Tips/råd, min häst blev enögd :O

Dopy

Trådstartare
Min fick operera bort ögat idag och har nu bara 1 öga.
Förstår att han självklart kommer vara lite skygg på den blinda sidan när jag får hem honom.

Tips och råd tack?

hur gör jag med honom hemma?
hur vänjer jag honom vid att vada halvblind?
att tänka på med utevistelse, hage, hagkompisar?
andra tips och tankar?:confused:

Tar tacksamt emot alla tips och råd ni har att komma med så att invänjningsperioden med att vara halvblind blir så bra och lätt som möjligt för min häst.

En gammal häst i mitt stall blev av med ögat förra våren.
Kan nog inte säga att hästen har blivit annorlunda i varesig hantering hagen eller ridningen.

Det ändå vi har sett till att ha översyn med är att göra klart för hästen om vi närmar oss på den blinda sidan genom att prata eller på något vis göra oss hörda.

Min häst blev enögd som 12 åring. Det har inte varit några problem alls :)
Han fick gå med sin hagkompis direkt och jag gjorde väl egentligen inga ändringar i hanteringen mer än att prata lite extra med honom på blinda sidan. Han hade bra koll direkt så det har aldrig varit några problem med att han går in i saker på blinda sidan heller.
Tror inte att man ska göra en så stor grej av det, utan var som vanligt. :)
Ett annat tips är dock att sminkborstar är bra att göra rent "gropen" med :D

Min dotters häst blev enögd vid 3 års ålder, ingen skillnad alls på ponnyn. Min dotter var 4år när det hände, de har hållt ihop i 3år nu å hon kan hantera sin ponny, rida.
Ponnyn står på lösdrift och har gjort de sen det hände utan några problem
Överlag så verkar de flesta anpassa sig med detsamma.

Lycka till!

@Alexandra_W hade en unghäst som de fick ta bort ett öga på. Hon kan säkert berätta mer. Beklagar ingreppet. :(

Njae. Hon togs bort innan ögonoperationen.

Men hon skulle ha blivit enögd ja, och för henne hade det varit ett lyft då hon hade problem med ögat som skulle tas bort och höll på att förlora synen. Började skygga osv. Jag fick order om att blinda ögat (sätta en lapp över det) och se om det blev bättre. Det blev det. Då togs beslut om att ögat skulle tas bort. (Hon hade opererat det två eller tre ggr innan) Dock togs hon bort av annan anledning innan op blev av.

Min åring fick en hornhinneskada här för en månad sedan, fick atropin och skulle skyddas mot solljus. Så jag gjorde halva insektsluvan blind. Han var ganska SUR på huvan i början, men han var noll besvärad av att vara enögd. Galopperade, bockade och hade sig obehindrat.

Njae. Hon togs bort innan ögonoperationen.

Men hon skulle ha blivit enögd ja, och för henne hade det varit ett lyft då hon hade problem med ögat som skulle tas bort och höll på att förlora synen. Började skygga osv. Jag fick order om att blinda ögat (sätta en lapp över det) och se om det blev bättre. Det blev det. Då togs beslut om att ögat skulle tas bort. (Hon hade opererat det två eller tre ggr innan) Dock togs hon bort av annan anledning innan op blev av.

Min åring fick en hornhinneskada här för en månad sedan, fick atropin och skulle skyddas mot solljus. Så jag gjorde halva insektsluvan blind. Han var ganska SUR på huvan i början, men han var noll besvärad av att vara enögd. Galopperade, bockade och hade sig obehindrat.
Ok, hade för mig att hon fick det bortopererat då det var en hel del problem med en tumör? Kommer inte ihåg och det är ju inte de viktiga heller, minns bara att det var väldigt tråkigt. :(

Ok, hade för mig att hon fick det bortopererat då det var en hel del problem med en tumör? Kommer inte ihåg och det är ju inte de viktiga heller, minns bara att det var väldigt tråkigt. :(

Hon fick en ink på ögonlocket. Den op bort och de transplanterade hud för att ersätta. Tyvärr stötte kroppen bort transplantatet. Så hon kunde inte stänga ögat längre. Fick upprepade hornhinneskador och inflammationer. Opererades igen för att försöka korrigera, den misslyckades också. Kunde inte stänga ögat och ögat fick konstig form. Nya hornhinnesår osv. Började skygga (helt otittig annars) för saker på den sidan. De ville försöka med ännu en op men då blev jag förbannad och sa att de fick ta bort ögat istället. Men jag tog bort henne pga annan anledning innan operationsdatumet för att ta bort ögat.

Så du minns inte helt galet :)

En häst i mitt stall fick operera bort ett öga när han var 26 år gammal. Han fick gå direkt ut i lösdriften till kompisarna när han kom hem och det var inga problem alls, han hade koll på omgivningen, kunde ridas som vanligt, fortsatte vara flockledare osv. Det enda man behöver tänka på är att prata om man närmar sig honom snett bakifrån på den blinda sidan, annars kan han skvätta till om man plötsligt lägger handen på honom. Om täcket ligger på sniskan kan man heller inte bara gå fram och dra rätt det, utan man får antingen se till att han har sett en först, eller prata och klappa honom lite på rumpan så han vet att man är där, innan man börjar dra i täcket.

Jag har för mig att en av hoppryttarna i WC hade en häst med bara ett öga? Svensk hingst?

Tornesch är enögd sen två år tillbaka, fick operera bort ena ögat. Hoppar enligt Malin lika bra efter som före.

Tillägg: han hade ju haft nedsatt syn och problem med ögat sen han var unghäst. De med problem innan brukar enligt de vet jag pratade med då ang mitt sto, aldrig ha minsta besvär bli enögda. Tvärtom är det oftast en lättnad för dem att slippa det dåliga ögat.

Googla :)

Du såg honom antagligen när han fortfarande hade två ögon?
Det sägs i alla fall från flera håll att han fick operera bort ena ögat.

Jag har sett honom irl på station - men jag tänkte inte på det utan konstaterade mest att han blev för grov för mitt sto.

Eller om han "bara" var blind på ett öga? Nåja - enögd avseende syn var/är han i alla fall :)

Senast ändrad:
Googla :)

Du såg honom antagligen när han fortfarande hade två ögon?
Det sägs i alla fall från flera håll att han fick operera bort ena ögat.

Jag har sett honom irl på station - men jag tänkte inte på det utan konstaterade mest att han blev för grov för mitt sto.

Eller om han "bara" var blind på ett öga? Nåja - enögd avseende syn var/är han i alla fall :)
Enögd då på visningen.
Han hoppades av PE eller JF:confused:

Vi hade en enögd häst på ridskolan när jag var yngre. Hon gick i lektionsverksamhet och var superrolig att rida. Hon hade lite bekymmer med bommar och slog i ganska mycket, men om det berodde på synen eller på att hon inte lyfte tillräckligt på fötterna vet jag inte. Hon var en mycket välutbildad och trevlig dressyrhäst i vilket fall, funkade som vilken häst som helst.
Hon kunde bli lite arg om man gjorde en häftig rörelse på den ögonlösa sidan, det var det enda.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 898
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 313
Ridning Söker hjälp från er som är erfarna i piggare hästar! Själv så föredrar jag en lugnare typ där man behöver driva på, och där det överlag...
2
Svar
22
· Visningar
3 396
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar