanske få ett ck så man har chansen på cert i bästa tik/hane.
Okej! Lite för virrande att good inte är såå bra eller liksom att det inte "räcker" så mycket. Men jag tror att jag fattar.
Men det med ck borde det inte vara lika stor chans för det o avsett? För det fick väl domaren ge till alla hundar som är till räckigt bra för att kunna ha en chans att få ett cert och då borde det ju inte vara ett max antal som kan få det?
Alltså om det tillexempel är fem hundar och alla dom är iprincip perfekta enligt domaren så kan den väl ge ck till alla? Eller till ingen ifall ingen är så fin enligt den domaren?
Alltså jag fråga sätter inte ditt svar om du tror det utan jag bara undrar!
 
Cert går till bästa hane/tik som har rätt att tävla om cert. För att komma i fråga måste hunden oftast vinna sin klass. I min ras (och många andra) är öppenklassen ofta störst. Juniorklassen kan vara stor, unghundsklassen är vanligen rätt liten. Naturligtvis beror det på kvaliteten men det brukar ändå vara lättare att vinna en klass på tre hundar än en på femton. En hund som är fin som ung kan vinna klassen i konkurrens med kanske 3-4 hundar. Sen ska den vinna av kanske 10-15 i öppen klass. Har den tagit två cert behöver den göra det minst en gång. Har den inga cert minst tre gånger. Det är svårare.
Men certet är väl till den "finaste" hunden o avsett hur gamla dom är? Så alltså o avsett om en hund vinner som ung hund eller junior eller nånting så måste den ändå vinna över dom i öppen klass också för att få ett cert så då är det väl ändå samma mot stånd?
 
Okej! Lite för virrande att good inte är såå bra eller liksom att det inte "räcker" så mycket. Men jag tror att jag fattar.
Men det med ck borde det inte vara lika stor chans för det o avsett? För det fick väl domaren ge till alla hundar som är till räckigt bra för att kunna ha en chans att få ett cert och då borde det ju inte vara ett max antal som kan få det?
Alltså om det tillexempel är fem hundar och alla dom är iprincip perfekta enligt domaren så kan den väl ge ck till alla? Eller till ingen ifall ingen är så fin enligt den domaren?
Alltså jag fråga sätter inte ditt svar om du tror det utan jag bara undrar!
Ibland är det så, men inte alltid! En domare jag såg i helgen gav ck till alla hundar med excellent, bästa tik och haneklasserna var enorma! Oftast gör inte domarna så utan det brukar bli ck till ettan och kanske tvåan.
 
Ibland är det så, men inte alltid! En domare jag såg i helgen gav ck till alla hundar med excellent, bästa tik och haneklasserna var enorma! Oftast gör inte domarna så utan det brukar bli ck till ettan och kanske tvåan.
Jag kan ju somsagt inte så mycket om ut ställningar men som jag tänker så BORDE det vara så! Alltså om hunden får excellent så är väl det att den är iprincip "perfekt" för den rasen? Och det borde ju räcka för att kunna få ett ck.
Om man jäm för med betyg bara för att förklara men annars är det väl lite som att excellent är A som är det högsta betyget som man kan få. Alltså att det inte kan vara ett bättre betyg. Men några skulle få ännu bättre även fast A är det bästa?
Alltså dom som kanske får excellent men inte får ck borde inte dom få lite lägre då och inte excellent?
Brukar domflesta hundarna i champion klassen få ck eller är det lika då att det oftast är den som vinner och kanske tvåan som får det bara?
 
Jag kan ju somsagt inte så mycket om ut ställningar men som jag tänker så BORDE det vara så! Alltså om hunden får excellent så är väl det att den är iprincip "perfekt" för den rasen? Och det borde ju räcka för att kunna få ett ck.
Om man jäm för med betyg bara för att förklara men annars är det väl lite som att excellent är A som är det högsta betyget som man kan få. Alltså att det inte kan vara ett bättre betyg. Men några skulle få ännu bättre även fast A är det bästa?
Alltså dom som kanske får excellent men inte får ck borde inte dom få lite lägre då och inte excellent?
Brukar domflesta hundarna i champion klassen få ck eller är det lika då att det oftast är den som vinner och kanske tvåan som får det bara?
Senast jag visade en hund som fick "slätt" excellent så höll domaren på CKt för han tyckte att hunden var lite för tjock (det var inte en schäfer). Det var helt rätt av domaren, hunden var smällfet.
Så det kan vara så att hunden är av yppersta kvalitet men att det just för dagen är något som inte är helt perfekt. Det kan vara hullet eller att den inte är i full päls eller att den inte visat sig så bra just den dagen. Men att domaren ändå tycker att exteriör och rörelser följer rasstandarden perfekt.
 
Men certet är väl till den "finaste" hunden o avsett hur gamla dom är? Så alltså o avsett om en hund vinner som ung hund eller junior eller nånting så måste den ändå vinna över dom i öppen klass också för att få ett cert så då är det väl ändå samma mot stånd?
Det behöver inte vara så, domaren kan tycka att tre (eller valfri siffra) hundar egentligen är finare men ingen av dem får tävla om CERT, då ges CERTET till den hunden som är först i turordningen som FÅR tävla om det. Oavsett om den är etta eller åtta i bästa hane eller bästa tik.
 
Jag kan ju somsagt inte så mycket om ut ställningar men som jag tänker så BORDE det vara så! Alltså om hunden får excellent så är väl det att den är iprincip "perfekt" för den rasen? Och det borde ju räcka för att kunna få ett ck.
Om man jäm för med betyg bara för att förklara men annars är det väl lite som att excellent är A som är det högsta betyget som man kan få. Alltså att det inte kan vara ett bättre betyg. Men några skulle få ännu bättre även fast A är det bästa?
Alltså dom som kanske får excellent men inte får ck borde inte dom få lite lägre då och inte excellent?
Brukar domflesta hundarna i champion klassen få ck eller är det lika då att det oftast är den som vinner och kanske tvåan som får det bara?
Det varierar! Ibland får alla champions ck, ibland bara några.

Här exempelvis var det inte alla champions som fick ck:
IMG_4486.png
 
Jag kan ju somsagt inte så mycket om ut ställningar men som jag tänker så BORDE det vara så! Alltså om hunden får excellent så är väl det att den är iprincip "perfekt" för den rasen? Och det borde ju räcka för att kunna få ett ck.
Om man jäm för med betyg bara för att förklara men annars är det väl lite som att excellent är A som är det högsta betyget som man kan få. Alltså att det inte kan vara ett bättre betyg. Men några skulle få ännu bättre även fast A är det bästa?
Alltså dom som kanske får excellent men inte får ck borde inte dom få lite lägre då och inte excellent?
Brukar domflesta hundarna i champion klassen få ck eller är det lika då att det oftast är den som vinner och kanske tvåan som får det bara?
Här var det en öppenklass med flera excellent men inga ck:

IMG_4487.png
 
Det behöver inte vara så, domaren kan tycka att tre (eller valfri siffra) hundar egentligen är finare men ingen av dem får tävla om CERT, då ges CERTET till den hunden som är först i turordningen som FÅR tävla om det. Oavsett om den är etta eller åtta i bästa hane eller bästa tik.
Vilka hundar för inte tävla om cert? Eller ja dom som är champion får inte det och i endel raser så är det väl andra krav som dom ska ha klarat också men förutom det?
 
Vilka hundar för inte tävla om cert? Eller ja dom som är champion får inte det och i endel raser så är det väl andra krav som dom ska ha klarat också men förutom det?
Champions KAN få tävla om cert, om de till exempel är champion i ett annat land så kan det tävla om svenskt cert för att bli svensk champion. Och sen är det precis som du skriver att många raser har krav på bruks eller jaktmerit för att få cert, det gör att juniorer och unghundar sällan får cert. I alla fall i bruksraserna, jaktmeriterna har jag sämre koll på och måste alltid läsa på lite extra när jag ska jobba som ringsekreterare.

Det är ganska mycket att hålla reda på men om du blir sugen på att ställa ut din hund måste du komma ihåg att du behöver INTE kunna allt, man lär sig med tiden. Ringsekreterarna är där för utställarnas (och domarens) skull och de kommer hjälpa dig med allt du behöver i ringen. Utställning är JÄTTEKUL och om man som jag dessutom gillar rosetter så är det ännu roligare!
 
Här var det en öppenklass med flera excellent men inga ck:

Visa bifogad fil 153072
Jag kollade på flatcoated retriever hanar på en utställning nu på den sidan. Och då var det 3 i junior klassen men en deltog ej och domandra två fick excellent och den som vann fick även ck och nordic j-cert vad det nu är. Men an tar att det är bra?
Sen i ung hunds klassen så var det 4 men en deltog ej. Och då var det två excellent och en very good och den som vann fick ck.
Och i öppen klass var det också 4 och en deltog ej. Och två excellent och båda dom fick ck och trean fick very good.
Champion klassen var 5 i men en deltog ej. Men dom fyra som var med fick ALLA excellent och ck!
Och i veteran klassen så var det bara en och den fick excellent och ck och nordic v-cert.
Sen i bästa hane så var det:
1. Champion klass. Nordic show certifikat.
2. Öppen klass. Certifikat. Reserv-nordic show certifikat.
3. Unghunds klass. Reserv certifikat.
4. Veteran klass.
Och sen junior klass och den står det ingen placering eller nånting men sen på resten så står det oplacerad. Men det står inte på junior hunden men det står inte 5 heller varför är det så?
Men ja iallafall dom fyra som står o placerad var en i öppen klass och tre champion klass.
Är det "normalt" om man kan säga så eller är det nåt konstigt eller så med dom "prisen"?
Alltså att bara dom som vann fick ck av junior och ung hund men ALLA champion hundarna fick det tillexempel.
 
Champions KAN få tävla om cert, om de till exempel är champion i ett annat land så kan det tävla om svenskt cert för att bli svensk champion. Och sen är det precis som du skriver att många raser har krav på bruks eller jaktmerit för att få cert, det gör att juniorer och unghundar sällan får cert. I alla fall i bruksraserna, jaktmeriterna har jag sämre koll på och måste alltid läsa på lite extra när jag ska jobba som ringsekreterare.

Det är ganska mycket att hålla reda på men om du blir sugen på att ställa ut din hund måste du komma ihåg att du behöver INTE kunna allt, man lär sig med tiden. Ringsekreterarna är där för utställarnas (och domarens) skull och de kommer hjälpa dig med allt du behöver i ringen. Utställning är JÄTTEKUL och om man som jag dessutom gillar rosetter så är det ännu roligare!
Okej!
Min hund har varit med på en pytte liten utställning bara när han var lite yngre men det gick bra iallafall ❤️ Så det skulle nog vara kul att testa i en "riktig" utställning nångång! Men isåfall skulle nog min mamma få vara den som visar upp han.
Vad är det sämsta man kan få? Inte för jag tror det om min hund men bara för att det är bra att veta!
 
Champions KAN få tävla om cert, om de till exempel är champion i ett annat land så kan det tävla om svenskt cert för att bli svensk champion. Och sen är det precis som du skriver att många raser har krav på bruks eller jaktmerit för att få cert, det gör att juniorer och unghundar sällan får cert. I alla fall i bruksraserna, jaktmeriterna har jag sämre koll på och måste alltid läsa på lite extra när jag ska jobba som ringsekreterare.

Det är ganska mycket att hålla reda på men om du blir sugen på att ställa ut din hund måste du komma ihåg att du behöver INTE kunna allt, man lär sig med tiden. Ringsekreterarna är där för utställarnas (och domarens) skull och de kommer hjälpa dig med allt du behöver i ringen. Utställning är JÄTTEKUL och om man som jag dessutom gillar rosetter så är det ännu roligare!

Jag råkade ut för världens otrevligaste ringsekriterare i Vänersborg i somras. Dommaren körde ett helt annat upplägg än jag tidigare varit med på och jag är inte jättevan. Så jag sa ”jag är lite grön på det här så jag tar gärna lite guidning”
Hon svarade mig ”då skulle du ha tittat bättre innan” och så vände hon på klacken och gick å satte sig :meh:
 
Jag råkade ut för världens otrevligaste ringsekriterare i Vänersborg i somras. Dommaren körde ett helt annat upplägg än jag tidigare varit med på och jag är inte jättevan. Så jag sa ”jag är lite grön på det här så jag tar gärna lite guidning”
Hon svarade mig ”då skulle du ha tittat bättre innan” och så vände hon på klacken och gick å satte sig.
Men fyyy, sånt ska verkligen inte förekomma.
 
Jag råkade ut för världens otrevligaste ringsekriterare i Vänersborg i somras. Dommaren körde ett helt annat upplägg än jag tidigare varit med på och jag är inte jättevan. Så jag sa ”jag är lite grön på det här så jag tar gärna lite guidning”
Hon svarade mig ”då skulle du ha tittat bättre innan” och så vände hon på klacken och gick å satte sig :meh:
Det lät ju extremt o trevligt! 🙁
 
Okej!
Min hund har varit med på en pytte liten utställning bara när han var lite yngre men det gick bra iallafall ❤️ Så det skulle nog vara kul att testa i en "riktig" utställning nångång! Men isåfall skulle nog min mamma få vara den som visar upp han.
Vad är det sämsta man kan få? Inte för jag tror det om min hund men bara för att det är bra att veta!
Jag har förstått att du använder rullstol. Bara så du vet så är det HELT ok om du vill visa själv. Sen kanske det är bättre av andra anledningar om din mamma visar, ni känner ju hunden och vet vad som är bäst. Men jag vill ändå skriva att en rullstol absolut inte är ett hinder.

De olika kvalitetspriserna är:
Excellent (utmärkt)
Hund som mycket väl motsvarar rasens standard, och som presenteras i utmärkt kondition, visar ett harmoniskt välbalanserat temperament, håller utmärkt klass och har en utmärkt helhet. Dess utmärkta kvaliteter i förhållande till rasidealet tillåter att domaren kan bortse från smärre detaljfel. Hunden måste ha tydlig könsprägel.

Very good (mycket god)
Hund som väl motsvarar rasens standard, som är välbalanserad och i god kondition. Smärre fel kan tolereras, men inga som negativt påverkar helhetsintrycket. Denna bedömning kan endast ges till en hund avmycket god klass.

Good (god)
Hund som motsvarar rasens standard och vars exteriöra fel är av mindre framträdande karaktär.

Sufficient (godtagbar)
Hund som motsvarar rasens standard men som inte har rasens alla karaktärsdrag eller har bristande fysisk kondition.

Sen kan man få Disqualified (diskvalificerad) och Cannot be judged CBJ (kan ej prissättas)
Allt sånt finns beskrivet här: https://www.skk.se/globalassets/glo...pionatregler-t35.pdf?timestamp=20240321092208
 
Jag vet. Och jag var först ut i gruppen så jag blev både stressad och förvirrad. Dommaren ville se oss en och en direkt med början på bordet (har liten ras) och man skulle springa en annan väg än jag gjort innan.
Jag blir på riktigt ledsen när jag hör sånt. Är det något vi verkligen får inpräntat på utbildningen så är det att vi är där för att ge service och att få alla att känna sig välkomna och bekväma.

Men jag vet givetvis att det förekommer och vi blev till och med varnade innan vi gick ut som elever och aspiranter att en del erfarna gamla rävar inte alls var välkomnande mot oss nya utan att de skulle se oss som konkurrenter om jobben.
 
Jag har förstått att du använder rullstol. Bara så du vet så är det HELT ok om du vill visa själv. Sen kanske det är bättre av andra anledningar om din mamma visar, ni känner ju hunden och vet vad som är bäst. Men jag vill ändå skriva att en rullstol absolut inte är ett hinder.

De olika kvalitetspriserna är:
Excellent (utmärkt)
Hund som mycket väl motsvarar rasens standard, och som presenteras i utmärkt kondition, visar ett harmoniskt välbalanserat temperament, håller utmärkt klass och har en utmärkt helhet. Dess utmärkta kvaliteter i förhållande till rasidealet tillåter att domaren kan bortse från smärre detaljfel. Hunden måste ha tydlig könsprägel.

Very good (mycket god)
Hund som väl motsvarar rasens standard, som är välbalanserad och i god kondition. Smärre fel kan tolereras, men inga som negativt påverkar helhetsintrycket. Denna bedömning kan endast ges till en hund avmycket god klass.

Good (god)
Hund som motsvarar rasens standard och vars exteriöra fel är av mindre framträdande karaktär.

Sufficient (godtagbar)
Hund som motsvarar rasens standard men som inte har rasens alla karaktärsdrag eller har bristande fysisk kondition.

Sen kan man få Disqualified (diskvalificerad) och Cannot be judged CBJ (kan ej prissättas)
Allt sånt finns beskrivet här: https://www.skk.se/globalassets/glo...pionatregler-t35.pdf?timestamp=20240321092208
Okej men jag kan ju inte springa och visa upp han när han springer.
Och tack för svaret om vilka priser man kan få!
Den utställningen som jag kollade på som jag skrev i ett annat inlägg så fick alla han hundarna i den rasen iallafall excellent eller very good. Är det för att bara dom "finaste" hundarna är på såna utställningar? Alltså skulle man bli helt ut skämd om man inte hade en "utställnings hund"?
 

Liknande trådar

Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
960
Senast: L(i)FE
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
303
Senast: Redfox
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 085
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ren häst innan klippning - hur gör ni?
  • Välja hingst
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp