Tips på övningar för att få häst att sätta under sej bak och bli luftig fram!?

Domino_s

Trådstartare
Precis soom Rubriken säger så vill jag ha tips på övningar som gör att hästar sätter under sej rejält bak och blir luftig fram....

Behöver inte vara ridövningar, kan vara tömkörning eller vad som helst....:laugh:

Mvh Domino_s

Sv: Tips på övningar för att få häst att sätta under sej bak och bli luftig fram!?

Har inget svar men, hänger gärna med på den här tråden då jag oxå behöver lite tips!:angel:

Sv: Tips på övningar för att få häst att sätta under sej bak och bli luftig fram!?

Precis soom Rubriken säger så vill jag ha tips på övningar som gör att hästar sätter under sej rejält bak och blir luftig fram....

Behöver inte vara ridövningar, kan vara tömkörning eller vad som helst....:laugh:

Mvh Domino_s

Hoppning! :idea:

Upphöjda bommar funkar bra!

Även skolor.

Håller med om bommar, finns många kul bomövningar, gärna i serier med olika avstånd så man kortar och länger. Skolorna, öppna och sluta är oslagbart! Balanserade galoppfattningar från skritt, i några få steg - sedan avbrott till skritt, många, många gånger :) Klättring är också bra för att få hästen att ta för sig med bakbenen, helst rejält branta backar i skritt då.

Skritta även ut över stock och sten i naturen, då får hästen naturligt lyta på tassarna.

Hoppa studs.

*lånar min egen knapp*

Glömde bakdelsvändningar, det är en extremt samlande övning. Om det är jobbigt att urföra korrekt för hästen, gör volt tillbaka - vilken du minskar mer och mer för varje gång.

Rygga hästen 4-5 steg & trava direkt ur ryggnignen utan någon halt.
Bryt traven efter max. 10 steg. Eller strax innan hästen "faller" igen.

Övningen skall göras sparsamt då dom kan få enorm träningsvärk av den. Max. 2-3 gånger på ett pass & 1-2 gånger i veckan. Kanppt det ens.
Du får en häst som fullständigt lyfter fram & höjer ryggen.

Kan även göras i galopp.

Övnngen stärker rygg & hela bakpartiet.

I branta backar tränar jag själv mycket, min häst älskar dem eftersom vi oftast galopperar i dem.. sedan blir det ju en del över stock och sten, mycket skogsridning för vår del då vi saknar en vettig ridbana.. men hästen har mer power och arbetsvilja :)

Det där har jag hört som metod för att lära in piaff! :p
Att få hästen mer och mer framåt/uppåt i ryggningen tills hästen tvåtaktar (=travar) på stället.

Själv tycker jag det är lite farligt för bjudningens skull, jobbig övning och risk för att man måste vara rätt "tung" i hjälperna för att få hästen göra det man vill. Men säkert väldigt stärkande.
Min förra häst började dock snarare trampa eller göra levad (nåja, balanserad stegring "på kommando" enligt hästen) om man red fram ur ryggning utan att släppa helt på tygeln.

Jag upplever ökad bjudning efter ryggning - hästarna uppskattar att gå framåt då :idea:

Övningen skall göras sparsamt då dom kan få enorm träningsvärk av den. Max. 2-3 gånger på ett pass & 1-2 gånger i veckan. Kanppt det ens.
Du får en häst som fullständigt lyfter fram & höjer ryggen.

Kan även göras i galopp.

Övnngen stärker rygg & hela bakpartiet.

Jag provade detta på min häst och det fungerade ganska bra faktiskt. Var lite orolig att jag skull tappa iväg honom redan i första travsteget då jag ryggar på "lösa" tyglar, men det gick med hjälp av mycket säte. :bump: Visserligen så behöver han bli mer elektrisk på hjälperna, men det tränar vi på.
Märkte att det tog mycket i rumpa och rygg på honom.

Jag upplever ökad bjudning efter ryggning - hästarna uppskattar att gå framåt då :idea:

Hmm, det kanske är lite olika på olika hästar, eller vad man gör i övrigt?
Två av tre hästar jag haft har haft så mycket motor själva (nästan för mycket för att kallas bjudning) att en ryggning varken gjort från eller till, mer än viss stress vid inlärningen av den ena :angel: medans den motorsaknande blev mer anti av ryggningar och visserligen uppskattade att gå framåt mer än ryggningarna, men som "dog" lite till i motorn pga att man fick vara rätt insisterande för att ryggningen skulle bli bra... Kanske beror på nivå/hur mycket och hur man övat.

För att förtydliga så tänker jag på trav direkt ur ryggning - vilket betyder inte heller skritt emellan utan hästen ändrar den diagnala fotförflyttningen bakåt till diagonal fotförflyttning framåt. Har jag bara testat med två hästar med lite olika resultat.

Bakdelsvändningar är smidiggörande, inte samlande.

Man kan använda ryggningen till mycket.
JAg fick den övningen för många år sedan av en A/R tränare.

Sen beror det helt på vad man har för häst, alla saker fungerar inte på alla hästar.
Mitt kallblod hatar att rygga, han anser det är hästförnedring på allra högsta nivå.
Jag kan inte använda den övningen på honom, utan det är upphöda kavaletti, brant backklättring & massvis med öppnor & slutor.

Kan öven fatta trav i öppnan eller slutan.

Börja rida skolan i skritt & fatta trav i skolan & bryt igen efter 3-4 steg. Även där viktigt att göra det jämnt antal åt båda hållen då man där tränar bakben & bukmuskaluturen.

Har massvis med sånt smått & gott som man snappat upp hos olika tränare under åren.

Bra tråd! :bow:

De övningar jag kommer att tänka på är redan nämnda, men jag kommer att följa tråden för fler tips!

En tränare jag red för härom året tyckte mycket om att öva fattningar över bommar. Såväl från halt => skritt, som från skritt => trav samt från trav => galopp. Kanske kan vara ett tips?

KL

Skriver för att hitta denna nyttiga tråd igen!:idea:

Jag tycker egentligen frågan är lite konstigt ställd. Det är ju vad allt dressyrarbete går ut på. Att hästen ska bli mera bärig bak och lättare fram. En genomtänkt och varierad träning av hästen leder förhoppningsvis dit.

Jag tycker egentligen frågan är lite konstigt ställd. Det är ju vad allt dressyrarbete går ut på. Att hästen ska bli mera bärig bak och lättare fram. En genomtänkt och varierad träning av hästen leder förhoppningsvis dit.

Eller som jag läst på ett par ställen vid det här laget;
self-impulsion (vet inte vad det översätts till på svenska, men att hästen direkt svarar på lätta hjälper och ALLTID svarar vilket är en förutsättning för kommunikation och att kunna sätta ihop olika hjälper), balance, lightness (sammanfattning av ridningen hos en följsam ryttare som aldrig inverkar mer än när man vill ha -och får- resultat)= automatiskt lite samling och friare steg. Fast automatiskt och automatiskt, jobbet dit kan ju ta ett tag! ;)

Övergångar skritt-trav, trav-galopp ungefär 1 miljon st;)
Halvhalter
Med den unga hästen börjar man genom att ta tillbaka innan hörn och rida hörnpasseringar

Att få upp hästen på bakbenen och lätt i framdelen är vad allt dressyrarbete går ut på.

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 882
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 524
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 542
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka