Nu är det över 20 år sedan jag hade någon större kontakt med araber men de otrevligaste hästar jag träffat på har varit araber. En tjej hade köpt sin som föl och den hade aldrig spetsade öron utan de låg för det mesta slickade bakåt, även mot ägaren. Alltid sur i all hantering och hotade ofta i boxen. Tränade för instruktör, snäll ägare, vad jag vet fullt frisk men en otroligt trist personlighet. Även träffat andra araber som varit jag inte gillat men ingen som surkarten ovan.Jag tror det kommer av "back in the days". Iaf när jag växte upp och va 12 år i stallet. Dom allra flesta halvblod hade oldenborger blod i sig runt vart jag red, och va grövre i typen, därav mycket mindre hispiga än halvbloden vi ser idag. Oldenborgere och fredriksborgere va hästar som folk mest red/hanterade, eller korsningar av dessa. Inte så många fullblod, och jämfört med dom är araber ju mycket mer känsliga och "finare". Men som halvbloden ser ut idag håller jag med, dom flesta halvbloden jag har haft att göra med har gjort jag faktiskt lagt av och nu köpt en lusitano. Jag gillar hästar som är framåt och känsliga, men orkar inte rida en energibomb som kan exploderar i en rodeo/bock serie tvärs över ridhuset, eller stegrar för dom inte orkar stå still. Jag har faktiskt inte träffat många araber som inte va otroligt snälla, även om dom är känsliga, så tycker jag dom varit mindre reaktiva på "utomhus grejor" vart många av halvbloden i stallet hållit på att dö för en sten låg annorlunda på uteritten.
Jag tycker att det där gamla tänket "hänger kvar" även idag, har jag märkt på vissa
Jag ville ha en arab som min första häst, men det blev ett halvblod ändå, så fick aldrig leva ut min Wendy dröm
Aldrig upplevt samma humör med arabkorsningar eller andra raser men jag vet att det finns väldigt många trevliga araber. Min kompis med tanthästen köpte en äldre polsk arab som jag tror startat galopp, han var mycket snäll i all hantering och en bussig ridhäst.