Tips på rengöring av varigt sår.

Sv: Tips på rengöring av varigt sår.

Hur läser du om du får det till att jag rekommenderade outspädd jodopax? När jag skriver att det väl inte har NÅGOT användningsområde?!

Sår läker bättre i en fuktig miljö, många moderna sårbehandlingsprodukter har till viss del en antibakteriell funktion. Rengöringen av såret har till uppgift att avlägsna ovälkomna mikrober och sen skyddas såret med lämpligt skydd. Vad man har för produkter beror på hur såret ser ut.

Jag hänvisar än en gång till Olle Frykmans artikel i Doggy Rapport nr 1 2010.

Håller absolut med .

Använder själv 3% väteperoxcid 20 ml utblandat med 80 -100 ml koksaltvatten och kan skölja ur ett sår som har mycket gucka mucka sår och sen lägga ett ordentligt bandage och låta det vara .

Och en libresse går lika bra att att lägga mot såret det fastnar inte heller .;)

Mia

Även väteperoxid har en hämmande effekt på sårläkningen. Det viktigaste är den mekaniska rengöringen, alltså att man spolar bort smutsen.

*kl*

Spola rent med koksaltlösning - få bort så mycket gegg du kan - torka med en steril kompress.
Sen lägg på en rejäl klick aloe vera (emins billiga duger alldeles utmärkt) så att sår och sårkanter täcks. Linda om, om det sitter till så att det går - de första dagarna åtminstone. Tvätta och lägg på ny aloe en gång varje dag - om det inte behövs oftare pga smuts etc.

Aloen hjälper sårläkningen och håller såret fuktigt.

Även väteperoxid har en hämmande effekt på sårläkningen. Det viktigaste är den mekaniska rengöringen, alltså att man spolar bort smutsen.

Stämmer men är det en djup infektion tex ett sticksår eller en böld och det sitter hårdare var inne i såret och som inte löser av koksalt så kan man först fräsa bort den döda vävnaden och varet med 3% väteperoxidlösning och sen spola efter med koksalt. Kan man använda 3% väte för infekterade nageltrång på människa så tror jag inte att det skulle funka sämre på häst.
Men det är ju givetvis endast på svårrengjorda sår som är infekterade.

Hej,

Något som funkar när inget annat hjälper är honung (vanlig som du kan köpa i vilken mataffär som helst). Fick tips från veterinär (detta är dock inte konventionellt) att lägga på en rejäl klick och sedan kompress ovanpå. Sockret dödar bakterierna genom att de äter ihäl sig, de kan inte leva i en sån söt miljö.

Låt honungen ligga på i ett par dagar innan du byter kompress så att du inte är där och stör processen.

Det är mitt bästa tips, funkar kanon. Veterinär har även berättat för mig att på klinik så använder de bara vatten för rengöring av sår då vi har så bra kranvatten i Sverige, sedan burkar de lägga på en ren kompress om såret är djupt eller sätter på svårläkt ställe, men det är oftast vi hästägare som håller på med jodopax, sårlösningar m.m. Blåspray m.m. är bra när hästarna ska gå bete m.m. men annars bara vatten har jag fått instruktion från vet då min häst fick ett snyggt fint sår som var svårläkt på ena frambenet.

Lycka till!

Det här är ett jättebra tips!
I England används faktiskt honung på sjukhusen, framförallt används det på brännskador.

Ljummet såpvatten tycker jag är bäst. Spelar ingen roll om det är gul eller grön såpa för det är samma sak (bara färgen). Det bästa är sedan att låta såret vara utan bandage om det går.
En tjej i vårt stall vars häst skadade sig illa använde efter rengöring av såret en spray som innehöll aloe vera. (Forever living product, Veterinary formula tror jag att det var) Såret läkte jättefint! Och det var ett stort fult sår men det knappt något ärr.

Lycka till!

Stämmer men är det en djup infektion tex ett sticksår eller en böld och det sitter hårdare var inne i såret och som inte löser av koksalt så kan man först fräsa bort den döda vävnaden och varet med 3% väteperoxidlösning och sen spola efter med koksalt. Kan man använda 3% väte för infekterade nageltrång på människa så tror jag inte att det skulle funka sämre på häst.
Men det är ju givetvis endast på svårrengjorda sår som är infekterade.

Det där är än en gång gammal metod av sårvård. Jag har spolat ut kattbölder med väteperoxid många gånger förr om åren. Idag används enbart koksalt och det funkar lika bra om inte bättre. Väteperoxiden hämmar sårläkningen.

kl

Angående om sår ska vara fuktiga eller torra har vi precis läst om det i skolan. Citerar från boken "Förutsättning för en god sårläkning är en fuktig och sur miljö. Det hindrar bakterietillväxt och minskar syrgashalten i såret, vilket påskyndar nybildningen av kapillärer".

Har innan lärt mej att sår ska vara torra, men vi hade en läkare som föreläste för oss och förklarade väldigt logiskt varför det ska vara fuktigt. Kommer dock inte ihåg vad han sa:crazy:, bara att det blev en aha-upplevelse.

Jodopax har jag inte använt på sår på bra länge, var säkert 7 år sen min vet sa åt mej att låta det användas till att göra rent stallet i stället för sår. Vi använder koksalt i stället :)

Jag var försökskanin på Akkis när man provade en ny kompress som skulle hålla såret/ avbiten tumme fuktigt i flera dagar och skulle absolut inte bytas tidigare.:eek:. Jag var ju av den tron att det skulle vara torrt och bytas varje dag. Det läkte mycket snabbare än vad dom trodde t.o.m.
Då rengjorde jag bara i kranvatten.

Är det ingen som använder klorhexidin? Eftersom såret är varigt är det ju bakterier inblandade och då kan det behövas antibiotika för att få bukt med infektionen.

Iaf var vet ute hos oss i tisdags eftersom pålle fått en varig och svullen svanstipp som jag inte lyckas få bukt med själv. Hon rekommenderade ett klorhexidinschampo att tvätta med varje dag och så fick vi lite pencillinsalva att smörja på tre gånger per dag. Inget bandage och desinficering av täcke osv för att minska risken att bakterierna hittar tillbaka.

Jag ska komma ihåg ditt tips, funkar inte den här behandlingen som vet föreslog så ska jag definitivt prova! :bow:

En medryttares mamma ringde igår eftermiddag och då stod hon på tre ben igen. Jag åkte dit och hon kunde inte ställa ner benet alls. Ringde vet. som kom ut direkt och gav henne två sprutor (vet inte vad) och hon är bättre idag. Han var även här idag och gav samma sprutor igen och fr.o.m i morgon ska jag ge någon sorts pasta i spruta (genom munnen då) i en vecka. Men han sa även att hon kommer bli helt frisk det är bara en jävlig infektion.

Men han säger att jag ska använda jodopax enligt anvisning på flaskan och sedan linda så det inte kommer in smuts..

åååh. Vad ska jag göra?? Vill bara att hon blir frisk.
Eftersom ni och vet. inte har samma åsikt gällande jodopax.

Jag är bara en åsikt på nätet, och man ska alltid lyssna på veterinären framför
en åsikt på nätet.

MEN:
Din veterinär har förlegad kunskap, och du skall INTE använda Jodopax...
(Förutom till rengöring av döda ting, DET är den jättebra för)

Jag tvättar alla sår med koksaltlösning och väteperoxid.
Socatyl kan vara bra att använda då det hjälper till att torka upp blöta sår. Åandra sidan är det bra att det är lite blött så att skiten "rinner ut". Om det är torrt och fint ihagen och hästen har en ren stallmiljö så skulle jag låta såret vara utan bandage..

Jag kan absolut rekommendera aloe vera gel. Läker snabbt och håller bakterier borta, samtidigt som såret hålls fuktigt. Skulle inte använda jodopax då det dödar alla bakterier, även de som behövs. Jag brukar tvätta med grönsåpa också, har bara positiva erfarenheter av det.

Men honung på sår kan väl knappast fungera nu när det surrar av insekter överallt? Häststackaren lär ju bli anfallen av alla flygfäna som sedan kalasar i såret. På vintern är jag helt med i tankegångarna men inte nu.

KL
ang. jodopax diskussionen så brukar man resonera som så att jodopax är ett alternativ om såret är infekterat. då finns det liksom inga läkande vävnad som förstörs utan först måste såret desificeras, så förstör man ngn vävnad är det sak samma, för såret läker ändå inte om det är infekterat.
därav rådet TS fått från sin veterinär antar jag.

TS: Jag hade lyssnat på veterinären och hade lagt ett sorbac omslag som bandage för att dra ut infektionen första dagarna.

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
483
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 627
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka