Tips på övningar för att få häst att sätta under sej bak och bli luftig fram!?

Sv: Tips på övningar för att få häst att sätta under sej bak och bli luftig fram!?

Hm, ja, tar tillbaka lite.. Stöd på yttertygeln tycker jag också är ok, men så fort det blir att hästen lägger lite vikt på och börjar hänga så blir det framtungt och fel. Det är skillnad på stöd/kontakt och hängande, menar jag! :)

Sv: Tips på övningar för att få häst att sätta under sej bak och bli luftig fram!?

*KL*

Jag rider ganska ofta öppna i skritt-samlad trav-skritt-samlad trav för att få ihop hästen och bakbenen under. Jag har "piaff-tänk" och får ofta ganska bra resultat på min pålle som inte har helt lätt för samling.

Annars rider jag gärna på volt och kör rättvänd öppna-rättvänd sluta-förvänd öppna-förvänd sluta - jag använder det mest för att få koll på bakbenen men det kan också vara väldigt samlande om man är mer noggrann med spårighet etc.

Cavaletti-får hästen att komma under plus måste ta för sig i stegen
Stutts: Ta i. Smidighet
Brant backe: uppåt trava. neråt skritt å gör halt vart 10:e steg!
Rygga:MEN kan bli en dålig vana för hästen.ORtoligt dumt att göra om man inte gör det på ett korrekt sätt!!!

Volter: i åttor, går små volter i volten
Serepentin bågar.

Ut i skogen å galoppövningar...:)

mycket sidovärtsrörelser

Framåt luft med benen e mycker träning å muskler.vissa hästar e helt klart inte byggda för det

Den fick jag göra på tömkörningslektion för A Erik**n. Den gjorde min häst jätte fin efter ca 6 ryggningar.:)

Kontrollera gärna först att hästen är byggd så att han/hon har den fysiska förmågan(Vinklar) att sätta under sig, och sedan är det bara att rida övergångar, övergångar, och åter övergångar, men håll ut det hjälper, skritt, trav, halt, och så fram i trav, hästen sätter sig mer o mer, jag har prövat, det går faktiskt, Lycka Till:)

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 882
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 524
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 542
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka