S
Stormy B
"Räddade" min ena travare från att avlivas, enligt förre tränaren var han "dum i huvudet" och skulle därför tas bort. Sambon jobbar på nödslakten, och skulle hämta honom på en klinik. Han såg inget fel på hästen och frågade veterinärerna varför han skulle bort och dom skakade bara på huvudet och sa att det va inget fel alls på honom, och inte hade han varit lynnig eller dyl. när han hade varit där och efter många diskussioner med ägaren fick vi ta hem honom. Väl hemma i boxen var han som en rädd liten mus, så fort man gick in till honom kastade han sig in i ett hörn med stora ögon och uppspärrade näsborrar och i hagen stod han helt apatisk( låter mina travare gå tillsammans om det funkar..) Efter ett tag började han vakna ur sin "koma" i hagen och efter mycket pyssel i gången med honom växte det fram en mycket trevlig häst, har inte märkt av att han skulle ha fel i huvudet alls... Till saken, jag lät honom vila i 3 mån när han kom till mig, började sen om från grunden, fick upp honom i fin form, jag kör för det mesta på "bonnvägarna" hemma, och han sprang skitfint. Granngården har rund- och rakbana som jag får tillgång till så jag beslöt mig för att testa att köra där. Så fort han kom in på banan fick han panik, och började ställa sig, fick ner honom men nu stod han bara och hoppade och var helt löddrig, körde ut från banan, men det gick ju såklart inte att få hästen att skritta, så vi taktade hemåt, efter det var han helt hopplös, vare sig jag red eller körde.Prövade på banan några gånger till, utan att kräva nånting av honom, ville han skritta så fick han göra det osv. Jag kom så långt att vi kunde trava lugnt runt banan, men så fort jag bad honom att öka takten lite viftade han med svansen och la öronen bakåt, och började galoppera, inte fort, utan mer på stället,han ville verkligen inte springa. Har nu börjat ge honom örter (Lugna) och tycker mig märka att han blivit coolare. Har haft honom som handhäst när jag ridit den andra och då springer han skitfint. Var ute och körde honom igår, och efter 7-8 km fick jag honom faktiskt att öka ganska bra, men så fort man tar i honom och vill sakta ner blir det lugn galopp istället. Jag har åkt till klinik och kollat honom, dom hittade inget fel på honom, då testade jag andra alternativ, och hittade en "trollgubbe " som höll på mkt med örter mm och han hittade lite småfel som är behandlade nu, men nu står jag fortfarande på samma fläck och stampar, vet inte hur jag ska komma vidare med honom. Är det någon som har något tips på hur man ska få honom att tycka det är roligt igen, han har varit superbra som 3-åring (Är 9 nu) och har superstam, och jag vet att han kan eftersom han "glimtar" till ibland och då går det FORT!!! men det har gått snett någonstans på vägen...HJÄLP!!