Tips på Vinterridhandskar!

Horse_power

Trådstartare
Jag håller på att förfrysa mina händer redan nu (vintern har ju knappt börjat) så jag skulle vilja ha lite tips på handskar då jag inte hittar några som duger. Jag rider nu bara i mina Roekl-handskar för de är de ända som uppfyllt mina krav, men dom är kalla! :p

Så jag letar eftr ett par handskar som uppfyller följande:
* Varma!
* Går att använda när man har kandar på (Därför jag la denna tråd på dressyr;))
* Bra grepp!!! Det får absolut inte va sämre grepp än i mina Roekl för det är lite jobbigt att höva koncentrera sig på tyglar som halkar ur händerna när man har en överladdad rodeohäst på vintern :meh:

Finns det några sånna? Roekl har ju med fleecefoder i men de är inte varma nog tyvärr :(

Tacksam för hjälp :)

Sv: Tips på Vinterridhandskar!

Vill också veta vad folk använder! Jag avskyr klumpiga vinterhandskar/vantar. Själv använder jag handledsvärmare som kompenserar lite extra värme, men fingrertopparna blir ju ändå kalla när jag har vanliga handskar.

Jag har samma problem, mina fingrar blir vita t o m vid plusgrader, noll blodcirkulation i fingrarna (och tårna).
Rider också gärna i Roeckl, men även deras vinterhandskar är ju rätt tunna.
Fick i fjol tipset om Jacsons fodrade getnappahandskar och de är faktiskt bra, det bästa jag har provat hittills! Lite klumpiga, men det går att rida med kandar utan att totalt tappa känslan.

Googla på Jacson och getnappa så tror jag du får napp!

jag rider i två olika varianter av Roeckl på vintern. Ett par som är som deras vanliga, men fleecefodrade. Eller så har jag ett par fingervantesliknande i microfleece från dem. De har inte supergrepp, men de är helt ok för ridning med träns i alla fall och frusna fingrar greppar tyglarna ännu sämre! :p De är nog de varmaste ridvantarna jag någonsin haft faktiskt.

Roeckl har ju vinterhandskar som är precis som de vanliga bara tjockare. Dock så är dem jäkligt dyra, men de är ju nog dom bästa! :)

Jag har Roeckls "Polar", de gillar jag inte alls, de tvinnar sig runt fingrarna när man rider (á la fingervante ist f handske).
Vilka Roeckl vinterhandskar har du provat som är bra?

Back on Tacks tunna vantar under Roeckls fleecefoderade handskar (1 storlek förstora) funkar fint.
Handledsvärmare gör det också bättre.
Rider jag på träns så har jag Roecklhandskarna och fäller fram vindskyddet på min Uhipjacka. Det funkar också men det är knöligare med kandar.

Finns ett par handskar av märket Catago från Eldorado som är helt okej, kostar ca 140 ut till kund och är fodrade mer än tunna men mindre än de allra tjockaste. Neopren på ovansidan och typ fuskskinn som grepp (påminner om roeckels) Stela när man provar men blir mjuka med användning. Slits ganska fort men känns okej till det priset.

Jag har alltid kört med fleecefodrade Roeckl med Tegerahandskar över.

Jag slår ett slag för tegera!! Riktigt sköna, slitstarka arbetshandskar som funkar riktigt bra att rida med! och gärna som sagt med ett par andra hanskar under.

Jag har alltid kört med fleecefodrade Roeckl med Tegerahandskar över.

Jag slår ett slag för tegera!! Riktigt sköna, slitstarka arbetshandskar som funkar riktigt bra att rida med! och gärna som sagt med ett par andra hanskar under.

Tegera har jag nu och vinterhandskarna (dom med snöflinga på) har tyvärr alldeles för dåligt grepp :( Tycker dom är bra annars (!) men jag får hålla i tyglarna allt vad jag har trots att jag har en häst som inte är tung i handen, det värsta är när dom bockar iväg och man ska försöka hålla sig kvar OCH hålla i tyglarna för att man inte får nått grepp O_o Därför är bra grepp ett av kraven!

Tack alla andra, ska kika på dessa handskar och se vad de har här i närheten! Skriv gärna mer förslag!! :)

Jag rider fram i tjocka vantar när det är kallt (oftast tumvantar i skinn, varmt och vindtätt!) och sen när jag har fått upp värmen i kroppen byter jag till vanliga (sommar)ridvantar. Gillar inte alls det där med mellanklumpiga fodrade vantar.
Nu har jag iofs tama djur, så rodeovänligheten i min variant kan jag inte uttala mig om ;)
Men för att få bra grepp rider jag alltid med gummifodrade tyglar :)

De där vantarna som Mitrolle lade in bild på är också rätt nice tycker jag, både varmare och betydligt bättre grepp än tegeras snöstjärnevantar.

Jag köpte ett par på hööks som jag är jättenöjd med, smidiga, mjuka och sköna och framför allt imponerad av att de håller värmen så bra och vi har haft riktigt kallt vissa dar ner till -20.
Det var thinsulate foder i dom.

Har också ett par från Hööks, svart fodrad skinnhandske, funkar även att rida med kandar! Fördelen med riktigt skinn är att det blir betydlig varmare än konstskinn.

kl

Jag fryser med allt. Har roeckls tjocka fodrade och svindyra, de är rätt ok, men en kompis har dem i en för stor stl men bot tunna fleece under och tycker det funkar.
Hon rider med kandar f ö. Jag tycker det låter tjockt men bra grepp är det ju i roeckls tycker jag

KL*

Har köpt de ljusa handskarna med mudd på från hööks nu som några skrev om :), vet dock inte om de är varma nog men de kändes iaf mycket bättre i grepp än tegeras (hööks hade dom så jag kunde jämföra). De var lagom dyra också :D Provar dessa nu så får vi se om det duger, annars får jag leta vidare igen ;) Tack för tipsen!

Jag rider i Roeckl Primaloft ladies. Man fryser GARANTERAT inte i dem. Känns lite klumpiga första gångerna man rider i dem men greppet är grymt. Har dock inte testat att rida på kandar med dem.

Jag fryser jämt om händerna och har testat de hur många olika billigare handskar som helst men till slut fick jag ge mig och köpa Roeckl för 600 spänn.
Mountain Horse har ett par som är varma men kvalitén var katastrofal. Sprack i sömmarna efter en vecka. Kommer dock inte i håg vad modellen hette.

"Undervantar" i meroniull, och så tegeras fodrade monteringshandskar med skinn.

Har precis som du problem med kalla vita fingrar:( Det var så illa för 2år sedan att jag inte kunde äta en sallad på sommaren utan att få vita fingrar. Jätte jobbigt och smärtsamt.
Sökte för det och blev remiterad till reumatologen, fick reda på att jag hade något som heter Reunauds fenomen. Fick även reda på att jag har en reumatisk sjukdom i botten (tydligen vanligt att man har Reunauds vid olika reumatiska sjukdommar).
Hursom så fick jag medicin för besvären med fingrarna o tårna som heter Adalat (blodtryckssänkande) för cirkulationen. Det blev enorm skillnad, nu har jag knappt alls besvär med fingrarna. Fick också utprovade batteriuppvärmda handskar som är kalas på vintern.
Tänkte bara ifall du inte sökt för dina besvär:)

Kl
Använder också Roeckel, den fodrade varianten , kalasbra. Provade att anv bot handskar under andra handskar, men dom hjälper ju inte om du reda är kall då det inte kan återreflektera någon värme som inte finns.
Har också ett par fodrade skinnhandskar från hööks som funkar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka