Tips på ponnyhingst till mitt arabsto

Ela

Trådstartare
Vi funderar seriöst på att betäcka vårat arabsto med en ponny i år. Vi hoppas få fram en trevlig ridponny helst D.

Stoet är drygt 150 cm, på mammans sida har hon mest hästar runt 150 cm men på pappans sida finns större hästar upp till 160.

Skulle helst vilja betäcka med en Welsh av någon sektion men vilken?

Nån som har ett konkret tips på en hingst som kan passa i mina trakter, bor i södra värmland.

Tror ni WM hingstar tar emot ston som är såpass mycket större? Och va tror ni jag kan förvänta mig att få för storlek? (vet att det alltid är en chansning men på ett ungefär)

Här är några bilder på stoet, hade tyvärr inte så många att välja på i datorn.

DSC_0218.jpg-for-web-normal.jpg

2.jpg-for-web-normal-1238487914.jpg

Sv: Tips på ponnyhingst till mitt arabsto

Nu är jag inte någon expert på vilka ponny hingstar det finns till avel. Men det bör ju passa med en stor c-ponny eller liten D för att få fram en passande ponny. Ditt sto är ju inte så stort så längre ner i mankhöjd bör du nog inte gå.
Varför just welsh?

Det behöver inte vara en welsh, men jag tror de raserna kompletterar varandra bra. Öppen för fler förslag. :laugh:

Det behöver inte vara en welsh, men jag tror de raserna kompletterar varandra bra. Öppen för fler förslag. :laugh:
Mitt arabsto e Rycerz-Alcasar har haft föl med egen ridponnyhingst 144cm hög och det fölet blev D-ponny, med Welsh Cob hingsten Leyeswick Dai (146cm??) fick hon ett stoföl som blev ca 155cm hög, fölet 08 efter sec C hingsten Pentyparc Shonnyn Ru kommer troligen att bli stor C eller liten D-ponny. Den bästa kombinationen det stoet har haft är fölet f 08 e sec C hingst. Jag kommer att betäcka arabstoet i år igen med *Shonnyn* då jag var så nöjd med förra föletmed honom.Jag tycker att arabX welsh sec C verkar vara en mkt trevlig kombination.

Hej igen!
Vad har du för plan för det kommande fölet. Det kan ju hjälpa oss om vi vet det när vi ger dig tips och råd ang hingstvalet.

En bra allround ponny. Gärna med bra gångarter och hoppteknik.

Då skulle jag betäcka med Veronas Gerswin eller hans son som blev godkänd i år, Gasque. Han är c-ponny o fick 99910 på hoppningen. Högst hittills av rp hingstarna.
Står på brantshammar i år för naturlig betäckning.
Härlig liten ponny. Gerswin har lämnat ett härligt barntemperament på sina avkommor.
Hur gick det för er på 3 års testet i år? Så nyfiken... pm:a gärna om du inte vill ta det öppet.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 950
Avel Funderar på att ev betäcka mitt arabsto nästa säsong. Hon har tidigare varit verksam inom arabaveln innan jag köpte henne. Jag är nu ute...
Svar
7
· Visningar
1 806
Senast: dobbis
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 783
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 424
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka