tips på riktigt tjocka täcken

M

-moa-

Letar efter riktigt tjocka täcken till min väldigt frusna häst.

Är inte ute efter någon diskussion om övertäckning eller dyligt, denna häst är förfärligt frusen av sig och för andra året i rad nu så skakar han redan av kylan och känns kall när man känner innanför täcket (trots halvklippt och har 400g rambo med hals på)

Han var likadan förra året men han får lätt skav så jag vill inte ha en vinter till när man får köra 2 lager.

Letar därför efter täcken på minst 500g (vill inte ha halvhals) som inte består av något liner system (som Rambo, dom är skitbra men inte just nu för honom)
I värsta fall så kan jag tänka mig att ha ett tjockt bra stalltäcke och sen ett ofodrat rambo regn ovanpå, så både stall och utetäcken är av intresse, men bara om dom är tjocka nog!

Vill helst inte behöva göra en "mode härmning" och köpa IKEA duntäcken haha, mn i värsta fall kanske man får göra det :/.

Förslag snälla snälla, har letat massor men hittar inget som går att köpa nu (Domani verkar inte finnas att köpa längre, Granngården hade dom inte där jag bor tydligen)
 
Sv: tips på riktigt tjocka täcken

Min häst har också varit väldigt frusen den här vintern, hittills har vi haft mellan -20 och -30 grader nästan hela november, tyvärr var han inte pälsad för det.

Jag har provat lite olika kombinationer med täcken, och har kommit fram till att det som har värmt honom bäst är ett fleecetäcke under stalltäcket (300gram) och sedan något utetäcke (vattentätt) ovanpå. Alternativt fleecetäcke undet tjockt utetäcke. Upplever att stalltäcke OCH tjockt utetäcke inte värmer destomer? Alltså det blir inte "dubbelt" så varmt. Visst finns det någon forskning på det här (det brukar vara någon här på buke som har koll på detta).
 
Senast ändrad:
Sv: tips på riktigt tjocka täcken

Vad ologiskt. Fleece är ju det som visats ha väldigt lite isoleringsförmåga jmf med andra fodrade täckes material. Det skapar väldigt låg luftspalt, och detta parat med själva materialet, erbjuder inte särkilt mycket isoleringsförmåga alls i jmf med tex thermo material, vilket är det som isolerar absolut bäst, just för att det erbjuder luft spalt, vilket är det som avgör hur isolerade det är.

ang. din forskningsfråga: ja det finns studier på detta med dubbla täcken och det är precis som du upplever det att dubbla täcken inte erbjuder dubbel isoleringsförmåga, återigen, just pga att luften trycks ihop av dubbla täcken. Ett tjockare, ensamt täcke, isolerar bättre än dubbla, i det avseendet.
 
Sv: tips på riktigt tjocka täcken

Men det är provat, i samma grader (ca såklart), hästen har varit ute lika länge under samma förhållanden, med fleecetäcke underst så är han varm och lugn. Med bara stalltäcke under utetäcket så skakar han, springer och är halvt hysterisk och ska in.

Och angående "forskningsfrågan", då är det alltså så, då har jag inte inbillat mig.
 
Senast ändrad:
Sv: tips på riktigt tjocka täcken

Nej du har inte inbillat dig, långt därifrån.

de studier jag läst som forskat på effekten av dubbla täcken, har rentav figurerat med en siffra på att dubbla täcken endast erbjuder ca 20% extra isolering. Mer är det inte. så återigen: det är bättre effekt med ett enda, isåfall tjockare täcke, än lager på lager. Eftersom detta parat med andra negativa effekter på hästen som resultat av lager på lager täcken spelar roll, så är ett tjockare, bättre isolerat täcke att föredra om hästen fryser.
ju fler lager, desto mer rörelsehämmande och störande för hästen, rent fysiologiskt. Kan ge muskel spänningar, låsta rörelser, samt inte desto minst, skav.
 
Sv: tips på riktigt tjocka täcken

Jag upplever samma sak som dig, ett fleecetäcke längst in hjälper mer än tex ett extra 100g thermotäcke. Jag är rätt säker på att det beror på att det inte kan blåsa/dra in under ett fleecetäcke på samma sätt som det kan göra under ett thermotäcke eftersom det ligger tät mot hästen. Som ett underställ ungefär. :) Ett ylletäcke är säkert ännu bättre men större skavrisk om hästen är klippt eftersom materialet är grövre.

Moa, det finns knapt tjockare täcken än 400 g.... Shires har haft 500 g stall och HW 550 tror jag men vet ej om dessa finns kvar?
Jag skulle haft något av HWs underblankets under utetäcket om jag vore dig. :)
 
Sv: tips på riktigt tjocka täcken

Jag vet inte om mitt svar hjälper dig men Rambo Jumbo har 550 g fyllning. Ett regntäcke ovanpå det borde kunna funka. Tyvärr är det med halvhals.

Hööks har både stall och utegångstäcke med 400 g dock är utetäcket med helhals. Weather beeta har stalltäcken med 420 g. Shires Stormcheeta Combo har 400 g foder men har helhals. Event Basic har ett utetäcke i 400 g dock med helhals samt ett stalltäcke i 400g. Även Börjes har ett stalltäcke i 400 g samt ett utetäcke med 400 4 foder och vanliga halsskärningar på båda. JHL har stalltäcken med 400 g, helhals. Även Jacson har stalltäcken med 400 g foder.

Något utetäcke med 500 g foder känner jag tyvärr inte till.

Om du kan tänka dig stalltäcke + regntäcke borde väl Rambo Duo funka lika bra? Eller varför gör det inte det?
 
Sv: tips på riktigt tjocka täcken

Jumbo har jag kollat på och även ögervägt att sy om (han får skav skitlätt och halvhals funkar inte för hans exteriör)
400g har jag redan flera, även HW liners.

Största anledningen är att som Mackan säger så ger lager inte så mycket extra värme och eftersom han både får lätt skav och behöver extra värme så räcker det då inte har jag märkt. Dessutom blir ju skavrisen större med lager.
Förstår inte varför det inte kan finnas iallfall några riktigt tjocka för dom som behöver det, jag gillar egentligne inte alls att täcka men har insett att hästen verkligen behöver det. (jag är isis person i grunden och även förra vintern haft en liten arab som gick som mest med 200g trots hemsk vinter så jag gillar verkligen inte att täcka massor, men alla är ju individer och denna är väldigt annorlunda från dom jag haft innan)

Elaine: Ja HW har men tyvärr bara med halvhals, Shires ka jag kolla upp! Tack!
liners funkar inte så bra för min häst, se svar till Jate Volim ovan.

Feel: fleece är helt uteslutet, han får enormt skav av det tyvärr :( Och tror inte det skulle vara nog, ull är ju bra men där finns ju också skavrisk rejält om man har det mer än här och där lite nu och då. Och vintern är ju tyvärr lång...tack för försök dock! :)
 
Sv: tips på riktigt tjocka täcken

Han får skav av allt annat än nylon :( Ull går enstaka gånger sådär, men inte flera dagar i rad tyvärr, annars gillar jag ull väldigt mycket men proade förra vintern och fick hemkt skav.
 
Sv: tips på riktigt tjocka täcken

har inga som helst tvivel på att det finns ylle me nylonförstärkning i ex bogen? för han får väl inte skav över hela kroppen?
alt. fleece eller något liknande närmast. teddy? om den är SÅ frusen kommer inte nylon + nylon + nylon hjälpa.
 
Sv: tips på riktigt tjocka täcken

Jo dom har jag hört om, men inte kunnat hitta att köpa tyvärr :( Det enda granngården som finns här hade inga Domani i år konstigt nog, ringde dom och frågade men nepp det kommer dom inte ha sa dom. kankse kan hitta ett beg. iof...får väl se.

KL
Breccia: Hmmm ja det kanske det finns...inga tips på märken som har det?
Fleece går absolut inte, skav snabbt :(
Han får dock skav på höfterna och manken också, förutom på bogen.
Han lyckades tom. få skav på benen från att sova förra året trots bra kavalité gummimatta och massor av strö. Han är lite hopplös haha, tur att jag älskar honom.
Han lyckades även få skav från stallbandage då med, nog att det blev sår på en natt ibland :( (han stod på boxvila och fanns lymfangit på gång ett tag så var ju illa tvungen att linda, och jag lindar bra, hade massa olika paddar att prova med och även Klinik lindning med bommulls ark närmast men ändå så fick han skav...)

Jag har allvarligt aldrig träffat en häst som är så..."stockholmshäst" som honom haha, som sagt tur att jag älskar honom för annars hade jag nog inte orkat med alla special saker som är jämt. MEN, det positiva är ju att man lär sig massor i jakt på lösningar :) och om jag nånsin har en sån här häst igen eller jobbar med en så är jag lite mer beredd på att fixa saker då.

Hmm...kanske galen idé men kan man ha ulltäcke över ett tunnare nylon stalltäcke? Typ en HW liner eller nåt under och sen ull över...det borde ju bli hyfsat varmt faktiskt men ändå inte skava så dant kanske...
 
Sv: tips på riktigt tjocka täcken

asså jag misstror dig INTE, jag hade en (sthlms :D)häst som fick skav av täckesKANTERNA!
om du har ett tunnt täcke (oavsett vad för sort tkr jag, jag hade bomullstäcke som "skavskydd" förrut) som ligger bra närmast hästen borde det väl gå? däremot känns det som om det "måste" vara ofodrat på något höger, alt något svettäckesaktigt som passar?

har du provat lapeltäcke på honom? det är en annan typ av fleece, den är dubbelsidig och jag använder det på vintern som svett/transport/åka bort täcke. det har iofs inte super bra "kapacitet" att ligga som ett stalltäcke men VARMT är det! och ligger säkert mycket bättre under något annat.

jag har ett ylle+nylon täcke som jag ska försöka fota åt dig kom jag på nu... det är märkeslöst och svingammalt, jag har tagit det när nån kastat o rensat. det är grymt!

det bästa vore ju om du kunde ha något + ylle + utetäcke.
 
Sv: tips på riktigt tjocka täcken

Jag vet hur det är med skavhästar;) Min ena får skav bara man tittar på honom..

Vad synd att Domani täcket inte går att hitta, köpte mitt när GG reade ut o har inte sett dom sen dess. Men du kan inte ha en stor ullfilt, typ golden stripe, under då? Om den är tillräckligt stor kan man ju vika bak den över halsen, så kanske den sitter kvar;) Annars får du kanske haka på trenden med ett duntäcke under:D
 
Sv: tips på riktigt tjocka täcken

Ja jag trodde dom fortfarande sålde Domani's tjocka, dom var ju i mode så att säga men hittar ingenstansn på nätet heller :(

Och idag var det -10, solsken och jättefint (fast kallt såkalrt men ändå) ingen blåst, pålle stod och åt grovfoder i solen med dubbla täcken (400g stalltäcke och 300g utetäcke med hals) och ändå när jag kände på honom när han kom in så var han sval, gränsfall kall :(
Så ni kan ju tänka er vad kall han blir om det är lite blåst/ ingen sol/ kallare. SUCK.
Det lutar starkt mot IKEA haha, det lär ju vara billigare också.

Tveksamt att filtar etc. sitter kvar, han har en fd. hingst som lekkompis och dom busar ganksa bra ;) (vilket ju är jättekul och bra men inte så bra för filtar etc. haha)

Ska prova en glans sak för hästar som lätt får skav, Silverado Hair Moisturiser som jag fått rekommenderad av en som stylar hsätar som jobb och dessutom har en superskav känslig häst som det tydligen funkar på. Får väl se hur det blir med det...om det är nåt bra så ger jag rapport haha
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: tips på riktigt tjocka täcken

JN täcken? Väldgit nätta i formen och vintertäcket jag har (vet inte fyllning, finns på Lillhästen i Stavs hemsida) håller min otroligt frusna häst varm. Hon är helt varm på kroppen under täcket. Hon har i princip ingen vinterpäls alls. Fodret är blankt o lämnar pälsen skinande och utan skav.Regntäcket i samma märke kan sättas ovanå¨för extra vindskydd- Har en cooler också i samma. Underbar kvalitet, men fleecfodrad så det är väl tyvärr inget alternativ för dig.
 
Sv: tips på riktigt tjocka täcken

Fråga på Granngården ifall de kan få tag i Domanis 600g? Alternativet är ju att tala med sömmerska eller kanske sadelmakare och specialtillverka ;)

Tänk vad underbart att kunna bestämma allting själv såväl yttermaterial, sömmar, bukgjordar och bensnören, knäppningen framtill, tjocklek och typ av foder och innerfodrets material! Men det kanske kostar lite... I gengäld brukar sådant som sys upp efter hästen ha en oslagbar både passform och hållbarhet så det kanske lönar sig i längden.

Mvh JV
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 032
Senast: MiniLi
·
Utrustning Måste köpa ett nytt Rambo summer series i större storlek. Hästen Har ett 145 idag där nästan halva rumpan sticker ut 😆 Jag har bytt ut...
Svar
15
· Visningar
1 357
Senast: Lollitza
·
Utrustning Jag ska snart köpa en häst och har lite frågor om täcken som jag skulle bli superglad om någon svarade på :) 1. Vilket märke på täcken...
2
Svar
35
· Visningar
4 927
Senast: Mia_R
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp