Tips på ridövningar?

E

EmmaKarl

Jag har precis fått jobb på en liten hästgård här i nordnorge och är helnöjd! Nu har jag fått i uppgift att träna deras hästar och ponnys men känner mig väldigt ringrostig.

Kan börja med att förklara min riderfarenhet: Jag har egentligen ridit sedan barnsben och känner mig nu väldigt säker på hästryggen. Tyvärr har jag inte så mycket "skolning" i grunden. Det har varit uteritter på busiga ponnys, jobbat som skötare på travet, hjälp småbarn på sommarridläger osv... Men jag slutade på ridskolan som 11-åring och det är drygt 10 år sedan. Nu under hösten tog jag dressyrlektioner hemma i Sverige, lärde mig massor då jag tog privatlektioner men det var ju bara en termin. Hästarna där var till på köpet väldigt välskolade.

På mitt nya jobb har vi främst nordlandshästar (egentligen små ponnyer, men viktbärande) och dölehästar. Ägaren till stallet rider inte själv längre pga ålder och vill gärna ha någon som tränar hästar lite. När jag inte rider så används hästarna i ridskoleverksamhet och på sommaren turridning. Det är främst barn på ridskolan och dom vill gärna tävla lite med hästarna i hoppning och dressyr.

Har ni tips på ridövningar? Jag försöker febrilt komma på övningar från min gamla ridskola och från privatlektionerna i höstas men det var länge sedan jag var tvungen att "tänka själv" eller hur man ska uttrycka det, har vant mig vid en instruktör som leder :P

Behöver både lite övningar till mig själv för att träna hästarna utanför ridskoleverksamheten men gärna också lite övningar man kan visa barnen.

Alla tips tas tacksamt emot! :)

Sv: Tips på ridövningar?

Ska försöka förklara en övning som jag kommer ihåg från ridskolan, jag tycker den är jättebra!

Du kommer i höger varv.
Tänk dig ridvägen " vänd rätt upp", dvs du vänder i mitten av kortsidan för att rida över banan på medellinjen. När du vänt rätt upp lägger du efter några meter en volt till höger i kort trav. Ett varv på den volten, och sedan tillbaka på medellinjen i skritt när du träder på den igen.
VOLT 1

Efter yttligare några meter på medellinjen(efter volt nr 1 åt höger) lägger du en volt åt vänster i kort trav. Samma sak här, ett varv och sedan tillbaka på medellinjen i skritt.
VOLT 2

Ännu en gång efter ågra meter lägger du yttligare en volt åt höger, samma sak igen, kort trav 1 varv och sedan skritt när du går på medellinjen igen.
VOLT 3

När du gjort volt nr tre( den här gången åt höger) tar du vänster varv när du är framme vid nästa kortsida, när du alltså ridit över hela banan på medellinjen.
I hörnet fattar du vänster galopp, och galopperar till nästa hörn, gör en avsaktning från galopp --> skritt, eller galopp --> trav beroende på nivån på eran "kunskap".

När du kommit till mitten av kortsidan igen, gör du samma sak, fast byter "plats" på allt. Dvs, du lägger VOLT 1 åt vänster den här gången, VOLT 2 åt höger, VOLT 3 åt vänster och tar höger varv, höger galopp när du lagt VOLT 3.

Antalet meter och storlek på volterna får du anpassa efter din ridbana. Men tanken är att det ska få plats tre volter, jämt fördelade.

Jag tycker den är ganska bra att värma upp med, för att få hästen mjuk( volterna, ställningen), för att få hästen lite alert( temoväxlingar, gångartsväxlingar), för att får lite variation så att man inte harvar omkring på samma tråkiga volt hela tiden. Övningen har olika saker som händer hela tiden, vilket förhindrar att det blir tråkigt.

För att avancera kan du flytta bakdelen på volter mm.

Sv: Tips på ridövningar?

:bow: fiffig ridövning! brukar rida ngt liknande för att mjuka upp hästen och få henne att lyssna, dock så är det bara 3 bågar serpentin med halt över medellinjen och galopp på långsidan.

ska testa din övning nästa gång jag är i ridhuset^_^verkar bättre än min.

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 993
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat

Omröstningar