Tips på övningar för bakskygghet.

mul

Trådstartare
Skriv gärna ner era bästa tips för träning av bakskygghet. Min "lilla" numera 3åring är jätterädd om rumpa, has och skenben.. Jag håller på för fullt för att få henne att acceptera grejjer där utan att bli rädd. Alla tips är välkomna!!:)

Sv: Tips på övningar för bakskygghet.

Har du prövat NH?? Parelli NH har en bra grundövning "the friendly game" som i korthet handlar om tryggheten. Kolla den här länken alt googla "the seven games" för mer tips.

Lycka till!!!

Jag har samma problem. Problemen grundar sig anatgligen i att min har blivit våldförd på av de andra hingstarna i lösdriften. Har haft honom i ett år och det har inte försvunnit än..jag tänkte ha honom som körponny men har nu ridit in honom istället. Jag ska kika på Parelli, men vill gärna ha andra konkreta tips, min hjärna är uttömd nu!

De konkreta tips jag fått hittills genom en bekant är en tom dunk i ett rep. Gå med hästen och ha dunken släpande bakom. Sen börja svänga så dom går på repet, troligtvis kommer dom att trassla in sig med. Funkar tydligen. Vi har hittills bara gått med dunken och den var äcklig.. Jag drar och rycker i repet så att dunken flyttar sig med, framåt och i sidled osv. Det går bra med en skramlig hink elelr nåt som låter mycket..

Det andra är draglinor fastsatta som dom ska, men uppknutna i ryggstycket så att dom hänger ner och inte släpar efter. Man släpper efter och har draglinorna där dom ska vara allt eftersom.

Rep, fastknutna i dragringarna och "upphängda" i rep eller snören i svanskappa/baksele, så att det nedre repet hänger utmed hasor/skenben, så det går emot benen när dom rör sig.

Tunna svarta vattenledningar i plast, fastsatta som skaklar, dom går sönder om det går för vilt till.

Jag går med dunk, grimma och grimskaft och har jag sele på så har jag repen mot haserna, Eller rättare sagt två grimskaft, hopknutna bakom hästen och ändarna fastknutna i svanskappan. Och hästen är osäker, men accepterar det..

Vad har du gjort med din annars för att träna bakskyggheten?

:laugh:Bästa vägen till hästen hjärna går genom magen!:idea: nä inte riktigt men när jag har problem med bakskygga inkörningar har jag en pulka i ett längre rep . den fyller jag med något fruktansvärd gott kross och musli äpplen mm . hästen får tid att inse vad som är i smaka lite & undersöka pulkan när den rör sig lite framför nosen. sen tar vi en lång promenad pulkan åker med lååååångt bak. med jämna mellan rum stannar vi för en smak paus när polletten trillar ner att pulkan är ganska härlig kortar jag in repet en smula inte över skräck gränsen men nära och så går vi. om allt går bra så har vi pulkan bredvid oss och bakom när vi kommer tillbaka efter nån timme. men ibland kan det ta fler ggr beroende på hur polletten trillar. en annan övning om ni har ensilage är att ta en väldoftande plast rulle knyta ihop den till en boll och dra den i rep. detta uppfattas mer hotande av hästen än pulk träningen så ha tålamod . läste om dunken den är inte dålig men jag skulle ha fyllt den med sand för att lugn rörelserna till en viss del. jag garanterar snyggare biceps för alla som tränar hästar mot bakskygghet!!!:banana:

ja du.. vad har jag gjort.
När han kom var jag ganska hård mot honom (då två år nyss fyllda i januari. ) att även om han är rädd så ska han stå still. Han var relativt ohanterad överlag så det var mycket hanteringsträning, bara att kunna gå i grimskaft var svårt för honom.
Jag tränade honom främst i att låta mig gå bakom honom medans han stod still, det tog ca 2-3 månader innan han slutade vända huvudet mot mig och istället väntade tills jag var tillbaka vid huvudet igen. Godis har jag aldrig kunnat använda då han vägrar äta när han är spänd och rädd.
Efter det har jag jobbat med tömkörningsgjorden, täckena, sadeln. Nu står han still helt lös medan jag selar på i tex ridhuset. Täcket tycker han är värst av allt. De krymper hela han ihop av rädsla och vill nästan lägga sig..men det är bättre än det var!

Nu rider jag honom, och har inga planer på att köra in honom, utan målet är att göra en barnponny av honom. nu när han står still även när han är rädd, så får han mycket massage vid svansroten så fort jag är bakom honom. Ibland slappnar han av så pass att han börjar tugga och gäspa, och då gråter jag nästan! Det har tagit ett år exakt.

I övrigt är han väldigt orädd, kan gå över presenningar, förbi flaxande fasaner när man rider honom och han löshoppar som en gud. Så kan jag bara jobba vidare så skulle det bli en kanonkörponny tror jag. Snygg är han med :) Jag tar gärna emot fler tips, pulkan var bra!

Ett tips jag kan ge är att när man kommit till att dra något och man är rädd att hästen ska trassla in sig om den blir rädd-kanske man är rädd för skador? Då kan man ta en rund stock, tex en telefonstolpe eller liknande med tyngd i. Spika fast en kraftig vattenslang som draglinor, gärna 3-5 meter långa. Då kan det bara inte hända något. Vi har haft en sån till halvblodet på tre och det känns så himla tryggt att inga känsliga halvblodsben kan trassla in sig o skada sig.

Jag har precis samma problem med min shettisvalack som jag haft i ett år nu. Det är nästan som att bakskyggheten blir värre och värre trots konstens och träningens alla regler. PYTTEsteg går det framåt dock, i form av att det tar inte lika lång tid numera innan paniken släpper och han slappnar av.

vad tror du det beror på?
jag tror ju att min blivit anfallen bakifrån av andra hingstar när han gick på lösdrift 1 år.

Det kan hända att det är av samma orsak. Min har gått i en blandad hingstflock i fyra år och varit låg i rang och lite av en hackekyckling. Det gick bra i början av hans "karriär" men så hände lite saker av otur och min oerfarenhet av bakskygghet att det bara har gått helt åt skogen och jag har insett att han kommer aldrig att bli en körhäst pga detta iallafall.

Lite bakgrund, (jag kopierar texten från en annan forumsajt om någon känner igen detta)

När han kom hit hade han som mest haft träns på sig ett par gånger och varit ute en gång på premiering som treåring, sen är han i stort sett ohanterad. Jag hade tänkt att Merlin skulle bli körhäst och gå i par med min gamla trygga och 100% säkra ponny Muller,

När Merlin kom till mig kunde man knappt lyfta hovarna, då slängde han sig i backen eller slog åt oss, men detta tränade vi bort, och så småningom var han så trygg att jag kunde låta barnen hantera honom.

Vi gick framåt med utbildningen, och rätt så snart kunde barnen sitta på hans rygg och ledas ut på skogspromenader, han kunde ha en komplett sele med draglinor, baksele och hela köret och han kunde dra ett par lätta stockar på fältet.

Men så efter lång tid när tömkörning och sele funkade kanon så lade jag på sadeln, och gissa om jag blev paff när det visade sig att han fick fullständigt panik då jag spände gjorden lite lätt, efter konstens alla regler och han hade haft den på sig utan gjord säkert 10 gånger med beröm.

Sen var det kört. Jag fick börja om på nivå noll igen med förtroendeövningar, barnen fick sluta hantera honom och rida gick absolut inte.

Sen hade vi en svår period efter midsommar då han blev allför hormonstinn och gick genom staket, över boxdörrar och skadade en annan ponny, då kastrerades han. Efter en vecka var han en cool och lugn valack.

Så har vi börjat om igen, och han har i höstas varit med och tittat på bland annat agilityhinder på tävling och skrittat runt en tömkörningsbana på tävling med beröm godkänt, men det har däremot varit svårt att få honom acceptera bakselen igen så den har vi slopat och jag tränar mycket beröring istället. Och det går LÅNGSAMT framåt.

Allt frid och fröjd så långt.

Tills för ett par veckor sedan, då han gick runt mig på volt i skritt, råkar vända åt fel håll, slår med bakbenet åt repet, trasslar in sig och sen bryter helvetet lös. Han rusar som en galning runt, runt, runt, slår och är fullständigt skräckslagen och han stannar först när han är så utmattad att han skakar och snubblar fram.

Nu är han återigen en liten vildhäst, som är svårfångad i hagen, kastar sig undan av rädsla när man ska klappa honom och klarar inte av repet mot kroppen.

Jag är så ledsen för hans skull, att han inte kan få något förtroende för mig (eller andra människor) trots att jag håller på så mycket. Kilovis med morötter har inte heller hjälpt, och han tar inte till sig att det är skönt med sällskap och att bli kliad utan han går hellre iväg.

Nu får jag börja om igen, och ska börja med de sju lekarna lite mer konstruktivt och planerat.

Är det någon som har idéer? Varit med om liknande?

Han går på lösdrift i en fin hage, har fri tillgång på hö, och har sällskap med min andra ponny och dom är jättefina kompisar.

Det första jag hade gjort var att ta in honom från lösdriften, in i spilta helst. Iom det som måste han hanteras, han får acceptera gränser iom spiltan och uppbundet. Är hästen tråkig att få tag på i hagen så skulle jag sluta med fri tillgång. Hästen måste komma in och äta. Kommer den inte så blir den hungrig. Iom att han blir tvungen att förlita sig på dig som den som matar, släpper in och ut så kommer den att lugna sig.

När han kan och fixar dom gränserna, så är det alltid lättare att ta hand om en bakskygg häst i spilta. Man går bakom, man kör med kärra, sopar, skottar osv.. Börja då att ta med dig läskiga saker in låt han lukta och vänja sig vid dom i sitt hem, där han inte kommer undan.. Av erfarenhet av min 3åring så vet jag att uppbundet är alltid bättre än fritt. Eftersom dom är rädda så flyr dom istället för att konfrontera det läskiga. Iom att dom flyr så stärks det läskiga med. Det gick så långt att jag inte fick tag på min heller. Ser hästen att vi som ägare/ledare inte är rädda så stärks deras tillit till oss och det läskiga med.

Jag hade planer att ta med min 3åring när jag kör den andra, men insåg att 3åringen är så pass stor och stark och blir hon rädd så kommer hon att ha sönder nåt. Är det en mindre häst så skulle jag göra det. (min 3åring är 160 och väger närmre 800kg.. Den andra är 160 med och väger iofs nämre 1100kg..)

Får dom gå med en lugn och vuxen häst så kan dom komma över mycket rädsla iom att dom ser att den andra inte bryr sig. Och bakskyggheten avtar när dom "måste" gå brevid när det skramlar och finns skaklar osv.

Vad som hänt just din är nog dels rädsla och otur att saker hänt..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Småbarn Vår lilla dotter på 2 år har väldigt mycket, väldigt tjockt och väldigt långt fint hår. I nacken har hon lockar. Hon har dock börjat...
2
Svar
35
· Visningar
2 240
Senast: gulakatten
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 600
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 133
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII