tips till rädd tjej

Neia

Trådstartare
Hej vet inte vilken tråd eller vart jag skulle skriva det här.
Och ursäkta kan bli långt.
Men jag har en brorsdotter på 8 år och hon älskar hästar. Hon rider på ridskola i en nybörjargrupp och även på min egna privata ponny och en shettis som står i samma stall. Men nu är det så här att hon blir väldigt osäker när hästen rör lite på huvudet eller som i går min ponny gnäggade när hon satt på när jag och en annan häst gick förbi. Min brorsdotter blev väldigt rädd och började gråta och vill inte ens hålla i tyglarna. Samma sak när shettisen blir glad och vill småtrippa lite.
Jag vet ju att hon inte har ridit superlänge. Tror det är ett år nu i samma nybörjargrupp på ridskola. Men jag tycker att hon måste ju ha fått lite mer självförtroende under den tiden? Hon blir extra gnällig när hennes mamma är med men även när min pappa hjälper henne och jag har tyvärr inte all tid att hjälpa henne när hon rider shettisen.
Så nu undrar jag vad jag kan göra för att hjälpa henne med självförtroendet i ridningen. Jag vet ju att hon inte har bästa balansen än och det måste hon träna på men som sagt tror det mesta sitter i att hon har sån extrem dålig självkänsla då hon blir mobbad i skolan osv.
Hon vill ju fortsätta rida men hon är ju så rädd.

Jag har sagt till hennes mamma att jag kan prova att hon sitter upp på stora dressyr hästen en gång då jag vet att han är supersnäll så att hon kan få prova styra han och se att hon KAN för jag vet ju att hon kan rida. Och sedan ta privatlektion en gång på ridskolan där jag jobbar. Vi har en jättesnäll ponny där som aldrig gör nåt dumt. Vi försöker förklara varför hästarna gör som dom gör när det händer men verkar inte göra mycket. Sedan vet jag inte hur jag kan hjälpa.
Är det nån här som har några tips?

Låt tjejen umgås med hästarna från marken, hon kan leda, rykta och hjälpa till med annat som behöver göras i stallet.
Sätt inte tjejen på hästryggen om hon är så rädd, låt henne göra det hon tycker är kul och låt henne lära känna hästarna innan hon ska rida.

Ja försöker med det också men hon är tjurig och vill rida.
Det går bra när hon ryktar och så då är hon tuff och flyttar runt ponnysarna och kratsar hovar. Det är på hästryggen hon blir osäker.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 053
Senast: Emro
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 933
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur