Tips på prisvärd sele till shettis?

Anna_

Trådstartare
Nu kryper jag in i biktbåset och erkänner: Jag har en "skitsele" till min shettis :o

Den ska bytas ut och jag vill ha tips på prisvärd komplett sele med baksele, rejäla däcklar osv som vi kan ha att köra rockard med. Eventuellt någon fyrhjulig vagn så småningom. Vad skulle ni köpa för något och var?

Jag tittade på Equilex nu och där finns ju några olika till överkomliga priser, är dessa något ni kan rekommendera eller ska jag leta nån annanstans?

Hur många tusenlappar är rimligt att handla för? Vi ska bara nöjesköra på grusvägar här hemma, inte tävla.

Sv: Tips på prisvärd sele till shettis?

Jag har haft Pfiff Standard selen som säljs hos Equilex, var mycket nöjd med den, men sålde slutligen då jag helt enkelt hittade en sele av bättre kvalité billigt via annons.
Men kör på Pfiffen!

Tackar, det låter ju bra om den är användbar! Du tycker att det är bra däckel då, och tillräckligt bred brösta? Vad skiljer Standard från Hobby som har nästan samma pris och "hur mycket bättre" är Vario?

Hur ska skakeln se ut för att passa de här selarna? Just nu är det en sån där liten ögla längst fram som man kan trä skakelrem genom, men det går ju att bygga om.

Är det en webbsida du hittat dessa selar på? kollar lite sjäälv nämligen.

Senast ändrad:

Tack för länken, vad många fina vagnar de hade :d

Men av de billigare selarna så var det Pfiff som dök upp igen. Det kanske får bli någon sån, om ingen har något negativt att säga om dem? Men vilken ska man välja?

Svängel tänkte jag svetsa ihop själv.

Var det någon speciell sele du tänkte på hos Bole? Jag hittar bara en bröstsele som liknar den jag redan har, och en loksele med liten däckel och utan baksele...

Tackar, det låter ju bra om den är användbar! Du tycker att det är bra däckel då, och tillräckligt bred brösta? Vad skiljer Standard från Hobby som har nästan samma pris och "hur mycket bättre" är Vario?

Hur ska skakeln se ut för att passa de här selarna? Just nu är det en sån där liten ögla längst fram som man kan trä skakelrem genom, men det går ju att bygga om.

Jadå, selen sitter jättebra på shetlandsponny! Kanske inte för större hästar, men perfekt för shettisar. Bröstan är mjuk och bra också.

Jag kan inte svara på vad som skiljer säljaren åt då jag ej vet vilka de andra selarna är. Det är bättre du kontaktar återförsäljaren istället.

Det bästa är om du kan ta bort öglan och istället böja skakeln lite lätt utåt. Så riskerar du inte att skakeln glider ur.

Det låter bra det där, det får nog bli en sån :)

Jag har googlat lite och det verkar mest vara utformningen på huvudlaget och färgen på tömmarna som skiljer mellan Standard och Hobby... Och jag har ju lärt mig här att det är viktigt med bruna tömmar :smirk:

Shettisshoppen er vel det samme som stuteri Jäboruder?
Se på www.jaboruder.se i så fall, der er det litegrann utstyr til shetlandsponnier.
Jeg har en sele som opprinnelig kommer derfra, og den har jeg fått skryt (berôm) for av en tidligere konkurransekusk.
Den har draglinor og baksele og brune tømmer, samt hodelag med skylapper.
Her er et foto av min ponni med selen:
463085885_ef2279436c.jpg

Håper dere forstår min lette blanding av norsk og svensk...

Hilsen Nina i Norge

Ja dom har jätte fina selar till ett bra pris, väl värt att kolla upp :) Där finns även vagnar, giggar och rockards till salu med jämna mellanrum.

Nu har jag fått hem ponnyns nya sele, det blev en Pfiff Standard :)

Lite klen baksele, men annars tycker jag att det verkar vara en fin sele i bra läder. Och oh så proffsiga vi kände oss med de bruna tömmarna :rofl: Tyvärr är den gränsfall till för liten på min maxade shettis men förhoppningsvis sitter den bättre när vi tränat bort magen :smirk:

Idag har vi bara tömkört, men husse håller på att bygga om vagnen så kanske kan det bli en riktig provtur imorgon!

Kan du inte sätta in en bild i morgon :) hade velat se Piffifen i Action! :p

Mvh
Eran Emma

Ska försöka få med mig kameran ut nån dag!

Men det är väldigt lik den som ninahaag la in i den här tråden, det måste nästan vara samma. Och Fjunet har nog lagt ut bilder i nån tråd.

Stämmer, jag har visat bilder tidigare. Kan visa några igen.

17.jpg

IMAG0535.jpg

baksele.jpg

Masse3.jpg

Masse5.jpg

Gisses vad fin Shettis! Ingick det tränset i Standarden?

Åh jag blir så frestad att köpa det settet :p Tror det skulle funka om jag köpte en shettis storlek sedan så gör jag ett hål större på gjorden ^^, Åhh det är så svårtt:rofl: ! Eller så använder jag min egna gjord och kör med resten piffifen!,
Nä! jag kan inte bestämma mig! :smirk:

Mvh
Eran Emma

Liknande trådar

Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 925
Senast: kolblakkur
·
Körning Har nu skaffat en shettis till min 3½ åriga dotter, och jag tänkte hjälpa till att motionera honom genom att köra honom:) Har tidigare i...
Svar
2
· Visningar
1 419
Senast: Bubbaz
·
Körning Hej! Igår köpte jag en liten rockard och sele till min shettis. Jag har kört en del när jag var yngre och till min förra shettis (som...
Svar
7
· Visningar
1 956
Senast: Ulrika C
·
Körning Nej nu får det vara nog nu ska jag ta tag i detta. ska skaffa en vagn och en sele som passar som handsken till min minishettis hingst...
2
Svar
32
· Visningar
11 153
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar