Sv: Tips

Jodopax är kanonbra mot kissfläckar på skäckar/skimlar. Ta outspädd och svampa på, låt torka och borsta bort.

Jodopax är vävnadsretande, så de ska man använda så sällan som möjligt och absolut inte outspädd. Har iaf ja fått lära mig.

Aloe Vera spray funkar super på alla sorters sår. Får hästen skav så växer det ju alltid ut vitt hår, även om hästen är mörk. Men sprutar man på aloe vera så är håret som växer ut igen hästens egen färg.

Babyservetter för ögon & näsborrar och för att dra över rumpan och halsen på hästen precis innan man ska in på banan å tävla. det kan väl iofs alla redan, men ändå :p

Senast ändrad av en moderator:

Kanske alla redan vet, men hovarna blir mkt glansigare med vanlig matolja! :)

puttar

alla vet säkert redan men i böjan när man hade lite problem med benskydden om de satt rätt så ska ska alltid spännet/bandet spännas bakåt på slutet. ,krånglig beskrivning :crazy:

om dina borstar är smutsiga:
gör iordning en hink med (gärna varmt) vatten och såpa
lägg i atta borstar låt dem ligga i en god stund tex över natten
sen skölj av dem med vanligt vatten så att all såpa försvinner.
-Bortsarna blir som nya
ett annat tips som jag snappat upp för ett tag sen
för håriga schabrak täcken mm:
tag med en svett skrapa(gummi) och bara skrapa bort, jätte enkelt!

Kanonbra tråd!:D ska försöka komma med något tips:D

En grej som jag har hört är att om man pressar lite vitlök i matolja och lägger det på mugg så försvinner det snabbt.
Vet inte om det funkar men:D

Senast ändrad:

om dina borstar är smutsiga:
gör iordning en hink med (gärna varmt) vatten och såpa
lägg i atta borstar låt dem ligga i en god stund tex över natten
sen skölj av dem med vanligt vatten så att all såpa försvinner.

Men var försiktig med att låta träborstar ligga i för varmt vatten och för länge, då kan de spricka.

Om du har sådana där lösa gummiskydd till sporrarna och har problem med att fästa dem kan du ta svarta gummisnoddar och fästa dem med. Ta dubbla snoddar och snurra och fäst runt gummit och sporren.

Att medlet Horsol verligen fungerar på en häst som har klåda i svanen. Fungerade från och med första dagen.

:)

Köpte mitt på Atg kliniker för 185 kr. Finns även på Apoteket för ca 220 kr.

:)

ifall hästen lider av sommar exem så kan man tvätta den i grön såpa ca 1ggr veckan och ge den ca 1-2 vitlöksklyftor/dag så märker man inte av dessa problem alls! :D

återupplivar tråden :)

Bogskydd är jättebra för hästar som blir bitna i bringan.. kanske alla visste men iaf :)

Om hästen har mycket elektricitet i pälsen under vinter/våren går inte smutsen och stöven bort, de lämnar bara på ytan. men om man fuktar ryktborsten funkar den hur bra som helst, smutsen och stöven smular liksom ihop sig.
ganska enkel logik men ett litet tips iaf :D

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 243
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar