Tips på sadlar att prova?

Ingela_S

Trådstartare
Efter ett år med vår bomlösa dressyrsadel, så har jag funderat på att ge mig ut i sadeldjungeln igen. Pållen har musklat sig en hel del under året, och nu skulle vi vilja ge oss på lite hoppning. Och då är inte den bomlösa så mycket att komma med. Jag vet inte om plånboken tillåter ägandet av två sadlar, så jag vill nog inte ha en ren hoppsadel. Har funderat på nån sorts allroundsadel istället.

Jag provade en kompis Griffin flatback idag, och till och med jag kan se att det nog inte var nån höjdare till min häst. Bilderna är klickbara.

Ryggen innan ridning:

Ur annan vinkel

Sadeln innan ridning:

Sadeln efter ridning (kasade fram nån cm):

Avtrycken:

Avtryck

Vad tycks..? :crazy: Antar att det inte blir nån skillnad med de nya storlekarna, där man kan välja hög/låg manke heller..? (Fast rent spontant tycker jag att sadeln för hög manke borde vara mer böjd än den för låg..?)

Vill gärna ha tips på vilka märken jag skulle kunna prova istället.

Sv: Tips på sadlar att prova?

Kommer hästen upp mkt med ryggen under arbete?
Ser ut som att den skulle kunna vara lite för rak, och även för vid.
En häst som är så överbyggd är väldigt svår att hitta sadel till.. Inte lätt att hitta en sadel som ligger perfekt, utan man brukar få nöja sig med den som ligger bäst.

Ryggen kommer upp lite mer vid arbete. Men det blir inga längre stunder, han har fortfarande svårt att få med ryggen och baken ordentligt.

För rak är den, men för vid..? Jag fick plats med 3 fingrar när jag satt i sadeln och drygt 2 efter en stunds ridning. Men det är kanske för lite? Var lite tveksam till om den var för lång också, men det tror jag inte. För långa sadlar har ju en tendens att puttas fram.

Tror nog inte heller att jag kan hitta nån perfekt sadel, men nån borde väl kunna ligga hyfsat i alla fall.

Syntetsadlar brukar sjunka ihopå rätt ordentligt när man sätter sig i dom, men då kanske inte var rätt bomvidd i alla fal.
Vilk amärken har du provat annars? Har du provat Prestige?

Jag har inte provat några märken alls, förutom denna. Måste ju börja nånstans. ;) Jag hade en Wintec till honom för ett år sedan, men den blev för böjd i rätt bomvidd.

Nåt mer än Prestige som kan vara värt att prova?

Vad tror ni om de nya storlekarna på Griffinsadlarna? Man kan ju välja hög/låg manke nu, men jag vet inte om det påverkar hur böjd sadeln blir...

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 193
Senast: lillamy73
·
Utrustning För det första: Jag har väldigt dålig koll på sadelinpassning själv. Har enbart ridit på ridskola och köpte min första häst från... 2
Svar
28
· Visningar
4 026
Senast: ameo
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 937
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka