Tips på övningar för att få häst att sätta under sej bak och bli luftig fram!?

Sv: Tips på övningar för att få häst att sätta under sej bak och bli luftig fram!?

Bakdelsvändningar är smidiggörande, inte samlande.

Nej, jag håller inte med. Bakdelsvändning är samlande. Enligt mina 2 tränare är det definitivt samlande.

Sv: Tips på övningar för att få häst att sätta under sej bak och bli luftig fram!?

Precis soom Rubriken säger så vill jag ha tips på övningar som gör att hästar sätter under sej rejält bak och blir luftig fram....

Behöver inte vara ridövningar, kan vara tömkörning eller vad som helst....:laugh:

Mvh Domino_s

Mitt förra svar var lite skämtsamt ;)

Men styra behövs för att hästen ska kunna sätta sig. Axel (tror jag) skrev en tråd för ett tag sedan nu där vi kletade ned styrketräningstips, kanske det är dags att leta reda på den!

Sen är en tränare bra verktyg för att få rätt anpassning på övningarna till dig och häst.

Senast ändrad:

Hästen jag rider har haft en del problem med förvänd galopp och för att råda bot på detta har jag tränat honom mycket med att fatta förvänd galopp på spåret ur en variant på sluta i skritt. Detta har även visat sig vara en otroligt samlande övning som jag starkt rekomenderar.

Övergångar skritt-trav, trav-galopp ungefär 1 miljon st;)
Halvhalter
Med den unga hästen börjar man genom att ta tillbaka innan hörn och rida hörnpasseringar

Att få upp hästen på bakbenen och lätt i framdelen är vad allt dressyrarbete går ut på.

:bow: även skritt - galopp och halt - galopp. DÄR sätter sig hästen, iaf min :idea: -minus lampan

Bra tråd! Min häst är riden i lite över ett år, allt eftersom han har blivit starkare har jag fått jobba mycket med avsaktning och igångsättning, dvs lydnad för hjälperna och att jag bestämmer gångart och tempo, eftersom han har "lätt" för samling resulterar ett ridpass i att han känns som en porslinshäst på slutet, han går inte i någon hög form men sätter under sig ordentligt bak och trycker ifrån när han får byta upp sig till nästa eller nästnästa gångart.
Känns häftigt, samtidigt förstår jag här att det är ansträngande för honom som är ung och jag tycker det är svårt att avgöra hur många fattningar jag kan göra etc.
Varvar med mkt skritt på lång tygel och över stock o sten iofs, kan det vara skadligt att jag ibland första 20 minutrarna (efter skritt och trav på lång tygel) får göra skritt-halt, trav-halt, galopp-halt för att få honom lydig/lugn nog att gå i avslappnad skritt? Det här gäller när jag rider ute, på banan är han mer lugn;)

:bow: även skritt - galopp och halt - galopp. DÄR sätter sig hästen, iaf min :idea: -minus lampan

Absolut! Tog inte med det för jag utgick ifrån att TS hade en unghäst - men det kan jag ju läst in själv...;)
Varför inte galopp - halt - rygga - galopp? Bakbenen under magen, tjohej.:cool:

Nej, jag håller inte med. Bakdelsvändning är samlande. Enligt mina 2 tränare är det definitivt samlande.

Skrittpiruetter är väldigt samlande. Bakdelsvändningar är väl till för att sätta hästen lite mer på rumpan och lätta fram, men beroende på kvaliteten i rörelsen känns det som att man kan få väldigt varierande resultat. Är det bra kvalitet i rörelsen så skulle jag kalla det skrittpiruett :angel:
Vet inte om bigganl tänkte på FRAMdelsvändningar?

Absolut! Tog inte med det för jag utgick ifrån att TS hade en unghäst - men det kan jag ju läst in själv...;)

rygga ja! :idea:

Hur tidigt kan man börja med det här?
Min 6-åring kan skritt-galopp-halt. Har lärt sig rygga helt ok nu 2-3 steg. Men hon kan ännu inte trava fram direkt utan jag måste först göra halt och sedan rida fram i trav eller skritt vilket jag nu väljer.

Ja, det är ju med i LA4-programmet och det får man rida på en 5-åring så det är väl ett lagom riktmärke om allt gått på räls.

bakdelsvändningar, det är en extremt samlande övning.
Tillägger galoppiruetter, eller iaf liknande beroende på hästens nivå, dvs galopp på liten volt med "tagen bakdel". Då kan man få den att sitta till några steg i taget.

Lägg in många små skrittpauser och jobba i intervall. Jättenyttigt.

Jag tycker egentligen frågan är lite konstigt ställd. Det är ju vad allt dressyrarbete går ut på. Att hästen ska bli mera bärig bak och lättare fram. En genomtänkt och varierad träning av hästen leder förhoppningsvis dit.
:idea: Ja, det är ju hela grejen. Sant så sant om man ser dressyrträningen i stort.
Dock inte så konstig fråga då man gärna vill ha lite tips på övningar.

Unghäst o Unghäst....7 år....:angel:....Tror att hon är 3 fortfarande....Inriden sent är hon dock....:idea:

//Domino_s

Har jag inte hört från en tränare någon gång. De brukar vara tydliga med att den är just smidiggörande och inte samlande. Likadant i böcker. Den gamla hederliga Ridhandboken tex. Där står de flesta rörelser beskrivna, vad hur och varför. Vad är det med bakdelsvändningen som gör den samlande tycker du?
Men jag missttänker att det är samma sak de flesta tränare menar men använder olika ord. Det brukar vara så ganska ofta när det blir missförstånd.

Senast ändrad:

Skrittpiruetter är väldigt samlande. Bakdelsvändningar är väl till för att sätta hästen lite mer på rumpan och lätta fram, men beroende på kvaliteten i rörelsen känns det som att man kan få väldigt varierande resultat. Är det bra kvalitet i rörelsen så skulle jag kalla det skrittpiruett :angel:

Är det bra kvalitet i rörelsen skulle jag kalla det en bra bakdelsvändning :angel:

Har jag inte hört från en tränare någon gång. De brukar vara tydliga med att den är just smidiggörande och inte samlande. Likadant i böcker. Den gamla hederliga Ridhandboken tex. Där står de flesta rörelser beskrivna, vad hur och varför. Vad är det med bakdelsvändningen som gör den samlande tycker du?
Men jag missttänker att det är samma sak de flesta tränare menar men använder olika ord. Det brukar vara så ganska ofta när det blir missförstånd.

Det var ändå feeeel! Ridhandboken beskriver bakdelsvändning som en samlande rörelse vilket den absolut är.
Det är mkt riktigt framdelsvändningen som är lösgörande.

Har man en häst som är mogen för tramp så är det självklart kanon men "gungan" är en jättebra övning (finns också i ridhandboken)och går ut på att rida ett bestämt antal steg frammåt i en viss gångar, göra halt, rygga och sen fram igen i ett visst antal steg igen och sen upprepa det i olika gångarter med olika antal steg (fast det ska hela tiden bli exakt samma antal som det man bestämt), Att rida "fyrkantiga volter" med bakdelsvändningar i hörnen är också mkt givande i både skritt och galopp. Annars e det bara att rida stärkande arbete, klättra och göra miljoner med halvhalter.

Senast ändrad:

KL
Bakdelsvändningar är väl både smidiggörande samt flyttar vikt bakåt.

Ang att klättra så ska man komma ihåg att även nerför tar, hästen bromsar upp med bakdelen.

*måste bara berätta om min aha-upplevelse* :D
Igår när jag red var min häst riktigt olydig, speciellt i galoppfattningarna. Gick emot hjälper, blev tung, sprang iväg, etc. Och då, när jag verkligen fick jobba för lydnad, så blev hon jättefin helt plötsligt!

Jag höll på och flyttade än bakdelen än framdelen, gjorde massa övergångar, tempo- och taktväxlingar, halter, ryggningar, bakdelsvändningar, osv. Jag koncentrerade mig på att kontrollera vartenda steg, krävde att hon tog varenda liten hjälp, och insåg att det är så jag borde rida jämt haha. Lika många steg sidvärtes och bakåt som framåt, nästan (med många små skrittpauser på lång tygel..).

Så - mitt tips är skolor eller mer random flyttningar, så att hästen verkligen är lösgjord, kombinerat med ryggningar och övergångar så att den sätter sig lite och blir alert. Samt att verkligen inte tillåta någon vikt i tygeln, gör man det spelar det ju ingen roll vilka övningar man gör.

Senast ändrad av en moderator:

Graendal;10665735Samt att verkligen inte tillåta någon vikt i tygeln skrev:
Håller med om det du skrev innan men inte detta.
Man bör ha lite vikt i tygeln. En häst som jobbar på med sina bakben fram till handen lägger lite vikt i tygeln, det är bra och det ska man inte ta bort.
Tar man bort det kommer de oftast bakom hjälperna och har lätt lite dålig bakbensaktivitet.

Sen kan man ju diskutera vad som är inget - lite - mycket. Det är ju relativa begrepp som kan vara väldigt olika för olika personer. Min tränare är "starke Adolf" och han tycker min häst är plättlätt fram medans jag oftast jobbar på att få lite lättare.

Men inget i tygeln strävar man inte efter. Däremot tygelns vikt och liiiite till.:laugh:

Är det bra kvalitet i rörelsen skulle jag kalla det en bra bakdelsvändning :angel:

Det finns såklart olika varianter av bakdelsvändningar också, bevisligen eftersom de kan bedömas i ett dressyrprogram.
Men är det riktigt bra kvalitet skulle jag säga att fotförflyttningen och tekniken blir densamma som en skrittpiruett.
För mig är defenitionen av skrittpiruett en samlad bakdelsvändning (att hästen är samlad redan in i övningen och rörelsen utförs bra så man får ännu mer samling) men defenitionerna känns som skit samma bara man får det resultat man är ute efter.

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 882
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 524
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 542
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka