Tips till spralligt, bockande sto, för tillfället okontrollerbar

Sv: Tips till spralligt, bockande sto, för tillfället okontrollerbar

Du har så rätt. Känner själv på mig att jag inte kommer klara att ta dessa diskussioner även när gipset är borta. Eftersom jag heller inte kunde sitta upp igen och det kommer ha gått två månader eter olyckan innan jag överhuvudtaget kommer kunna rida igen, så är det klart att osäkerheten finns där.
Jag ska prova att samarbeta med min kusin när jag är bra, kanske det går bättre om vi är två. Annars får jag väl se mig om efter någon duktig ryttare som kanske är villig att försöka...
Hmm, svårt det där. Tack iaf för all hjälp!

Tänkte bara tala om att problemen är huxflux borta sedan ett par veckor. Det gick sakta men säkert framåt hela tiden, med vissa bakslag, men sen släppte det bara en dag, och hon har varit hur trevlig som helst sen dess.

Jag har börjat rida, och visst, självförtroendet är väl inte på topp efter olyckan, men känner mig alltmer trygg i sadeln. Och det är faktiskt riktigt kul nu när hon återgått till sitt gamla jag!

:banana: :banana:

jag har också ett varmblod, som visade en del av det där beetendet. mycket berodde på hans energi och han var nästan oreglig ute. allt eftersom åren gått så har vi tränat mycket dressyr och horsemanship i paddock och han har blivit lättare att få kontakt med. 13 år senare, idag så kan han fortfarande få för sig saker å börja konstra å greja fast det handlar mest om ledarskap:rofl: .
kanske ditt sto har fått en rejäl dos av osäkerhet och dåligt självförtroende el. nåt liknande? Tränaren i horsemanship sa att varmblod kan ha en tendens till att vara lite osociala och lite svårare att få kontakt med.

Har den sk tränaren överhuvudtaget träffat ett vramblod?

Har den sk tränaren överhuvudtaget träffat ett vramblod?
nu vet inte jag vad du tänker på när jag menade osocial. många hästar som befunnit sig i travet länge blir väldigt lätt avtrubbade och bryr sig inte så mycket. det tar lite längre tid att få en riktig kontakt. jag fick själv se det på min egna häst och innan jag såg det skulle jag inte haft en tanke på att han va osocial. alla hästar beteer sig inte lika, många hästar har en ryggsäck av händelser som de bär omkring på och som färgar deras liv.

nu vet inte jag vad du tänker på när jag menade osocial. många hästar som befunnit sig i travet länge blir väldigt lätt avtrubbade och bryr sig inte så mycket. det tar lite längre tid att få en riktig kontakt. jag fick själv se det på min egna häst och innan jag såg det skulle jag inte haft en tanke på att han va osocial. alla hästar beteer sig inte lika, många hästar har en ryggsäck av händelser som de bär omkring på och som färgar deras liv.

*Lånar knapp*
Jaså? Så var inte fallet, faktiskt! Travarna som tränats o startats på travet brukar VARA uppfostrade redan som barn, och om dom som du sa ska vara avtrubbade o dylikt då beror det på att dom har denna ENERGI som dom behöver få utlopp på.
Inte undra på att travarna har lärt sej för o springa fort på banan.
Att de som din tränare sa ska vara osociala o svåra att få kontakt med är bullshit.

Mitt sto är som de flesta ston, inte bara för att hon är en travare, utan det är nog för att stona har detta humör mer eller mindre.
Hon är annars en väldigt trevlig häst, LÄTT o få kontakt med, vaken o väldigt känslig.
Travare både könen är väldigt känsliga o lyhörda. De har oxå sina fixidéer men dock inte alla. Jag har märkt på travarna att dom INTE är humorsbefriade.

Hoppas det löser sej för dig o hästen!

kl
Jag var på clinic för Ellen Ofstad en gång och hon tyckte att vi skyllde mycket av våra egna tillkortakommanden på att ston är såna, hingstar är såna bla bla. Det är större variation mellan individer än kön.

Vad ska vi som har valacker skylla på?

Jag letade efter ett roligt citat som Martha skrev om ston, valacker & hingstar.
Men du har en poäng där, faktiskt!
Hade haft ett gammalt sto, oxå en travare, som var gôrsnäll i alla lägen o gjorde inte en fluga förnär :)

Finns valacker med humörsvängningar.

Hur många starthästar har du träffat?
Är du säkert på att hästen ville vara social med DIG?

Valacker kan vara alldeles för smarta kanske? Brukar se det så fort någon har ledarskapsproblem, "han är väldigt smart min häst.."

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 105
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar