A

ammmen

snälla skriv ner alla era tips :) alltid roligt, alla kan bidra med ngt! allt från hur man kan borsta svansen till ngt bra tips i det svåra dressyrprogrammet elr på hoppbanan.:D

Sv: Tips

Svans-glans kan man göra själv med oparfymerat sköljmedel och vatten i en sprayflaska! En kapsyl räcker till en hel flaska. Superbra...

balsam o vatten går oxå bra (Y)

o när vi ändå prtar om svansen, så kan man snurra den o börja borsta den nerifrån det sliter inte lika mkt:D

Att bara använda bortstar av äkta tagel och hår ;) tar bort mkt mer smuts än en vanlig plastborste. :p

om din häst inte står still i halten, kan man trycka handen lite lätt mot hästens manke så stården still. det funkar :)

jag har börjat att snurra svansen när jag borstar och det går både fort och inget hår lossnar typ, ;)

Om du har smutsiga borstar på vintern när det är snö så kan du "doppa" borstarna i snön och sedan ta en hovkrats att dra igenom borsten med så har du snabbt en renare borste :idea:

Sen är grönsåpa väldigt effektivt mot gräsfläckar på små smutsgrisar :rofl:

när man duchar hästeen är det jättebra atta använda YES för det har så lågt PH värde så det är inte ett dugg farligt för hästen :)

Finns en salva på apoteket som heter Silon, den kan vara superbra på mugg.

Jodopax är kanonbra mot kissfläckar på skäckar/skimlar. Ta outspädd och svampa på, låt torka och borsta bort.

*Om jag fortsätter med svansar så får man finaste svansen om man reder ut den med fingrarna istället för en borste.
*Ett annat tips som jag upptäckte av en slump igår: Kåda går bort med pälsglans. Det kanske är allmänt känt redan, men jag visste i alla fall inte om det. Jag spillde pälsglans och det hamnade på en fläck med kåda. Jag tog piggborsten och gnuggade lite och..... kådan försvann.

*Ett annat tips som jag upptäckte av en slump igår: Kåda går bort med pälsglans. Det kanske är allmänt känt redan, men jag visste i alla fall inte om det. Jag spillde pälsglans och det hamnade på en fläck med kåda. Jag tog piggborsten och gnuggade lite och..... kådan försvann.[/QUOTE]

Vad bra! Det ska jag testa, min häst har hittat något jättemysigt ställe fullt med kåda:crazy:som hon verkar älska...
Prövade igår med vaselin men det gick inget vidare. Nya försök ikväll alltså med pälsglansen:bump:

Procell/proteinsalva för häst, ett måste i rykthinken. För små sår/skador det läker jättefort. Även jättebra till mugg! :D

om du har kotskydd bak på din häst har jag ett tips på hurdu sätter på dem utan att päslen veckar sig. du fäste dom precis nedanför knäet och dras sedan ner dem. då sitter de bra!!

krångligt???

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 243
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar