Sv: Tips till spralligt, bockande sto, för tillfället okontrollerbar
Jag har haft liknande problem, och det tog ett halvår- ett år att lösa.
Mycket arbete från marken, många NH-övningar, bygga muskler o självförtroende, hos mig o hos hästen. Visa att jag tar ansvaret.
Jag har också gjort join-up med mitt sto, och det var nog ett slags vändpunkt för oss.
Nu har hon varit på ett annat ställe fem veckor, och jag lät tränaren där rida henne en gång på banan, för att få henne lite mera framåt just där på banan. Han krävde ju ngt helt annat än jag (mes), och då satte hon igång att bocka, stegra sig osv. Han, som jobbat med hästar hela sitt liv proffessionellt, klarade ju ut det, men nu är jag rädd att det beteendet har kommit tillbaka.
Sedan hon kom hem igen i helgen, har hon brallat bla då jag sadlade, vid tömkörning o longering. Idag reste hon sig mot mig, utan att attackera,men ändå. Då tyckte jag att det var nog, så då släppte jag in henne på en inhägnad, och körde en join-up. Hon galopprade runt bra många varv innan hon gav tecken på att "ge sig". Men till slut började öronen spela, hon sänkte huvudet, och frustade. Då sänkte jag mina armar, stannade, och hon kom in, såd et gick jättebra med follow-up.
Nu är bara frågan om det ska funka att rida ut i morgon? Ja, ja det visar sig.
Jag har aldrig slagit hästen eller använt våld, (aldrig mekaniska hjälpmedel heller), utan försökt att vara lugn i alla situationer, försökt att andas osv.
Deta skriver jag för att ge tipset att köra en join-up, alternativt löslongera hästen. Man behöver kanske ledning av ngn som jobbat med sådant första gångerna, men det har då funkat för mig o mitt sto... Att löslongera är ju litet som join-up light.
Lycka till