Tips på rengöring av varigt sår.

Sv: Tips på rengöring av varigt sår.

Man kan dra ut var med vitkål! Använd gärna ekologisk o skär bort den grova strängen i mitten på bladet. Jag har lärt mej att man ska lägga "insidan" av bladet inåt. Sen lindar man och byter efter ca 1/2 dygn. Det kan ta ett par dygn men är suveränt på just var. Se bara till att ingen kål sticker utanför bandaget. Jag gjorde det misstaget en gång och den hästen trodde sen att alla bandage innehöll godsaker...

*kl*

Ang att dra ur var, vanliga groblad funkar! Bölder och varande sår kan man lägga hela blad på och linda om.

I förrgår hade det blivit en skorpa och då fick hon gå utan men vad händer om det kommer smuts där??

Ska jag nu låta det vara helt eller ska jag fortsätta tvätta med grönsåpa?

svullnaden har gått ner och hon kan trava på fint.

Har svullnaden lagt sig och ingen feber så skulle jag själv låta det vara eftersom du nu fått skorpa på det ?

Sen är ju frågan om det kan ha läkt inifrån så det inte bara bildats en skorpa , då måste du hålla såret öppet så det läks inifrån .

Det är jättesvårt att råda på nätet ,men ibland ska man heller inte rota mer i sår som ser frächa ut så det kommer in skit nu igen istället .

Det är bara du som vet hur det ser ut och tar beslut därefter och tar till dig de råd du anser är bäst som ser såret ;)

Mia

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
483
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 627
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka