Tips till spralligt, bockande sto, för tillfället okontrollerbar

Sv: Tips till spralligt, bockande sto, för tillfället okontrollerbar

Personligen hade jag kört en klinikkontroll av hästen. Berättat för veterinären att hästen har gått från pigg till ohanterbar. Jag tror inte att en häst som mår bra uppför sig så som din gör.

Synen, smärta, nerv i kläm? Något är fel.

Tycker det låter som att hästen har blivit sta... Och då vette sjutton hur man kommer tillrätta med det:crazy:

Vi hade en sådan häst en gång, vi tog över efter en tjej som haft henne i ett år. På det året gick hon från snäll till att inte ens gå ifrån stallplanen.. Man måste nog strypa sådant i sin linda!
Det konstiga var att det gick att köra henne utan problem men inte rida!
Vi lämnade tillbaka henne till dom ursprungliga ägarna, tur att dom fanns;)
Det ska vara kul att hålla på med hästar!!:cool:
//C

Verkar som om hon har problem med ledarskap. Som om hon försöker testa.
Är hon dominant till sin läggning?

Jag skulle börja med att låta en veterinär o/e en ET kolla igenom hästen och sedan ta hjälp av en riktigt duktig ryttare under en kort period.
Någon som lugnt men bestämt kan förklara för ditt sto vad som gäller.
Antagligen är hon rätt smart som ston ofta är.

Svar till Ambra.

Är möjligen istadig ordet du söker?

Välkommen till den underbara sto-världen! Det kan vara en pina eftersom de är galna, vimsiga och testar ens psyke till max. MEN sedan när du kommer över detta kommer du ha en sååå trevlig häst och ni kommer stå varandra ännu närmare!

Har haft samma problem. En period bestämde jag mej för att inte rida över huvud taget på hemmaplan (för det var här hon hittade på mäst bus, eftersom hon kände sej modig).

Då gick jag på tömkörningskurs och tömkörde 3 gånger i veckan i stället. Och åkte och tränade där i mellan.

Det fungerade jättebra. Man kan göra precis allt från marken som man kan göra på hästryggen, samt att man inte kan trilla av (skitbra).

Kom på ganska snart att om jag inte hittade på något åt hästen, hittade hon på något själv. Så det gällde att aktivera, aktivera. Även i skritt, inte sitta och slappa en sekund för då bar det av som en kanonkula rätt som det var! ;)

Det brukar hjälpa att åka till andra ställen eftersom de stimuleras phsykiskt då och inte är lika kaxiga.
Lycka till!

Om ni int eklarar av hästen så be någon som gör det rida igång den.

Hästen lattjar för fullt med er och behöver en fast och konsekvent hantering/ridning

Jo, det är det som är grejen. Jag är medveten om att vi behöver hjälp, men saken är den att min kusin, som rider henne nu, är den mest rutinerade person jag känner vad gäller ridning, och har det bästa tålamodet, som man inte ser ofta. Ingenting stressar denna tjej, och jag tror att det är precis vad som behövs för min häst. En lugn, fast hand. Hon är dessutom den enda som ridit Kickan innan hon blev såhär, förutom jag själv, och det gick mkt bra.

MEN, min häst har kommit på, dels att hon är fysiskt överlägsen, dels att man kan göra vad man vill, bara man gör det på rätt sätt.

Det här med tömkörning är nog en mkt bra träningsform, förra ägaren sysslade mkt med det och dte fungerade kanon. Hon har ju då inte samma stöd som när man går bredvid henne, men det är inte lika farligt som att sitta på.

Jag tycker att förklaringar som att hon skulle ha ont och så inte riktigt håller eftersom det går ibland, men ibland inte. Exempelvis är hon helt ok att rida på hemma på ängen.

Tack för svaren!

Verkar som om hon har problem med ledarskap. Som om hon försöker testa.
Är hon dominant till sin läggning?

Hon har aldrig varit dominant förut, eller haft problem med ledarskap.
Hon och jag har varit ett perfekt team och ridningen har alltid varit jätterolig! Jag ställer rätt stora krav på mina pållar, stå still betyder också stå still. Hon har på det sättet varit jättelätt att jobba med och väldigt snabbt tagit till sig. Så nej, ledarskapsproblem har aldrig existerat...

:confused:

Nu har tjejen suttit på ett par gånger. De kommer iväg ca 1 km, men sen tar det helt stopp. Hon backar, går ner i diken, kastar sig, gör helomvändningar, försöker sticka, reser sig, bockar. Hon ser spöken överallt och vill bara hem. Hon gör allt! Hon har även börjat slita sig vid hämtning i hagen.

Hjälp?

Om ni inte har besvär med ledarskap så undrar jag faktiskt vad du lägger i begreppet!

:bow: :bow:

Be en veterinär kolla om det kan vara nåt fel på hästen, är det inte det tycker jag att du ska ta kontakt med någon som sysslar med problemhästhantering! Kostar en del, men det är det värt. Sen tycker jag du borde gå lite kurser med henne i NH-hantering så du också lär dig hantera henne.

Om ni inte har besvär med ledarskap så undrar jag faktiskt vad du lägger i begreppet!

Jag kanske uttryckte mig luddigt. JA, vi har uppenbarligen problem med ledarskapet på denna häst NU, men vi har dock inte haft det tidigare.
Vad som uttlöst förändringen är svårt att säga. Vad jag bad om var tips/hjälp att komma ur situationen, eftersom både jag och medryttaren varken vet ut eller in, inte heller hästens tidigare ägare.

Finns inte möjligheten att lämna bort hästen till någo enmånd elelr så?

Hmm..Till vad för någon menar du? Syftar du på en tränare eller?

Hmm, det där känner jag igen. Fick liknande problem med min förra häst då han stått en månad pga. sjukdom. Varje uteridtur var ett helvete och det var inte ovanligt att jag efter 2 timmars bråk fick ge upp och leda förbi honom vid ställen där han fick "fnatt" och vägrade gå förbi. Vid träning och tävling på ridbana var han dock som en ängel och vårat tävlande var framgångsrikt. Jag fick precis som du också problem med att han slet sig och inte ville bli fångad i hagen.

Lösningen var att jag en dag bestämde mig för att det fick vara nog och tog mod till mig och med "våld" tvingade honom att gå dit jag ville när jag red. Det var ganska läskigt då han i vanlig ordning protesterade vilt men efter denna händelse blev han alltmer medgörlig och det blev alltmer sällan han ifrågasatte vad jag ville, tillslut försökte han bara ngn gång per år och gav sig då snabbt. Utrustning som ngt skarpare bett (jag hade tredelat tränsbett), sporrar och dressyrspö kan vara bra att ha i "respektingivande" syfte.Ledningen löstes med kedjegrimskaft och fångandet med att ha grimma i hagen.

Jag vet att detta kanske inte är det bästa sättet att lösa problemet, ska ju finnas andra sätt att vinna en hästs respekt och förtroende men det fungerade för mig.

Svar till Ambra.

Är möjligen istadig ordet du söker?

Det är en förkortning.... Vi använder bara sta, jag bor i norrland jag, här slösar vi inte på bokstäverna:smirk: :D
/C

Jag tror tyvärr att det ligger mycket i det du säger. Ibland måste man ta i med hårdhandskarna. Naturligtvis ska jag först undersöka henne för att utesluta att hon har ont, men sen (och när jag blivit bra igen) så får man nog ge sig fan på att lyckas. Och då får man ta till det som fungerar.

Jag och medryttaren har tänkt jobba tillsammans, se hur det fungerar om en leder, en rider. Samtidigt känns det som att min häst dels testar, dels själv är väldigt osäker. När de är ute och promenerar blir hon allt tryggare, och hon har alltid tidigare varit trygg med ryttaren bredvid sig. Men det får ju inte bli något måste att ha en bredvid henne...

Hörde att någon tidigare i tråden skrev om så kallat "bocksnöre", vad är detta, hur fungerar det?
Andra tips på hjälpmedel eller övningar?

jag tycker de låter som en häst som har tagit över komandot om det inte e så att den har ont någonstans. det är alltid värt att kolla upp det. de va mina tankar....

Ja, vad som rör sig i hästars och speciellt stons huvuden vet man aldrig.
Ett av mina ston blev plötslig som förbytt. Rädd för allt, tvärnitade när jag lade på skänkeln för mycket, gjorde tvära kast så fort hon ansåg att jag krävde det allra minsta för mycket.
Började se "spöken" överallt osv.
Till slut började hon resa sig vid minsta krav. Då började jag tveka och det märkte hon direkt.
Fick problem med ledarskapet.
Besvärlig att lasta. Kunde få utbrott och kasta mitt under en dressyrtävling. Förtroendet oss emellan var borta.

Till saken hör att hon innan varit en ängel i alla situationer, verkligt lätthanterlig, orädd, trygg och samarbetsvillig.
I hennes fall var orsaken att jag låtit min tränare rida henne EN gång i veckan för att samla henne lite mer och han krävde mer än hon orkade med.Varken fysisk eller psykiskt.

Fattade plötsligt en dag. Det tog ca 6 månader men sen var hon normal igen.
Jag bytte naturligtvis tränare med omedelbar verkan.
Vad jag vill säga att det kan vara svårt att hitta grundorsaken tyvärr.
I ditt fall verkar det som om inte heller din kusin kan dominera henne tillräckligt för att få henne på bättre tankar.

Du blev väl kanske överraskad när du blev avslängd och kanske det går bättre när du börjar om igen. Problemet är då bara att du har varit skadad och vare sig man vill eller inte så är man ofta lite försiktig i början. Vet av egen erfarenhet.Och det känner hästen direkt.

Så mitt råd till dig är att ta hjälp av någon som kan rida henne i de situationer hon bråkar och som, utan att "klå upp" henne kan förklara vissa saker.

Glöm inte att ston är enormt smarta och genomskådar det mesta.

Jag har haft liknande problem, och det tog ett halvår- ett år att lösa.
Mycket arbete från marken, många NH-övningar, bygga muskler o självförtroende, hos mig o hos hästen. Visa att jag tar ansvaret.
Jag har också gjort join-up med mitt sto, och det var nog ett slags vändpunkt för oss.

Nu har hon varit på ett annat ställe fem veckor, och jag lät tränaren där rida henne en gång på banan, för att få henne lite mera framåt just där på banan. Han krävde ju ngt helt annat än jag (mes), och då satte hon igång att bocka, stegra sig osv. Han, som jobbat med hästar hela sitt liv proffessionellt, klarade ju ut det, men nu är jag rädd att det beteendet har kommit tillbaka.
Sedan hon kom hem igen i helgen, har hon brallat bla då jag sadlade, vid tömkörning o longering. Idag reste hon sig mot mig, utan att attackera,men ändå. Då tyckte jag att det var nog, så då släppte jag in henne på en inhägnad, och körde en join-up. Hon galopprade runt bra många varv innan hon gav tecken på att "ge sig". Men till slut började öronen spela, hon sänkte huvudet, och frustade. Då sänkte jag mina armar, stannade, och hon kom in, såd et gick jättebra med follow-up.
Nu är bara frågan om det ska funka att rida ut i morgon? Ja, ja det visar sig.
Jag har aldrig slagit hästen eller använt våld, (aldrig mekaniska hjälpmedel heller), utan försökt att vara lugn i alla situationer, försökt att andas osv.
Deta skriver jag för att ge tipset att köra en join-up, alternativt löslongera hästen. Man behöver kanske ledning av ngn som jobbat med sådant första gångerna, men det har då funkat för mig o mitt sto... Att löslongera är ju litet som join-up light.
Lycka till

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 105
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar