Sv: Tips på övningar för bakskygghet.
ja du.. vad har jag gjort.
När han kom var jag ganska hård mot honom (då två år nyss fyllda i januari. ) att även om han är rädd så ska han stå still. Han var relativt ohanterad överlag så det var mycket hanteringsträning, bara att kunna gå i grimskaft var svårt för honom.
Jag tränade honom främst i att låta mig gå bakom honom medans han stod still, det tog ca 2-3 månader innan han slutade vända huvudet mot mig och istället väntade tills jag var tillbaka vid huvudet igen. Godis har jag aldrig kunnat använda då han vägrar äta när han är spänd och rädd.
Efter det har jag jobbat med tömkörningsgjorden, täckena, sadeln. Nu står han still helt lös medan jag selar på i tex ridhuset. Täcket tycker han är värst av allt. De krymper hela han ihop av rädsla och vill nästan lägga sig..men det är bättre än det var!
Nu rider jag honom, och har inga planer på att köra in honom, utan målet är att göra en barnponny av honom. nu när han står still även när han är rädd, så får han mycket massage vid svansroten så fort jag är bakom honom. Ibland slappnar han av så pass att han börjar tugga och gäspa, och då gråter jag nästan! Det har tagit ett år exakt.
I övrigt är han väldigt orädd, kan gå över presenningar, förbi flaxande fasaner när man rider honom och han löshoppar som en gud. Så kan jag bara jobba vidare så skulle det bli en kanonkörponny tror jag. Snygg är han med
Jag tar gärna emot fler tips, pulkan var bra!
Ett tips jag kan ge är att när man kommit till att dra något och man är rädd att hästen ska trassla in sig om den blir rädd-kanske man är rädd för skador? Då kan man ta en rund stock, tex en telefonstolpe eller liknande med tyngd i. Spika fast en kraftig vattenslang som draglinor, gärna 3-5 meter långa. Då kan det bara inte hända något. Vi har haft en sån till halvblodet på tre och det känns så himla tryggt att inga känsliga halvblodsben kan trassla in sig o skada sig.