Raider_

Trådstartare
I det stallet som jag hjälper till med är det en häst som är väldigt speciell att rida. Hon är väldigt pigg och vill hela tiden framåt. Och om man gör samma sak hela tiden ex rider runt på 4-kants spåret så är det plötsligt ett stort sandkorn som är farligt. Ialla fall. När man hoppar henne (även när man rider vanligt med, men mer när man hoppar) så vill hon speeda på 190 km/h, hon lyssnar oftast inte mär man sitter tillbaka med bara sätet, så handbromsen är ett måste (men sliter absolut inte) , men då när man tar tillbaka henne så går hon inte direkt i "lugnare" galopp, utan antingen galopperar hon på stället eller hoppar fram, småställer sig även och protesterar.. ska se sen om jag har någon film som visar detta, laddar upp den isåfall, men men, är det någon som har nått tips?:bump:

Sv: Tips?

Låter i mina öron som en häst som behöver sysselsättas mkt. Jobba den aktivt i dressyren hela tiden, låt den få tänka mkt o verkligen jobba genom hela kroppen. Hitta på saker hela tiden, o våga kräva lite.
Ang. hoppningen, så kan det funka på hetsiga hästar att hoppa ofta, men lågt. Jobba mkt med bommar, o göra inte så stor deal av det. Jobba på som vanligt på ridbanan ex. o rid bara över några bommar, o fortsätt sedan arbeta som vanligt. Samma med hoppningen. Om de andra i stallet går med på det kan ni ex. ha ett litet hinder ståendes på ridbanan några dagar, som ni tar ett skutt över mitt i "dressyr"passen.

Sv: Tips?

Rosanna (hästen) går 6 dagar i veckan, rids ungefär 45-60 min per gång. Svettas mycket och gör det lätt, men blir aldrig trött. Hon rids varierat både ute och i ridhuset, hoppar ca 1 -2 grr i veckan. Det är mest i galopparbetet som hon blir "hoppig", men det är värre i hoppningen som sagt, hon släger även med huvet neråt rätt ofta, så det är rätt svårt att sitta ordentligt hela tiden. Det som är problemet är att när hon har kommit igång, så börjar hon "hoppa". Det spelar ingen roll vad jag gör, hon hoppar endå, ev mindre vissa pass, beror mkt på hur hon är den dagen..
Men idag provade jag nått nytt, provade att galoppera utan att trava henne nånting först, skrittade henne självklart mycket och ordentligt innan. Då den första galoppen var hon väldigt lugn, men så fort hon börjat komma igång ordentligt blev hon hoppig. Hopade med henne idag, hon var lugnare än vanligt, men långt ifrån "hopp fri". Det med att hoppa nått skutt varje dag tror jag inte hjälper, för hon stressar upp sig iaf..:/

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 527
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 194
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 560
Senast: Ceta
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar