Sv: Tips

Kom på en till :)

Babyolja på mulen, nån som luktar gott, o sen pussa på den är jätte mysigt :idea::love:

-kl-

Jag har ett väldigt bra tips på hur man enkelt fyller ett hönät!
Finns det något krångligare än att pula ned små tussar för hand i ett hönät?

Så här gör jag:

Fyller en ikeapåse med den mängden hö/hösilage man ska ha, trär sedan över hönätet på påsen, tippar ikeapåsen upp och ned så att allt hamnar i hönätet, sedan lyfter jag av ikeapåsen och vips är allt på plats i nätet!

Tar bara några sekunder än att stå och trycka ned för hand i hönätet samt fastna eller trassla ihop hönätet sisådär 25 gånger innan man är färdig :)

Sen kan man slippa krånglet med upphängningen genom att ta bort hönätets snöre och byta ut det mot en longerdelta. Sedan fäster man ett grimskaft i boxen och sen är det bara att klicka fast hönätet. Väldigt praktiskt.

Fler:

- Om man ska hämta en häst från en hage som verkar vara väldigt pigg och om man inte har någon kedja med sig så går det lika bra att slänga över det vanliga grimskaftet över nosen som extra broms.

- Blir bensnörena på täcket väldigt äckliga (hästen kanske bajsar på dem), ta bort dem helt och ersätt med ett höbalssnöre men bara under svansen i stället. Höbalssnöret kan man ju byta kostnadsfritt och hur ofta man vill.

- Att ha en luftavfuktare i täckestorken. Täckena torkar mycket fortare!

- Har man en häst som är ovan vid att bindas upp i gången eller häst som kan få panik kan man fästa höbalssnören i ringarna på grimman. Förebygger olyckor/skador på hästen men skonar också väggar mm i stallet.

Finns hur många små tips som helst som kan underlätta vardagen! :)

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 243
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar