Tips till en 11 årig tjej

MrsScabtree

Trådstartare
Nu är det som så att en bekant liten tjej på 11 år har fått en hund.
En blandig pudel och ? Hon är inte helt nybörjare då hon passat grannens pudel en hel del förut och även fått promenera mina hundar (terriern och taxen jag hade). Jag kommer såklart att finnas där för henne och hjälpa till, men vad anser ni "grunden" är av det hon behöver veta? Jag vet att jag själv ibland kan bli lite ivrig när jag ska lära ut någonting och börja svamla om en massa som jag misstänker att en liten tjej inte kommer att förstå.
Hjälp mig nu gott folk så lilltjejen får en bra star i sitt hundägarliv!:)

Sv: Tips till en 11 årig tjej

Oj, det beror ju helt på hur mycket hon redan kan. Och hur pass bra känsla hon har för hundar.
Men till att börja med måste hon ju lära sig om foder, vaccinationer, kloklippning osv, kort sagt hur man sköter hunden. Sedan kan ju en valpkurs på bruksa vara på sin plats (eller annan grundläggande kurs om hunden är vuxen).

Sv: Tips till en 11 årig tjej

Åk med henne till en trevlig hundungdom-klubb. :)

Jag tror att det är bättre att hon startar sitt hundintresse med andra barn och ungdomar och inte hamnar på någon klubb med bara vuxna. Dels för att många vuxna inte riktigt tror på att barn också kan träna och ha hund och också för att skaffa kompisar med samma intresse och som också är nybörjare.

Jag är jätteglad att jag startade på hundungdom och inte på bruksavdelningen för då hade jag nog blivit avskräckt av alla "jag-kan-bäst-lilla-du"- attityder.

Sen tyckte jag själv i den åldern att det var jättekul med allmän skötsel, att borsta och klippa och greja.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 445
Senast: tanten
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
391
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 454
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 111
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!